Early Childhood Education and its colors

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33241/cadernosdogposshe.v9i1.16736

Keywords:

Racism; Whitening Children's Stories.

Abstract

This paper aims to discuss data regarding the race/color of children enrolled in Early Childhood Education, using analysis of the School Census, which highlights the invisibility of Black children, the drive for whitening, and the shocking failure to recognize the race/color of babies and children upon school enrollment. It was also possible to analyze some children's stories that contain racist concepts and situations at their core, stories commonly found in our schools. Given this perspective, we conclude on the need to value and recognize the race/color of our babies and children, as well as to examine children's stories with a critical eye, identifying those that generate or reinforce racist and prejudiced attitudes.

Author Biography

Valmir Rogério Torres , Universidade Federal de São Carlos

Graduado em Matemática e Pedagogia, especialista em Gestão Educacional, Gestão de Currículos, Gestão Empreendedora, Mídias na Educação, Neurolinguística, LIBRAS, mestrado em Educação em Ciências e Matemática e Doutorando em Educação.

References

BASE NACIONAL COMUM CURRICULAR. Ministério da Educação. Brasília, 2018. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=7960 122 1-anexo-texto-bncc-reexportado-pdf-2&category_slug=dezembro-2017 pdf&Itemid=30192. Acesso em: 10 dez. 2024.

BELÉM, Valéria. O cabelo de Lelê. 1ª Edição. Companhia Editora Nacional, 2007.

BRASIL. Lei nº 6.015, de 31 de dezembro de 1973. Dispõe sobre os registros públicos, e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 31 dez. 1973.

BRASIL. Lei nº 6.216, de 30 de junho de 1975. Altera dispositivos da Lei nº 6.015, de 31 de dezembro de 1973, que dispõe sobre os registros públicos, e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 30 jun. 1975.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, 23 de dezembro de 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm. Acesso em: 11 dez. 2024.

BRASIL. Ministério da Educação. Plano Nacional de Alfabetização. O patinho feio. 2020. Disponível em https://alfabetizacao.mec.gov.br/images/conta-pra-mim/livros/versao_digital/o_patinho_feio_versao_digital.pdf. Acesso em 30 nov. 2024.

BRASIL. Resultado do Censo Escolar. Brasília, DF: IBGE, disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/pesquisas-estatisticas-e-indicadores/censo-escolar/resultados. Acesso em: 10 dez. 2024.

CARNEIRO, Sueli. A construção do outro como não-ser como fundamento do ser. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2005.

CARNEIRO, Sueli. Dispositivo de racialidade: A construção do outro como não ser como fundamento do ser. Rio de Janeiro, Zahar, 2023.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 2021.

HOOKS, bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2013.

KILOMBA, Grada. Memórias da plantação: episódios do racismo cotidiano. Rio de Janeiro: Cobogó, 2019.

MACHADO, Ana Maria. Menina Bonita do laço de fita. Rio de Janeiro: Ática, 2000.

MPE INVESTIGA OMISSÃO DA COR NAS CERTIDÕES. Carpen, São Paulo, 19 Ago. 2006. Disponível em: https://www.arpensp.org.br/noticia/4289#! , Acesso em 02 dez. 2024.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS. Objetivos de Desenvolvimento Sustentável. Disponível em: https://brasil.un.org/pt-br/sdgs/4. Acesso em: 10 ago. 2025.

RANDO, Silvana. Peppa. São Paulo: Binque Book, 2017

XONGANI, Ana Paula. Peppa não! - Resenha. YouTube, 14 abr. 2016. Disponível em https://www.youtube.com/watch?v=ONMqIROJ9pI&t=351s . Acesso em 06 jan. 2025.

ZIRALDO. O menino marrom. São Paulo: Editora Melhoramentos, 2013.

Published

2025-12-03

How to Cite

TORRES , V. R. Early Childhood Education and its colors. GPOSSHE notebooks, [S. l.], v. 9, n. 1, p. 1–22, 2025. DOI: 10.33241/cadernosdogposshe.v9i1.16736. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/CadernosdoGPOSSHE/article/view/16736. Acesso em: 5 dec. 2025.