Hackathon in High School:

Students' Discursive Perceptions

Authors

  • Talize Foppa Universidade Alto Vale do Rio do Peixe
  • Murilo Raimundo de Morais Colégio de Aplicação/UNIARP
  • Joel Haroldo Baade Universidade Alto Vale do Rio do Peixe

DOI:

https://doi.org/10.33241/cadernosdogposshe.v9i1.16763

Keywords:

Educational hackathon; Student perception; Discourse analysis; Transversal skills; Qualitative research.

Abstract

Global developments and the demand for new skills are driving education to seek innovative methodologies. In this scenario, educational hackathons are emerging as promising tools, capable of stimulating essential skills such as teamwork, creativity, problem solving, communication, and self-regulation, in addition to fostering innovation. To improve the design of these initiatives, it is crucial to understand the subjective experience of students. This article, with a qualitative approach, analyzed the discourse of first-year high school students who participated in an educational hackathon. The results indicated that, in addition to the acquisition of cross-cutting skills, hackathons promote intense cognitive and emotional transformation. Challenges, such as time constraints, are perceived as catalysts for resilience and proactivity. It is concluded that hackathons are multifaceted educational laboratories that develop social-emotional skills, critical thinking, and engagement, and guide educators and administrators in the implementation of innovative educational approaches.

Author Biographies

Talize Foppa, Universidade Alto Vale do Rio do Peixe

Doutoranda em educação profissional em educação básica, especialista em educação (USP/SP), mestre e farmacêutica pela Universidade Federal de Santa Catarina. Coordenadora geral de graduação da UNIARP/SC.

Murilo Raimundo de Morais, Colégio de Aplicação/UNIARP

Bacharel filosofia pela Faculdade Dehoniana, licenciatura na UNAR (Universidade de Araras). Coordenador do projeto integrador do colégio de Aplicação /UNIARP.

Joel Haroldo Baade, Universidade Alto Vale do Rio do Peixe

Doutor e Mestre em Teologia pela Escola Superior de Teologia - Faculdades EST (São Leopoldo/RS). Especialização em Administração Escolar, Supervisão e Orientação. Professor do programa de pós-graduação profissional em educação básica da UNIARP.

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Published

2025-12-08

How to Cite

FOPPA, T.; MORAIS, M. R. de; BAADE, J. H. Hackathon in High School:: Students’ Discursive Perceptions. GPOSSHE notebooks, [S. l.], v. 9, n. 1, p. 1–18, 2025. DOI: 10.33241/cadernosdogposshe.v9i1.16763. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/CadernosdoGPOSSHE/article/view/16763. Acesso em: 15 dec. 2025.