Rollerblading, skateboarding and parkour:

movements for social justice

Authors

  • Manoela de Castro Marques Ribeiro Secretaria de Educação do Ceará https://orcid.org/0000-0003-2096-6745
  • Bruna Oliveira Alves Secretaria Municipal de Educação de Fortaleza
  • Luiz Sanches Neto Universidade Federal do Ceará

DOI:

https://doi.org/10.33241/cadernosdogposshe.v9i1.16761

Keywords:

Adventure; High school; Social justice.

Abstract

This study aimed to investigate the limits, challenges, and pedagogical possibilities of including roller skating, skateboarding, and parkour in high school, focusing on the promotion of social justice (Flor et al., 2024). Conducted in a public school in Fortaleza–CE, Brazil, the study involved nine undergraduate students and eight school monitors. A qualitative, descriptive approach was adopted, using field diaries, the Critical Incident Technique (CIT), and focus groups. Findings indicate that lack of safety equipment, scarce materials, and limited time were significant obstacles to the activities. At the same time, critical incidents enabled participants to perceive and confront social injustices during lessons. This research contributes to physical education by proposing body practices that foster critical reflection, civic formation, and the reduction of social inequalities.

Author Biographies

Manoela de Castro Marques Ribeiro, Secretaria de Educação do Ceará

Professora de Educação Física da rede estadual de educação (SEDUC/CE); Mestra em Educação Física (UFC); Membra do grupo de Estudos GEPEFE/UECE e AIP/UFC. 

Bruna Oliveira Alves, Secretaria Municipal de Educação de Fortaleza

Professora de Educação Física da rede municipal de ensino de Fortaleza. Participante do Grupo de Estudos em Educação Física Escolar - GEPEFE.

Luiz Sanches Neto, Universidade Federal do Ceará

Coordenador do Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional (ProEF) no Instituto de Educação Física e Esportes da Universidade Federal do Ceará. Docente Permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação Física (PPGEF) da Universidade Federal do Rio Grande do Norte.

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Published

2025-12-08

How to Cite

RIBEIRO, M. de C. M.; ALVES, B. O.; SANCHES NETO, L. Rollerblading, skateboarding and parkour: : movements for social justice. GPOSSHE notebooks, [S. l.], v. 9, n. 1, p. 1–22, 2025. DOI: 10.33241/cadernosdogposshe.v9i1.16761. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/CadernosdoGPOSSHE/article/view/16761. Acesso em: 15 dec. 2025.