Historicity of the Romani Peoples: the documentary as a historical record and a tool for the dissemination of culture

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v7.e16003

Keywords:

Gypsy, Documentary, High school, Memory

Abstract

This article aims to present the historical trajectory of the Romani people in Brazil and understand the relevance of using documentary films in high schools to build an education that aims to include knowledge about these people and their cultures in the school environment. To this end, we draw on authors such as Wanderley (2009), Durante (2022), Moonen (1996), and Teixeira (2008). Thus, this is a qualitative, interpretive study based on bibliographic and documentary research, using the documentary Art and Culture: Romani Culture, available on YouTube, as a source of analysis. Thus, the research highlighted the presence of Romani people in different historical moments, demonstrating that documentary films are an important tool for educating high school students about the Romani people and their cultures, presenting themselves as a rich pedagogical proposition.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Tatiane Pires de Oliveira, Universidade Estadual da Paraíba

Graduanda em História pela Universidade Estadual da Paraíba, campus I, Campina Grande, PB.

Patrícia Cristina de Aragão, Universidade Estadual da Paraíba

Doutora em educação, professora da Universidade Estadual da Paraíba (UEPB).

References

BRASIL. Decreto nº 12.128, de 1º de agosto de 2024. Institui o Plano Nacional de Políticas para os Povos Ciganos. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, p. 4, 21 set. 2024.

BEHERENS, Marilda Aparecida. Projetos de aprendizagem colaborativa num paradigma emergente. In: MORAN, José Manuel; MASSETO, Marcos Tarciso; BEHERENS, Marilda Aparecida. Novas tecnologias e mediação pedagógica. Campinas, SP: Papirus, 2000.

BEHERENS, Marilda Aparecida. Tecnologia interativa a serviço da aprendizagem colaborativa num paradigma emergente. In: BRASIL. Ministério da Educação/SEED. Integração das tecnologias na educação: salto para o futuro. Brasília: MEC/SEED, 2005. Disponível em: http://tvescola.mec.gov.br/images/stories/publicacoes/salto_para_o_futuro/livro_salto_tecnologias.pdf. Acesso em: 21 set. 2024.

COSTA, Elisa Maria Lopes da. Contributos ciganos para o povoamento do Brasil (séculos XVI-XIX). Arquipélago – História, 2. série, n. IX, 2005.

DURANTE, Daniela Simiqueli. A diáspora dos homens sem dono: Anticiganismo e eugenia na modernidade. História Agora, Espírito Santo, jul. 2022. Disponível em: https://www.eeh2022.anpuh-rs.org.br/resources/anais/12/anpuh-rs-eeh2022/1661302334_ARQUIVO_75e0e4c5a5c4018c62d39b66880ca520.pdf. Acesso em: 21 set. 2024.

FENELON, Déa. Memórias Profissionais. Educação em Revista, n. 47, jun. 2008.

FRAGA FILHO, Walter. Mendigos e vadios na Bahia do século XIX. 1994. Dissertação (Mestrado em História) – Universidade Federal da Bahia, Salvador, 1994.

GOUVÊA, S. F. Os caminhos do professor na era da tecnologia. Revista de Educação e Informática, São Paulo, ano 9, n. 13, p. 11–17, abr. 1999.

MASETTO, Marcos Tarciso. Mediação pedagógica e o uso da tecnologia. In: MORAN, José Manuel; MASETTO, Marcos Tarciso; BEHERENS, Marilda Aparecida. Novas tecnologias e mediação pedagógica. Campinas: Papirus, 2000.

MOONEN, Frans. A história esquecida dos ciganos no Brasil. Saeculum, João Pessoa, n. II, p. 123–138, jul./dez. 1996. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/srh/article/view/11192/6329. Acesso em: 21 set. 2024.

PENAFRIA, Manuela. O filme documentário. Lisboa, 1999.

POLLAK, Michael. Memória, esquecimento, silêncio. Estudos Históricos, Rio de Janeiro: CPDOC/FGV, v. 3, 1989.

SILVA JÚNIOR, Aluízio de Azevedo. A liberdade na aprendizagem ambiental cigana dos mitos e ritos Kalon. 2009. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Mato Grosso, Cuiabá, 2009.

SOUZA, Hélio Augusto Godoy de. Documentário, realidade e semiose: os sistemas audiovisuais como fontes de conhecimento. São Paulo: Annablume; FAPESP, 2001.

TEIXEIRA, Rodrigo. História dos ciganos no Brasil. Recife: Núcleo de Estudos Ciganos, 2008. Disponível em: http://www.dhnet.org.br/direitos/sos/ciganos/ . Acesso em: 20 set. 2024.

UNIFASE. Arte e Cultura: Cultura cigana. [Vídeo]. Youtube, 8 dez. 2016. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=link_exemplo . Acesso em: 18 set. 2024.

WANDERLEY, Sonia. Memória, história e ensino. Revista Vozes em Diálogos, Rio de Janeiro, n. 4, jul./dez. 2009.

Published

2025-10-27

How to Cite

OLIVEIRA, T. P. de; ARAGÃO, P. C. de. Historicity of the Romani Peoples: the documentary as a historical record and a tool for the dissemination of culture. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 7, p. e16003, 2025. DOI: 10.47149/pemo.v7.e16003. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/16003. Acesso em: 5 dec. 2025.