Early Childhood Education and its colors
DOI:
https://doi.org/10.33241/cadernosdogposshe.v9i1.16736Keywords:
Racism; Whitening Children's Stories.Abstract
This paper aims to discuss data regarding the race/color of children enrolled in Early Childhood Education, using analysis of the School Census, which highlights the invisibility of Black children, the drive for whitening, and the shocking failure to recognize the race/color of babies and children upon school enrollment. It was also possible to analyze some children's stories that contain racist concepts and situations at their core, stories commonly found in our schools. Given this perspective, we conclude on the need to value and recognize the race/color of our babies and children, as well as to examine children's stories with a critical eye, identifying those that generate or reinforce racist and prejudiced attitudes.
References
BASE NACIONAL COMUM CURRICULAR. Ministério da Educação. Brasília, 2018. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=7960 122 1-anexo-texto-bncc-reexportado-pdf-2&category_slug=dezembro-2017 pdf&Itemid=30192. Acesso em: 10 dez. 2024.
BELÉM, Valéria. O cabelo de Lelê. 1ª Edição. Companhia Editora Nacional, 2007.
BRASIL. Lei nº 6.015, de 31 de dezembro de 1973. Dispõe sobre os registros públicos, e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 31 dez. 1973.
BRASIL. Lei nº 6.216, de 30 de junho de 1975. Altera dispositivos da Lei nº 6.015, de 31 de dezembro de 1973, que dispõe sobre os registros públicos, e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 30 jun. 1975.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, 23 de dezembro de 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm. Acesso em: 11 dez. 2024.
BRASIL. Ministério da Educação. Plano Nacional de Alfabetização. O patinho feio. 2020. Disponível em https://alfabetizacao.mec.gov.br/images/conta-pra-mim/livros/versao_digital/o_patinho_feio_versao_digital.pdf. Acesso em 30 nov. 2024.
BRASIL. Resultado do Censo Escolar. Brasília, DF: IBGE, disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/pesquisas-estatisticas-e-indicadores/censo-escolar/resultados. Acesso em: 10 dez. 2024.
CARNEIRO, Sueli. A construção do outro como não-ser como fundamento do ser. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2005.
CARNEIRO, Sueli. Dispositivo de racialidade: A construção do outro como não ser como fundamento do ser. Rio de Janeiro, Zahar, 2023.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 2021.
HOOKS, bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2013.
KILOMBA, Grada. Memórias da plantação: episódios do racismo cotidiano. Rio de Janeiro: Cobogó, 2019.
MACHADO, Ana Maria. Menina Bonita do laço de fita. Rio de Janeiro: Ática, 2000.
MPE INVESTIGA OMISSÃO DA COR NAS CERTIDÕES. Carpen, São Paulo, 19 Ago. 2006. Disponível em: https://www.arpensp.org.br/noticia/4289#! , Acesso em 02 dez. 2024.
ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS. Objetivos de Desenvolvimento Sustentável. Disponível em: https://brasil.un.org/pt-br/sdgs/4. Acesso em: 10 ago. 2025.
RANDO, Silvana. Peppa. São Paulo: Binque Book, 2017
XONGANI, Ana Paula. Peppa não! - Resenha. YouTube, 14 abr. 2016. Disponível em https://www.youtube.com/watch?v=ONMqIROJ9pI&t=351s . Acesso em 06 jan. 2025.
ZIRALDO. O menino marrom. São Paulo: Editora Melhoramentos, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 GPOSSHE notebooks

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores possuem direitos autorais, sem restrição, aos seus textos. Os Cadernos do GPOSSHE On-line permitem ao autor os direitos de publicação. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.
Todo o conteúdo da Revista Cadernos Gposshe On-Line é aberto para acesso público, propiciando maior visibilidade, alcance e disseminação dos trabalhos publicados.















