Perspectives on the conceptualization of electromagnetism
DOI:
https://doi.org/10.33241/cadernosdogposshe.v9i1.16762Keywords:
Conceptual Profile; Electromagnetism; Epistemological Obstacle; History And Philosophy Of Science (HPS); Physics Teaching;Abstract
Given the context of Physics teaching in Brazil, in which classes are highly mathematical and lack conceptual depth, this raises concerns about the development of a more conceptual understanding among students. Therefore, a pedagogical approach was proposed based on the History and Philosophy of Science, the concepts of Mortimer’s conceptual profile and Bachelard’s epistemological obstacle. The main goal of the research was to analyze how this approach could help students overcome such obstacles, develop and transition between different zones in their conceptual profile. Implemented in two High School senior classes, the results indicated that, although students were able to transit between zones, the consolidation of this process was inconsistent due to the persistence of epistemological obstacles. This proposed approach proved to be viable, but the overcoming of epistemological obstacles is a complex process that requires teachers to have deeper professional development in epistemology and in Physics.
References
BACHELARD, Gaston. A filosofia do não: filosofia do novo espírito científico. In: CIVITA, V. (Ed.). Coleção Os Pensadores. São Paulo: Editora Abril Cultural, 1978. P. 4–87.
BACHELARD, Gaston. A formação do espírito científico: contribuição para uma psicanálise do conhecimento. 1. ed. Rio de Janeiro: Contraponto, mai. 1996. ISBN
-85-85910-11-2
CARVALHO, Ana Maria Pessoa de; SASSERON, Lúcia Helena. Abordagens histórico-filosóficas em sala de aula: questões e propostas. In: CARVALHO, Ana Maria Pessoa de. et al. (Ed.). Ensino de Física. São Paulo: Cengage Learning, 2010. cap. 5, p. 107–139.
ELLIOT, John. Towards a synoptic vision of educational change in advanced industrial societies. In: ALTRICHER, Herbert; ELLIOT, John. Images of educational change. Buckingham: Open University Press, 2000.
FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 18ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1997.
GIROUX, Henry Armand. Os professores como intelectuais. In: GIROUX, Henry Armand. (Ed.). Os professores como intelectuais. Rumo a uma pedagogia crítica da aprendizagem. [S.l.]: Editora Artmed, 1997. P. 25–32.
LIBÂNEO, José Carlos. Didática e Epistemologia: para além do embate entre a didática e as didáticas específicas. In: VEIGA, Ilma Passos Alencastro; D’ÁVILA, Cristina Maria. (Ed.). Profissão docente: Novos sentidos, novas perspectivas. 1. ed. [S.l.]: Papirus Editora, 2008. (Coleção Magistério: Formação e Trabalho Pedagógico). P. 59–88.
LIBÂNEO, José Carlos. A integração entre didática e epistemologia das disciplinas: uma via para a renovação dos conteúdos da didática. In: XV ENDIPE. SIMPÓSIO Epistemologia e Didática. [S.l.: s.n.], 2012.
MARTINS, Roberto de Andrade. Introdução: a história das ciências e seus usos na educação. In: SILVA, Cibele Celestino. (Org.) Estudos de história e filosofia das ciências: subsídios para aplicação no ensino. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2006, p. xviixxx.
MOREIRA, Marco Antonio. Uma análise crítica do ensino de Física. Estudos Avançados, v. 32, n. 94, p. 73–80, dez. 2018.
MORTIMER, Eduardo Fleury. Construtivismo, mudança conceitual e ensino de ciências: para onde vamos? Investigações em Ensino de Ciências, v. 1, n. 1, p. 20–39, 1996.
SKINNER, Burrhus Frederic. Tecnologia do ensino. São Paulo: Herder, 1972.
SOUZA FILHO, Moacir Pereira; BOSS, Sérgio Luiz Bragatto; CALUZI, João José. Problematização no ensino de tópicos do Eletromagnetismo por meio das etapas da psicanálise bachelardiana. Nuances: Estudos sobre Educação, Presidente Prudente, v. 22, n. 23, p. 72–95, 2012.
TRIPP, David. Action research: a methodological introduction. Educação e Pesquisa, v. 31, n. 3, p. 443–466, dez. 2005.
VEIGA, Ilma Passos Alencastro .Didática geral e didáticas específicas: pontos para reflexão. Olhar de Professor, Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG), v. 17, n. 1, p. 13–19, 2014. ISSN 1984-0187. DOI: 10.5212/olharprofr.v.17i1.0001. Disponível em: http://dx.doi.org/10.5212/OlharProfr.v.17i1.0001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 GPOSSHE notebooks

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores possuem direitos autorais, sem restrição, aos seus textos. Os Cadernos do GPOSSHE On-line permitem ao autor os direitos de publicação. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.
Todo o conteúdo da Revista Cadernos Gposshe On-Line é aberto para acesso público, propiciando maior visibilidade, alcance e disseminação dos trabalhos publicados.















