Effects of accountability on school education in Ceará

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33956/tensoesmundiais.v16i32.2077

Keywords:

Public school, Accountability, Educational policies, Neoliberalism

Abstract

The article aims to understand the influence of the 1990s State Reform on educational policies and the effects of accountability in the school network of Ceará, through documentary analysis and literature review. The state government adhered to the educational logic of accountability: standardization, accountability, and liability. This caused perverse effects by excluding a vulnerable population portion: young people aged 18 years or older who attend the night shift.

Author Biographies

Márcio Kleber Morais Pessoa, Universidade Estadual do Ceará/ Secretaria de Educação do Ceará

Márcio Kleber Morais Pessoa é graduado em Ciências Sociais e mestre em Sociologia pela Universidade Federal do Ceará, e doutorando em Sociologia pela Universidade Estadual do Ceará. É professor de Sociologia no ensino médio na rede estadual do Ceará.

João Bosco Feitosa dos Santos, Universidade Estadual do Ceará

João Bosco Feitosa dos Santos é economista, Doutor em Sociologia, professor da Universidade Estadual do Ceará no Programa de Pós-graduação em Políticas Públicas.

Published

2020-11-06

How to Cite

PESSOA, M. K. M.; SANTOS, J. B. F. dos. Effects of accountability on school education in Ceará. Tensões Mundiais, [S. l.], v. 16, n. 32, p. 105–132, 2020. DOI: 10.33956/tensoesmundiais.v16i32.2077. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/tensoesmundiais/article/view/2077. Acesso em: 24 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)