Manipulative teaching materials:

enhancing learning and transforming mathematics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33241/cadernosdogposshe.v9i1.16738

Keywords:

Mathematics; Meaningful learning; Teaching materials.

Abstract

This article discusses the importance of teaching and learning mathematical concepts through the use of manipulative teaching materials. Thus, this study aims to analyze and reflect on the potential of using manipulative teaching materials in mathematics education, diagnosing the impact of these materials and their importance in making mathematics teaching more meaningful, contextualized, and engaging. To achieve this objective, a bibliographic analysis was conducted, referencing authors such as Lorenzato (2008; 2009), Passos (2009), Rêgo and Rêgo (2009), Sarmento (2010), and Barreto (2014), among others. The study highlights that the intentional use of these materials facilitates the understanding of abstract concepts, sparks students' interest, and promotes a more concrete and contextualized learning experience. Additionally, these resources encourage the development of essential skills such as logical reasoning, problem-solving, and critical thinking, strengthening students' connection with mathematics.

Author Biographies

Michelle Silva Maia , Faculdade do Leste Mineiro

Graduada em Licenciatura Plena em Pedagogia (FAFIDAM/UECE - 2025). Pós-graduanda em Psicopedagogia pela Faculdade do Leste Mineiro, instituição pela qual também é especialista em Atendimento Educacional Especializado e Salas de Recursos Multidisciplinares.

Beatriz Maia Silva , Universidade Federal Rural do Semi-Árido

Mestra em Ensino de Física pela Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA). Graduada em Licenciatura em Física (UECE/FAFIDAM – 2018). Especialista em Novas Tecnologias Educacionais pela FAVENI. Professora da rede estadual do Ceará na escola EEMTI.

João Paulo de Sena Brito, Faculdade do Leste Mineiro

Graduado em Licenciatura Plena em Pedagogia (FAFIDAM/UECE - 2025). Pós-graduando pela Faculdade do Leste Mineiro em Docência e Gestão e na Educação Básica, Coordenação Pedagógica e Planejamento.

References

AUSUBEL, David P. Aquisição e retenção de conhecimentos: uma perspectiva cognitiva. Lisboa: Plátano Edições Técnicas, 2003.

ALVES, Luana Leal. A importância da matemática nos anos iniciais. In: ENCONTRO REGIONAL DE ESTUDANTES DE MATEMÁTICA DO SUL CENTRO UNIVERSITÁRIO CAMPOS DE ANDRADE. 23. 2016. Curitiba.23. Anais... Paraná. 2016.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.

BARRETO, Cristiane Santos. Laboratório de ensino de matemática, conhecendo avaliando e construindo. 2014. 112f. Dissertação (Mestrado em Matemática) Departamento de Ciências Exatas. Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia. Vitória da Conquista.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase. Acesso em 03 abr. 2023.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2019.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Marina de Andrade. Fundamentos de metodologia científica. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2010.

LIMA, Glaúcia da Conceição; SOUSA, Glauber Santana de. Aprendizagem significativa. In: ____, Didática Especial para o Ensino de Ciências e Biologia II. São Cristóvão/SE: Universidade Federal de Sergipe, CESAD, 2011, p. 48-57.

LORENZATO, Sergio (org.). O laboratório de ensino de matemática na formação de professores. 2. Ed. rev. Campinas, SP: Autores Associados, 2009.

LORENZATO, Sergio. Para aprender matemática. 2. Ed. rev. Campinas, SP: Autores Associados, 2008.

MORAN, José. Metodologias ativas para uma aprendizagem mais profunda. 2015. Disponível em: http://www2.eca.usp.br/moran/wp-content/uploads/2013/ 12/metodologias_moran1.pdf. Acesso em: 03 abr. 2023.

PASSOS, Cármen Lúcia Brancaglion. Materiais manipuláveis como recursos didáticos na formação de professores de matemática; In: LORENZATO, Sérgio (org.). O laboratório de ensino de matemática na formação de professores. Campinas, SP: Autores Associados, 2009.

RÊGO, Rogéria G; RÊGO, Rômulo M. Desenvolvimento e uso de materiais didáticos no ensino de matemática. In: LORENZATO, Sérgio (org.). O laboratório de ensino de matemática na formação de professores. Campinas, SP: Autores Associados, 2009.

SARMENTO, Alan Kardec Carvalho. A utilização dos materiais manipulativos nas aulas de matemática. In: ENCONTRO DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO DA UFPI. 6. 2010.Teresina. Anais... Teresina: UFPI 2010, p. 1-12.

SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do trabalho científico. 23. ed. São Paulo: Cortez, 2007.

Published

2025-12-03

How to Cite

MAIA , M. S.; SILVA , B. M.; BRITO, J. P. de S. Manipulative teaching materials: : enhancing learning and transforming mathematics. GPOSSHE notebooks, [S. l.], v. 9, n. 1, p. 1–16, 2025. DOI: 10.33241/cadernosdogposshe.v9i1.16738. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/CadernosdoGPOSSHE/article/view/16738. Acesso em: 5 dec. 2025.