Formative trajectory and educational practices of Francisca Maria Morais da Silva

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33241/cadernosdogposshe.v6i2.9200

Keywords:

Educator; Formative trajectory; Pedagogical practices; Biography; Women's education.

Abstract

The objective of this article is to understand the articulation of the formative trajectory of the teacher Francisca Maria Morais da Silva Pereira, from the municipality of Caucaia-CE and the development of her pedagogical practices in the school environment. The methodology used was the qualitative approach from the Oral History methodology, in which the biographical type conception was used from the interview carried out with the educator. Thus, it was noticed that the teacher Francisca had, for a large part of her formative trajectory, the traditional nature, however, she managed to modify her practices and innovate them based on the knowledge she acquired in initial and continuing education. Concluding that the importance of this work allows greater visibility to educators who, like Francisca, contributed to the educational development of the city of Caucaia.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Maria Maiara Sousa Patricio, Universidade Estadual do Ceará, UECE

Graduanda do curso de Licenciatura em Pedagogia pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). Atualmente é bolsista do programa de bolsas de extensão- BEXT/UECE, desenvolvido pela Pró - Reitoria de Extensão- PROEX.

Arliene Stephanie Menezes Pereira , Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará, IFCE

Programa de Pós-graduação em Educação pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). Mestra em Educação Física pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Docente do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE). Integrante do Grupo de Pesquisa Práticas Educativas, Memórias e Oralidades (PEMO-UECE).

References

ALBERTI, V. Manual de História Oral. 3. ed. Rio de Janeiro: Editora FGV. 2005.

BURKE, P. A escrita da História: novas perspectivas. São Paulo: Unesp, 1992.

DAVIS, C. L. F. et al. Formação continuada de professores em alguns estados e municípios do Brasil. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 41, n. 144, dez. 2011.

FARIAS, B. L. de; SILVA, K. de A. C.; PEREIRA, A. S. M. . Suzana Lopes de Sousa e Julieni Pinagé do Nascimento: tecitura biográfica de educadoras cearenses. Ensino em Perspectivas, [S. l.], v. 2, n. 3, p. 1–14, 2021. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/5973.

Acesso em: 19 jun. 2022.

FIALHO, L. M. F; CARVALHO, S. O. C. História e memória do percurso educativo de Célia Goiana. Série-Estudos, Campo Grande, v. 22, p. 137-157, 2017. Disponível

em: http://www.serie-estudos.ucdb.br/index.php/serie-estudos/article/view/992. Acesso em: 25 jun. 2022.

FIALHO, L. M. F.; SA, E. C. V. Educadora Henriqueta Galeno: a biografia de uma literata e feminista (1887- 1964). História da Educação, v. 22, p. 169-188, 2018. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/asphe/article/view/75182. Acesso em: 25 jun. 2022.

FIALHO, L. M. F.; QUEIROZ, Z. F. . Maria Neli Sobreira: história e memória da educação em Juazeiro do Norte. Educar em Revista, v. 34, p. 67-84, 2018. Disponível em:http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0104-40602018000400067&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 25 jun. 2022.

FIALHO, L. M. F.; HERNÁNDEZ DÍAZ, J. M. Maria Zelma de Araújo Madeira: memórias de formação e resistências da docente universitária negra. Revista Diálogo Educacional, v. 20, p. 775-796, 2020. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/view/26441. Acesso em: 25 jun. 2022.

FIALHO, L. M. F.; SOUSA, N. M. C. ; HERNÁNDEZ DIAZ, J. M. H. . Rosa Maria Barros Ribeiro: memórias da trajetória formativa para docência. Revista Cocar, v. 8, p. 371-387, 2020. Disponível em: https://paginas.uepa.br/seer/index.php/cocar/article/view/3083. Acesso em: 25 jun. 2022.

FIALHO, L. M. F.; SANTOS, H. F.; FREIRE, V. C. C. Biografia da Professora Raquel Dias Araújo: um olhar sobre a docência universitária e a militância política. History of Education in Latin America - HistELA, v. 3, p. 1-14, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/histela/article/view/20562/12765. Acesso em: 25 jun. 2022.

FIALHO, L. M. F.; BRANDENBURG, C.; HERNÁNDEZ DÍAZ, J. M. Hilda Agnes Hübner Flores: história da educação de uma interiorana descendente de boêmios (1939-1955). Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, v. 30, n. 63, p. 207-222, 29 set. 2021. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/10966. Acesso em: 25 jun. 2022.

FIALHO, L. M. F.; SOUSA, F. G. A.; NASCIMENTO, L. B. S. Biografia da educadora Josete Sales: reflexos da formação de professoras no Ceará. Roteiro, v. 45, 2020. Disponível em: https://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/23790. Acesso em: 25 jun. 2022.

FIALHO, L. M. F.; SOUSA, F. G. A. Irmã Elisabeth Silveira e a educação feminina no Colégio da Imaculada Conceição, Fortaleza-CE. Revista Diálogo Educacional, v. 21, p. 191-316, 2021. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/view/27388. Acesso em: 25 jun. 2022.

FIALHO, L. M. F.; CARVALHO, S. O. C.; SANTOS, F. M. B. dos; PEREIRA, A. S. M. Formação profissional da educadora Maria Lília Imbiriba Sousa Colares. Práxis Educacional, [S. l.], v. 17, n. 48, p. 392-415, 2021. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/9387. Acesso em: 25 jun. 2022.

FIALHO, L. M. F.; HERNÁNDEZ DÍAZ, J. M.; FREIRE, V. C. C. História da Educação na biografia da transexual José Honorato Batista Neta. Foro de Educación, v. 19, n. 2, p. 289-293, dez. 2021. Disponível em: https://www.forodeeducacion.com/ojs/index.php/fde/article/view/796. Acesso em: 25 jun. 2022.

FIALHO, L. M. F.; COSTA, M. A. A. da; LEITE, H. de O. Maria Margarete Sampaio de Carvalho Braga: trajetória educativa e formação para a docência (1970-2015). Momento - Diálogos em Educação, v. 31, n. 01, p. 203–227, 2022. Disponível em: https://periodicos.furg.br/momento/article/view/13775. Acesso em: 25 jun. 2022.

FIALHO, L. M. F.; FREIRE, V. C. C. Educação formativa de uma líder política cearense: Maria Luiza Fontenele (1950-1965). Cadernos de História da Educação, v. 17, p. 343, 2018. Disponível em: http://www.seer.ufu.br/index.php/che/article/view/43290. Acesso em: 25 jun. 2022.

FORDE, G. H. A.; PINTO, L. A. G.. Usos da micro-história na historiografia dos momentos sociais na/da educação brasileira. Revista Ágora, n. 18, 2013.

JUCÁ, G. N. M. As trilhas opcionais nos caminhos da História. In: VASCONCELOS, J. G.; MAGALHÃES JUNIOR, A. G. (Org.). Memórias no plural. Fortaleza: LCR, 2001. p. 11-17

LOPES, T. M. R.; SOUSA, F. G. A.; FIALHO, L. M. F. Maria Zuíla e Silva Morais: Pioneirismo e protagonismo na fundação da Apae de Juazeiro. Revista Entreideias: Educação, Cultura e Sociedade, v. 9, p. 89-108, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/entreideias/article/view/35197. Acesso em: 25 jun. 2022.

MENDES, M. C. F.; FIALHO, L. M. F.; MACHADO, C. J. S. . Argentina Pereira Gomes: disseminação de -inovações- didáticas na educação primária na década de 1930. Revista Diálogo Educacional, v. 19, p. 527-550, 2019. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/viewFile/24959/23519. Acesso em: 25 jun. 2022.

MENDES, M. C. F.; COSTA, M. A. A.; BRANDENBURG, C.; FIALHO, L. M. F. Iolanda dos Santos Mendonça: a participação das mulheres em movimentos indígenas (1970-2000). Cambios y Permanencias, v. 11, p. 828-853, 2020. Disponível em: https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistacyp/article/view/11094

Acesso em: 25 jun. 2022.

MINAYO, M. C. S. O desafio do conhecimento. 11 ed. São Paulo: Hucitec, 2008.

MIZUKAMI, M. G. N. Ensino: as abordagens do processo. São Paulo: EPU, 1986.

OLIVEIRA, A. N. de; SOUSA, F. G. A.; FIALHO, L. M. F. Protagonismo de Ana Carolina Costa Pereira no campo da educação matemática. Revista Cocar, v. 15, n. 33, 2021. Disponível em: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/4912. Acesso em: 25 jun. 2022.

PEREIRA, A. S. M.; SOUSA, A. C. B. de; FIALHO, L. M. F. Helena Potiguara: biografia da educadora indígena (1954-2009). Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 16, n. esp. 3, p. 1386–1403, 2021. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/15288. Acesso em: 25 jun. 2022.

PORTELLI, A. O que faz a história oral diferente. Revista do Programa de

Estudos Pós-Graduados em História e do Departamento de História da PUC-SP. (Projeto História: Cultura e Representação) São Paulo, n. 14, fev.1997, p. 25-39.

SOUZA, S. E. O uso de recursos didáticos no ensino escolar. In: I Encontro de Pesquisa em Educação, IV Jornada de Prática de Ensino, XIII Semana de Pedagogia da UEM: Infância e Práticas Educativas. Arq Mudi. 2007. Disponível em: http://www.pec.uem.br/pec_uem/revistas/arqmudi/volume_11/suplemento_02/artigos/019.pdf. Acesso em: 19 jun. 2022.

VICENTINI, P. P.; LUGLI, R. G. História da profissão docente no Brasil: representações em disputa. São Paulo: Cortez, 2009.

Published

2022-10-17

How to Cite

PATRICIO, M. M. S. .; PEREIRA , A. S. M. . Formative trajectory and educational practices of Francisca Maria Morais da Silva. GPOSSHE notebooks, [S. l.], v. 6, n. 2, 2022. DOI: 10.33241/cadernosdogposshe.v6i2.9200. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/CadernosdoGPOSSHE/article/view/9200. Acesso em: 18 may. 2024.