A consolidação das avaliações em larga escala no cenário educacional brasileiro

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33241/cadernosdogposshe.v8i1.11188

Keywords:

Educational policies., Large scale assessments., Capitalist system.

Abstract

Thinking about Brazil's relationship with international organizations and the implication of this relationship in educational policies, we aim to understand how large-scale assessments influence Brazilian education. Regarding the theoretical-methodological framework, the research is qualitative (MINAYO, 2016; GATTI, 2006), having as collection technique the bibliographic investigation (BARROS, 2011). We will use the literature of authors such as Afonso (2009), Lima & Gandin (2019) and Pereira (2017). From the analysis, we observed that educational policies aimed at evaluations are not neutral, being loaded with ideologies that meet the desires of the capitalist system. International agencies finance such actions in Brazil and worldwide with a liberal bias, where the aim is to train labor for wage labor.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Davison da Silva Souza, Universidade Estadual do Ceará

Pedagogo formando pela Universidade Estadual do Ceará (UECE), educando do Mestrado Acadêmico Intercampi em Educação e Ensino (MAIE-UECE), professor alfabetizador da Rede Municipal de Educação de Fortaleza-CE e compõe a coordenação do Coletivo Mapinduzi vinculado ao Curso de pedagogia da UECE.

Maria Aparecida Alves da Costa, Universidade Estadual do Ceará

Mestra e Doutora em Educação pela Universidade Estadual do Ceará. Pedagoga pela Universidade Estadual do Piauí. Professora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará. Integrante do grupo de Pesquisas Práticas Educativas Memórias e Oralidades.

Cícera Mônica Rodrigues da Silva, Universidade Estadual do Ceará

Graduada em História pela Universidade Regional do Cariri (URCA); Mestranda em Educação e Ensino pela Universidade Estadual do Ceará; Bolsista da Fundação Cearense de Apoio ao Desenvolvimento Científico e Tecnológico (FUNCAP); Pesquisadora do Núcleo de Pesquisa em Ensino, História e Cidadania (NUPHISC).

Débora Thaís Rodrigues Nunes, Universidade Estadual do Ceará

Graduada em História pela Universidade Estadual do Ceará - FAFIDAM. Mestranda em Educação MAIE - UECE. Bolsista FUNCAP.

References

AFONSO, Almerindo Janela. Nem tudo o que conta em educação é mensurável ou comparável. Crítica à accountability baseada em testes estandardizados e rankings escolares. Revista lusófona de Educação, v. 1, n. 13, p. 13-29, 2009. Disponível em: https://revistas.ulusofona.pt/index.php/rleducacao/article/view/545. Acesso em: 27 jul. 2023.

ARROYO, Miguel. Ofício de mestre: imagens e autoimagens. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 2013.

ARROYO, Miguel. Currículo, território em disputa. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.

BARROS, José D’Assunção. O Projeto de Pesquisa em História. Petrópolis: Vozes, 2011.

BRITO, Lúcia Helena de; LIMA, Lydyane Maria Pinheiro de; SILVA, Sirneto Vicente da. Formação de professores e prática docente: uma reflexão à luz do pensamento crítico marxista. Revista Dialectus, v. 1, n. 10, p. 150-168, 2017. Disponível em: http://periodicos.ufc.br/dialectus/article/view/19925. Acesso em: 27 jul. 2023.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2021.

GATTI, Bernardete. A pesquisa em educação: considerações sobre alguns pontos-chave. Diálogo educacional, Paraná, v. 6, n. 9, p. 25-35, set/out, 2006

LIMA, Iana Gomes De; GANDIN, Luis Armando. O contexto da consolidação das avaliações em larga escala no cenário brasileiro. Educ. Soc, v. 40, n. 1, p. 1-27, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/JQb6tbtLbWqdth8kTswxmJh/. Acesso em: 27 jul. 2023.

LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições. São Paulo: Cortez, 1999.

MINAYO, Maria Cecília de Souza (org). Pesquisa Social. Teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 2016.

MOCHCOVITCH, Luna Galano. Gramsci e a Escola. 3. ed. Série Princípios. São Paulo: Editora Ática, 1992.

PEREIRA, Otaviano. O que é teoria. São Paulo: Brasiliense, 1982.

PEREIRA, Rodrigo da Silva. A política de competências e habilidades: relações educacionais entre Brasil e OCDE. In: XXXVIII Reunião Nacional da ANPEd. UFMA – São Luís/MA.

PONCE, Aníbal. Educação e Luta de Classes. 18ed. São Paulo: Cortez, 2001.

Published

2024-06-18

How to Cite

SOUZA, D. da S.; COSTA, M. A. A. da; SILVA, C. M. R. da; NUNES, D. T. R. A consolidação das avaliações em larga escala no cenário educacional brasileiro . GPOSSHE notebooks, [S. l.], v. 8, n. 1, 2024. DOI: 10.33241/cadernosdogposshe.v8i1.11188. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/CadernosdoGPOSSHE/article/view/11188. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Fluxo Contínuo