Education, Alterity and Audio Description

Dialogical Perspectives of Sight about Diversity in Pedagogical Practice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46230/2674-8266-15-10668

Keywords:

Communicational accessibility, Audio description in educational contexts, Disability and otherness, Pedagogical practice

Abstract

The reflection brought in this study contributes to rethink the pedagogical practice in educational contexts from the bias of audiodescription, as a communicational accessibility resource that expands understanding of visual content for people with visual disabilities and other audiences. Some theoretical contributions convergent with such a perspective are brought, in an effort to elucidate priority issues that permeate the scope of the panorama we wish to discuss, adding to the debate, some more pragmatic propositions that intend to illustrate the adoption and incorporation of accessible strategies in the educational field. Thus, a delineation on the adoption of an accessible posture on the part of educators is established, in the sense of incorporating audio description to the pedagogical practice, since such articulation will contribute decisively to the teaching and learning processes, as well as to the expansion of dialogic relationships in the school context and the consequent establishment of the principle of otherness among all people involved in the educational processes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Thiago de Lima Torreão Cerejeira, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)

Thiago Cerejeira é pedagogo, audiodescritor consultor e pesquisador na área da acessibilidade comunicacional e cultural, com ênfase na interface audiodescrição, arte e deficiência visual. Doutor e Mestre em Educação pela UFRN, com pós-graduação em Aperfeiçoamento em Audiodescrição na Escola pela UFJF. Especialista em Educação Inclusiva pelo IFRN, em Mídias na Educação pela UERN e em Artes Visuais pelo SENAC. Membro da Comissão Permanente de Inclusão e Acessibilidade do Centro de Educação da UFRN. Integra a equipe do Projeto Urbanocine (Natal/RN) e é um dos idealizadores e realizadores dos podcasts "Luz, câmera, audiodescrição: a acessibilidade no audiovisual" e "Simbora fazer audiodescrição no teatro".

Jefferson Fernandes Alves, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)

Doutor em Educação. Professor dos Programas de Pós-Graduação em Educação Especial (PPGEESP), em Educação (PPGEd) e em Artes Cênicas (PPGARC) da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), Natal

References

ALVES, Jefferson Fernandes. A audiodescrição no contexto escolar: a imagem sendo revelada pela palavra. In: VARELA, Maria da Conceição Bezerra; SILVA, Luzia Guacira dos Santos; KRANZ, Cláudia Rosana; ALVES, Jefferson Fernandes (orgs.). Educação inclusiva e formação continuada de professores: diálogos entre teoria e prática. Natal: EDUFRN, 2012. p. 87-103.

ARAÚJO, Vera Lúcia Santiago; ALVES, Soraya Ferreira. Tradução audiovisual acessível (TAVA): Audiodescrição, janela de Libras e legendagem para surdos e ensurdecidos. Revista Trabalhos em Linguística Aplicada. Dossiê Tradução Audiovisual Acessível, v. 56, p. 305-315, 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tla/a/SPwh3QMQcd8dwgvrFbJwkpN/?lang=pt#. Acesso em: 07 ago. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/010318138650164304021

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2017.

CEREJEIRA, Thiago de Lima Torreão. A importância da audiodescrição e da acessibilidade na prática pedagógica. 2022. 40 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) – Centro de Educação, Universidade Paulista, São Paulo, 2022.

CEREJEIRA, Thiago de Lima Torreão. Poéticas da voz e deficiência visual: o diálogo entre peça sonora, contação de histórias e audiodescrição na escola. 2020. 279 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Centro de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2020.

CEREJEIRA, Thiago de Lima Torreão; ALVES, Jefferson Fernandes. A audiodescrição como performance e a transcriação da cena teatral a partir da contação de histórias: uma proposta (per)formativa. In: MARTINS, Lúcia de Araújo Ramos; SILVA, Luzia Guacira dos Santos (Orgs.). Pesquisa em educação especial: cenários de formação docente e de práticas pedagógicas inclusivas. João Pessoa: Ideia, 2021, p. 160-193. Disponível em: https://www.ideiaeditora.com.br/produto/pesquisa-em-educacao-especial-cenarios-de-formacao-docente-e-de-praticas-pedagogicas-inclusivas/. Acesso em: 06 jan. 2022.

FRANCO, Maria Amélia do Rosario Santoro. Prática pedagógica e docência: um olhar a partir da epistemologia do conceito. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. Brasília, v. 97, n. 247, p. 534-551, set./dez. 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/s2176-6681/288236353

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2011.

GLAT, Rosana; BLANCO, Leila de Macedo Varela. Educação Especial no contexto de uma Educação Inclusiva. In: GLAT, Rosana. (Org.) Educação inclusiva: cultura e cotidiano Escolar. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2007, p. 15-35.

LARROSA, Jorge. Linguagem e educação depois de Babel. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2014. (Coleção Educação: experiência e sentido).

LEYTON, Daina. Poéticas do Acesso: a acessibilidade como criação poética. In: GONZÁLEZ, Aldo. Museos e Inclusión: Perspectivas crítico-alternativas producidas desde Latinoamérica. Chile: Centro de Estudios Latinoamericanos de Educación Inclusiva, 2022. p. 84-118.

MIANES, Felipe Leão. A audiodescrição vai à sala de aula: do desconhecimento à uma formação docente inclusiva. In: 7º Seminário Brasileiro de Estudos Culturais em Educação, Anais... Canoas: Editora da Ulbra, p. 1-12, 2017.

MOTTA, Lívia Maria Villela de Mello. Audiodescrição na escola: abrindo caminhos para leitura de mundo. Campinas: Pontes Editores, 2016.

SILVA, Katyuscia Maria da. A audiodescrição na formação de professores: um exercício de prática docente com imagens acessíveis. 2019. 304 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Centro de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2019. Disponível em: https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/29176. Acesso em: 21 jul. 2022.

Published

2023-06-26

How to Cite

CEREJEIRA, T. de L. T.; ALVES, J. F. Education, Alterity and Audio Description: Dialogical Perspectives of Sight about Diversity in Pedagogical Practice. Linguagem em Foco Scientific Journal, Fortaleza, v. 15, n. 2, p. 66–78, 2023. DOI: 10.46230/2674-8266-15-10668. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/10668. Acesso em: 16 may. 2024.