We Propose Project!
Building territorial citizenship
DOI:
https://doi.org/10.33241/cadernosdogposshe.v9i1.16759Keywords:
Project We Propose; Territorial Citizenship; Geography; Public School.Abstract
The paper presents a literature review on the concept of territorial citizenship, which underpins the projects that are part of the largest international network focused on geographic education: “We Propose.” It concludes with the presentation and reflection on the partial results of the project "We Propose! Building Territorial Citizenship,“ located in the city of Araraquara-SP, in the public and peripheral school, ”E.E. Profa. Maria Isabel Orso. The justification permeates the importance of disseminating practices that integrate the teaching of geography, linked to the project, which have contributed positively to the formation of critical thinking among participating students. The main objective is to discuss how the inclusion of the We Propose project has contributed to the learning of geography, to the reflection on local problems, and to the proposal of solutions, contributing to the critical thinking of students. The methodology employed was the collection of materials produced in the project, reflection on the partial results, and a literature review.
References
BENEVIDES, M. V. Educação para a cidadania e em direitos humanos. Anais EMDIPE, Encontro Nacional de Didática e Prática de Ensino. Águas de Lindóia, SP, 1998.
BRAGA, F. S. Cidadania territorial e geografização da cidadania no ensino de geografia e na formação do professor de geografia. Revista Signos Geográficos, 3, 1–16, 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. Brasília, DF, 2018.
CARVALHO, C.D.G de; GONÇALVES, L.M. O desenvolvimento urbano de Araraquara – SP: a relação entre a produção do espaço urbano e a segregação
socioespacial. GC: Revista nacional de gerenciamento de cidades, v. 08, n. 64, 2020.
CLAUDINO, S; MELLO, M. C. de O; SILVA, A. T. B. Projeto Nós Propomos! novos objetivos e metodologia na educação geográfica e cidadã. In: ENPEG, 15., 2022, Salvador. Anais [...]. Salvador: UNEB, 2022. p. 1-10.
CLAUDINO, S. Project We Propose! building territorial citizenship from school. In: PINEDA-AFONSO, José A.; ALBA-FERNANDEZ, Nicolas de; NAVARRO MEDINA, Elisa. Handbook of Research on Education for Participative Citizenship and Global Prosperity. Hershey: IGI Global, p. 350-382, 2019
CAVALCANTI, L de S. A cidadania, o direito à cidade e a geografia escolar. São Paulo: Geousp, n.5, p.41-55, 1999.
DAVID, E. Morar e Viver no Selmi-Dei: conquista e apropriação do espaço na periferia de Araraquara. Mestrado em Sociologia, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, 1993.
IBGE – Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Censo 2022. Disponível em: https://censo2022.ibge.gov.br
OLIVEIRA, F.H; CAMARGO, C.M. Mobilidade urbana: impactos da produção habitacional recente no sistema de transporte público coletivo de Araraquara - SP. 2019, Anais. São Paulo: Universidade de São Paulo - USP, 2019. Disponível em: https://uspdigital.usp.br/siicusp/siicPublicacao.jsp?codmnu=7210.
CAVALCANTI, L. S. Geografia, escola e construção de conhecimentos. 17. ed. Campinas-SP: Editora Papirus, 2010. 192p.
CLAUDINO, S; SOUTO. Construímos uma educação geográfica para a cidadania participativa. O caso do Projeto Nós Propomos. Signos geográficos, v. 1. Goiânia, 2019.
MARTINHA, C; REGO, P. A Cidadania Territorial e a Educação Geográfica. Editoral Minho, 2023.
Portal da Morada. Disponível em:
https://portalmorada.com.br/jovem-colide-com-carreta-ao-desviar-de-pedestre-no-selmi-dei/
https://portalmorada.com.br/jovem-fica-ferido-apos-colisao-entre-moto-e-onibus-no-selmi-dei/
SANTOS, M. O espaço do cidadão. São Paulo: Edusp, 2007.
VIEIRA, L. Cidadania e globalização. Rio de Janeiro: Record, 1999.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 GPOSSHE notebooks

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores possuem direitos autorais, sem restrição, aos seus textos. Os Cadernos do GPOSSHE On-line permitem ao autor os direitos de publicação. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.
Todo o conteúdo da Revista Cadernos Gposshe On-Line é aberto para acesso público, propiciando maior visibilidade, alcance e disseminação dos trabalhos publicados.















