Rollerblading, skateboarding and parkour:
movements for social justice
DOI:
https://doi.org/10.33241/cadernosdogposshe.v9i1.16761Keywords:
Adventure; High school; Social justice.Abstract
This study aimed to investigate the limits, challenges, and pedagogical possibilities of including roller skating, skateboarding, and parkour in high school, focusing on the promotion of social justice (Flor et al., 2024). Conducted in a public school in Fortaleza–CE, Brazil, the study involved nine undergraduate students and eight school monitors. A qualitative, descriptive approach was adopted, using field diaries, the Critical Incident Technique (CIT), and focus groups. Findings indicate that lack of safety equipment, scarce materials, and limited time were significant obstacles to the activities. At the same time, critical incidents enabled participants to perceive and confront social injustices during lessons. This research contributes to physical education by proposing body practices that foster critical reflection, civic formation, and the reduction of social inequalities.
References
ASSIS, J.; PINTO, B.; PIMENTEL, G. G. A. Estado da arte sobre gestão de riscos em aventura esportiva no lazer. In: XI Congresso Brasileiro de Atividades de Aventura. E V Congresso Internacional de Atividades de Aventura, 2021, Goiânia, GO. Anais eletrônicos. Goiânia. Disponível em: https://drive.google.com/drive/u/0/folders/1KQxYZkOTPXbiGCnx25Teg38CrOuW9sC1. Acesso em: 16 abr. 2024.
AUSUBEL, David P.; NOVAK, Joseph D.; HANESIAN, Helen. Psicologia educacional. 2. ed. Rio de Janeiro: Editora Interamericana, 2003.
BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1989.
BRASIL. Resolução nº. 466 do Conselho Nacional de Saúde, de 12 de dezembro de 2012. Aprova as diretrizes e normas regulamentadoras de pesquisas envolvendo seres humanos. Diário Oficial da União, Brasília, v. 13, 2013.
BRASIL. Ministério da Saúde. Resolução 510 de 7 de abril de 2016. Brasília: Conselho Nacional de Saúde, 2016a.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília: MEC, 2018.
BRASIL. Relatório de Monitoramento do Plano Nacional de Educação – 2024. Brasília: INEP/MEC, 2024.
CARVALHO, J.; PERES, A. N. Justiça social e educação: a pertinência da pedagogia crítica de Paulo Freire. Educação, Sociedade & Culturas, n. 56, p. 101-118, 2020. Disponível em: DOI: https://doi.org/10.34626/esc.vi56.28. Acesso em: 30 abr. 2025.
COSTA, A. L.; KALLICK, B. Through the lens of a critical friend. Educational Leadership, 51(2), 49-51, 1993.
DEWEY, John. Experience and education. New York: Kappa Delta Pi, 1938.
FLANAGAN, J. C. A técnica do incidente crítico. Boletim Psicológico 51(4): 327–358. 1954.
FLOR, B. J. M. S.; SOUZA, R. V. O.; GONÇALVES, Y.; SILVA, J.P.; LOPES, F. J. C; RIBEIRO, M. C. M.; VENÂNCIO, L.; SANCHES NETO, L. (2024) Explorando a técnica de incidentes críticos sobre temas de justiça social com professores-pesquisadores de educação física brasileiros. Frontiers in Education. 2024. Disponível em: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/feduc.2023.1231010/full. Acesso em: 20 mai. 2024.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 17º. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
GALLO, Silvio. A filosofia e seu ensino: uma proposta libertária. Campinas: Papirus, 2003.
MARTINS, C. A prática de esportes de aventura na escola e o risco calculado: manual sobre as normas de segurança. Volta Redonda: UniFOA, 2016. Dissertação (Mestrado) – UniFOA / Mestrado Profissional em Ensino em Ciências da Saúde e do Meio Ambiente, 2016.
MINAYO, C de S. O desafio do conhecimento. Pesquisa qualitativa em saúde. 12 ed. São Paulo: Hucitec; 2010.
NASCIMENTO-CARDOSO, A. M.; RODRIGUES, N. H. R.; FUKUSHIMA, R. L. M. Estados emocionais e atividades de aventura: aspectos motivacionais envolvidos. In: X Congresso Brasileiro de Atividades de Aventura. E IV Congresso Internacional de Atividades de Aventura, 2018, Diamantina, MG. Anais eletrônicos. Diamantina. Disponível em: https://drive.google.com/drive/u/0/folders/1KQxYZkOTPXbiGCnx25Teg38CrOuW9sC1. Acesso em: 16 abr. 2024.
PHILPOT, R., et al. Exploring social justice pedagogies in health and physical education through critical incident technique methodology. European Physical Education Review, 27(1), 57-75. 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1177/1356336X20921541. Acesso em 24 jun. 2023.
RIBEIRO, M. C. M. Práticas Corporais de Aventura no Ensino Médio: implicações à justiça social nas aulas de educação física. Orientador: Luiz Sanches Neto. 2024. 149 páginas. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional – ProEF) – Instituto de Educação Física e Esportes - IEFES, Universidade Federal do Ceará - UFC, Fortaleza, 2024. Disponível em: http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/77381. Acesso em: 20 mai. 2025.
ROCHA, L. L. "Respeita as mina": o ensino do skate na educação física escolar. 2023. 191 f. Tese (doutorado) - Universidade Federal do Ceará, Faculdade de Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação, Fortaleza- CE, 2023. Disponível em: https://repositorio.ufc.br/handle/riufc/74455. Acesso em: 15 abr. 2024.
SCHITTLER, A. F.; et al. Atividade física de aventura na natureza e sua relação com a educação física escolar. In: VI CONGRESSO BRASILEIRO DE ATIVIDADES DE AVENTURA, 2011, Pelotas, RS. Anais eletrônicos. Pelotas: Disponível em: https://drive.google.com/drive/u/0/folders/1KQxYZkOTPXbiGCnx25Teg38CrOuW9sC1. Acesso em: 16 abr. 2024.
SCHÖN, Donald A. The reflective practitioner: how professionals think in action. New York: Basic Books, 1983.
SILVA, A. S. Atividades de aventura no âmbito escolar: algumas dificuldades para a abordagem pedagógica. In: XI Congresso Brasileiro de Atividades de Aventura. E V Congresso Internacional de Atividades de Aventura, 2021, Goiânia, GO. Anais eletrônicos. Goiânia. Disponível em: https://drive.google.com/drive/u/0/folders/1KQxYZkOTPXbiGCnx25Teg38CrOuW9sC1. Acesso em: 16 abr. 2024.
SILVA, João Paulo. Desafios da docência em Educação Física: entre o discurso pedagógico e as condições estruturais. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, v. 35, n. 2, p. 145-160, 2021.
SNYDERS, Georges. A alegria na escola. Lisboa: Edições 70, 1988.
TOMIO, B. W.; DASCASTAGNÉ, G.; TAHARA, A. K. Atividades de aventura: relato de experiência sobre as possibilidades para sua inserção no âmbito escolar. In: X Congresso Brasileiro de Atividades de Aventura. E IV Congresso Internacional de Atividades de Aventura, 2018, Diamantina, MG. Anais eletrônicos. Diamantina. Disponível em: https://drive.google.com/drive/u/0/folders/1KQxYZkOTPXbiGCnx25Teg38CrOuW9sC1. Acesso em: 16 abr. 2024.
VYGOTSKY, Lev Semenovich. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, s.d. (Sem data).
WALLON, Henri. As origens do caráter na criança. São Paulo: Difusão Européia do Livro, s.d. (Sem data).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 GPOSSHE notebooks

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores possuem direitos autorais, sem restrição, aos seus textos. Os Cadernos do GPOSSHE On-line permitem ao autor os direitos de publicação. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.
Todo o conteúdo da Revista Cadernos Gposshe On-Line é aberto para acesso público, propiciando maior visibilidade, alcance e disseminação dos trabalhos publicados.















