Early childhood education, ethnic-racial relations and teaching natural sciences

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33241/cadernosdogposshe.v6i2.9203

Keywords:

Child education; Multiculturalism; Natural Sciences; ethnicities.

Abstract

From birth, children interact with the tools that the world has and with other people, making it evident that we all act, think, and feel in different ways. These differences refer to multiculturalism, which, present in daily coexistence, reach educational institutions and specifically in early childhood education, in which it must be explored in order to ensure that they are learning instruments, seeking to train people capable of respecting the others and themselves. The field of natural sciences can contribute by exploring the histories and characteristics of different peoples, emphasizing these differences in a positive way, showing their contributions to scientific advancement. These facts are treated in this work through the analysis of official documents and complemented by ideas from renowned authors in the area.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Valmir Rogério Torres , Universidade Federal de São Carlos, UFSCar

Graduado em Matemática (UNESP) e Pedagogia (CEUCLAR), Pós Graduação Lato sensu em Gestão Educacional (CEUCLAR), Gestão de Currículos (USP), Mídias na Educação (UFSJ), Neurolinguística (CESDA), MBA Gestão Empreendedora- Educação (UFF), Mestrando (UFSCAR)

References

BARBOSA, A. C. A. Sociedade democrática: entre a identidade e a diversidade. Londrina: S.A, 2014.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, BF: MEC, 2019

BRASIL. Diretrizes curriculares nacionais para a educação infantil /Secretaria de Educação Básica. – Brasília, DF: MEC, SEB, 2010.

BRASIL. Indicadores da qualidade na Educação Infantil. Brasília, DF: MEC, 2009.

CANDAU, V. M. F. Multiculturalismo e educação: desafios para a prática pedagógica. In: MOREIRA, Antonio Flávio & CANDAU, Vera Maria Ferrão (org.). Multiculturalismo: diferenças culturais e práticas pedagógicas. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2008.

FORQUIN, J. C. O currículo: entre o relativismo e o universalismo. Educação e Sociedade, v.21, nº 73, 2000. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/njxtpj9s6CdQHVd4wyyRKYS/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 16/05/2022.

MOREIRA, A. F. B. Currículo: Políticas e Práticas. Campinas: Papirus, 2001.

MOREIRA, A. F. & CANDAU, V. M. F. Educação escolar e cultura(s): construindo caminhos. Revista Brasileira de Educação, n.23, p.156 – 168, mai.-ago, 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/99YrW4ny4PzcYnSpVPvQMYk/?lang=pt&format=pdf. Acesso em 11/05/2022.

Programa das Nações Unidas para o Desenvolvimento. Relatório do desenvolvimento humano 2004: liberdade cultural num mundo diversificado. Lisboa: Mensagem, 2004.

STOER, S.; CORTESÃO, L. “Levantando a pedra”: da pedagogia inter/multicultural às políticas educativas numa época de transnacionalização. Porto: Afrontamento, 1999.

TORRES, V. R. Multiculturalismo na educação infantil: motivo de oportunidade ou obstáculo na formação das crianças? Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento. Ano. 07, Ed. 01, V. 01, p. 18-29. Jan 2022. Disponível em: https://www.nucleodoconhecimento.com.br/educacao/multiculturalismo-na-educacao. Acesso em 03/10/2022.

VERRANGIA, D.; SILVA, P. B. G. Cidadania, relações étnico-raciais e educação: desafios e potencialidades do ensino de Ciências. Revista Educação e Pesquisa, São Paulo, v.36, n.3, p. 705-718, set/dez 2010.

Published

2022-10-17

How to Cite

TORRES , V. R. Early childhood education, ethnic-racial relations and teaching natural sciences. GPOSSHE notebooks, [S. l.], v. 6, n. 2, 2022. DOI: 10.33241/cadernosdogposshe.v6i2.9203. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/CadernosdoGPOSSHE/article/view/9203. Acesso em: 18 may. 2024.