Beyond the curriculum

University extension as a teaching-learning space for audiovisual translation of sign language (TALS, acronym in Brazylian Portuguese)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46230/2674-8266-15-10595

Keywords:

Audiovisual translation, Brazilian Sign Language, Extension university

Abstract

This article aims to carry out a descriptive analysis of a teaching-learning experience of Sign Language Audiovisual Translation (TALS, acronym in Brazilian Portuguese) in a university extension activity developed at the Laboratory of Sign Language Audiovisual Translation (Latravilis) of the Federal University of São Carlos (UFSCar). It is the translation of a sit-com type comedy series entitled “Baby & Rose”, produced with the support of Agência Nacional do Cinema (ANCINE) and shown on the closed channel MultiShow. The activity was based on the didactic-pedagogical proposal of Nascimento (2014), which is based on the theoretical-methodological articulation between Bakhtinian approach and Sign Language Translation and Interpretation Studies, and which considers five phases for the construction of the translation process of audiovisual materials in the sign language translators and interpreters’ education: (i) mobilization of translators to reflect on the genre of speech to be translated; (ii) exploration of the genre based on the identification of interlocutory, compositional, stylistic and thematic aspects; (iii) mapping of verbal-visual elements that will be transposed to the text in sign language; (iv) translation preparation through different strategies; and (v) carrying out the translation and recording on video. The university extension project provided students with the opportunity to get in touch with a real demand for TALS in a controlled, supervised environment and with the pedagogical support of trained teacher-translators, highlighting the need to train Libras translators and interpreters who know how to deal with demands related to the audiovisual sector.

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Author Biographies

Marcus Vinicius Batista Nascimento, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar);Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)

Pós-doutor em Linguística pela Universidade de São Paulo (USP) (2022-2023). Doutor (2016) e Mestre (2011) em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) e Bacharel em Fonoaudiologia (2009) pela mesma instituição. Professor Adjunto III do Departamento de Psicologia da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar) com atuação no eixo de tradução e interpretação do curso de Bacharelado em Tradução e Interpretação em Libras e Língua Portuguesa da UFSCar e Professor Permanente do Programa de Pós-graduação em Estudos da Tradução da Universidade Federal de Santa Catarina (PGET/UFSC). Coordena o Laboratório de Tradução Audiovisual da Língua de Sinais (LATRAVILIS/DPsi/UFSCar) onde tem desenvolvido e coordenado ações de ensino, pesquisa e extensão voltados à tradução e à interpretação audiovisual da Libras.

Lis Maximo e Melo, Centro Universitário Central Paulista (Unicep)

Especialista em Gestão Cultural pelo Centro Universitário SENAC. Bacharela em Imagem e Som pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar) e bacharela em Tradução e Interpretação em Língua Brasileira de Sinais (LIBRAS) e Língua Portuguesa também pela UFSCar. Tradutora e Intérprete de Libras e Língua Portuguesa do Centro Universitário Central Paulista – Unicep. São Carlos, SP.

Guilherme Nichols, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)

Doutorando e Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Professor Assistente do Departamento de Psicologia da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar).

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Published

2023-06-26

How to Cite

NASCIMENTO, M. V. B.; MELO, L. M. e; NICHOLS, G. Beyond the curriculum: University extension as a teaching-learning space for audiovisual translation of sign language (TALS, acronym in Brazylian Portuguese). Linguagem em Foco Scientific Journal, Fortaleza, v. 15, n. 2, p. 142–159, 2023. DOI: 10.46230/2674-8266-15-10595. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/10595. Acesso em: 16 may. 2024.