Assessment tools and practices in early childhood education: reflections on the role of children’s participation
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v7.e15585Keywords:
Evaluation Instruments, Child Participation, Early childhood education, Sociology of childhoodAbstract
The evaluation of learning is conceived as a guiding dimension of the learning process and serves as a support for pedagogical (re)planning. In this article, we reflect upon assessment tools and children’s participation based on a supervised internship experience carried out at a Municipal Child Education Center (CMEI) in Manaus. This qualitative research is a descriptive and reflective study. We combined the analysis of field notes with a literature review on learning assessment in early childhood education, drawing on contributions from the Sociology of Childhood and the Pedagogy of Childhood. From this study, we understand that children’s participation in assessment contexts within schools remains a challenge for teachers, as it requires that assessment experiences reflect participatory choices and strategies that position children as co-participants.
Downloads
References
BARBOSA, Maria Carme Silveira. Pedagogia da infância. In: OLIVEIRA, Dalila Andrade; DUARTE, Adriana M. Cancella; VIEIRA, Lívia M. Fraga (org.). Dicionário: trabalho, profissão e condição docente. Belo Horizonte: UFMG/Faculdade de Educação, 2010. CDROM. ISBN: 978-85-8007-007-12010.
BATISTA, Gisele da Silva; PAIVA, Maria Cristina Leandro de. Necessidades de formação dos professores da pré-escola: evidências das pesquisas. Educação & Formação, Fortaleza, v. 9, 2024. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/13619. Acesso em: 2 maio 2025.
BRASIL. Ministério da Educação. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 23 dez. 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L9394.htm. Acesso em: 30 jun. 2025.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília: Secretaria de Educação Básica, 2010. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/
diretrizescurriculares_2012.pdf. Acesso em: 30 de jun. 2025.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 30 jun. 2025.
CORSARO, Wiliam. Sociologia da infância. Porto Alegre: Artmed, 2011.
CORSARO, Wiliam. Reprodução interpretativa e cultura de pares. In: MULLER, Fernanda; CARVALHO, Ana Maria Almeida (org.) Teoria e prática na pesquisa com crianças: diálogos com William Corsaro. São Paulo: Cortez, 2009. p. 31-50.
DEMARTINI, Patrícia. Contribuições da sociologia da infância: focando o olhar. Zero-a-Seis, Florianópolis, v. 4, n. 6, p. 1-10, jul./dez., 2002. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/zeroseis/article/view/10319. Acesso em: 2 maio 2025.
FARIA, Ana Lúcia; FINCO, Daniella. Sociologia da Infância no Brasil. Campinas, SP: Autores Associados, 2011.
FRIEDMANN, Adriana; ROMEU, Gabriela; SOUZA, Lindalva; MEIRELLES, Renata; REEKS, David; TAVARES, Katia. Quem está na escuta? Diálogos, reflexões e trocas de especialistas que dão vez e voz às crianças. São Paulo: Blucher, 2018.
FOCHI, Paulo. Documentação pedagógica como estratégia de transformação: planejamentos e ciclos de comunicação difusa. In: SANTIAGO, Flávio; MOURA, Taís Aparecida de (org.). Infâncias e docências: descobertas e desafios de tornar-se professora e professor. São Carlos, SP: Pedro & João Editores, 2021.
MALETTA, Ana Paula Braz; MOURA, Taís Aparecida de. O uso do livro didático na educação infantil: alguns apontamentos. Revista Espaço Pedagógico, Passo Fundo, v. 31, p. 1-16, 2024. Disponível em: https://seer.upf.br/index.php/rep/article/view/15871. Acesso em: 17 abr. 2025.
MALTEZ, Lucas Lima; REIS, Darianny Araújo dos. Documentação pedagógica: possíveis caminhos e desafios à democratização das práticas avaliativas e docentes na educação infantil. Zero-a-Seis, Florianópolis, v. 25, n. 48, p. 616-635, jul./dez. 2023. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/zeroseis/article/view/94446. Acesso em: 11 abr. 2025.
MORO, Catarina; SAVIO, Donatella; SANTOS, Lúcia; COELHO, Rita de Cássia. Avaliação em educação infantil: desafios brasileiros em diálogo com as experiências de Portugal e da Itália. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 103, n. 265, p. 655-674, set./dez. 2022. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/pdf/rbep/
v103n265/2176-6681-rbeped-103-265-655.pdf. Acesso em: 30 jun. 2025.
MORUZZI, Andrea Braga; TEBET, Gabriela Guarnieri de Campos. Sociologia da infância, pedagogia e currículo da educação infantil: algumas aproximações. Nuances: Estudos sobre Educação, Presidente Prudente, v. 28, n. 3, p. 166-185, set./dez. 2017. Disponível em: https://revista.fct.unesp.br/index.php/Nuances/article/view/4617. Acesso em: 26 abr. 2025.
NASCIMENTO, Maria Letícia Barros Pedroso. Reconhecimento da sociologia da infância como área de conhecimento e campo de pesquisa: algumas considerações. In: FARIA, Ana Lúcia Goulart de; FINCO, Daniela. Sociologia da Infância no Brasil. Campinas: Autores Associados, 2011. p. 37-54.
NUNES, Kezia Rodrigues; NEIRA, Marcos Garcia. Currículo e avaliação discente na educação infantil: prática cartográfica dos registros cotidianos. Currículo sem Fronteiras, São Paulo, v. 21, n. 2, p. 856-883, 2021. Disponível em: https://repositorio.usp.br/item/003060024. Acesso em: 22 dez. 2024.
OLIVEIRA-FORMOSINHO, Júlia; KISHIMOTO, Tizuko Mochida; PINAZZA, Mônica Appezzato (org.). Pedagogia(s) da infância: dialogando como passado: construindo o futuro. Porto Alegre: Artmed, 2007.
OLIVEIRA-FORMOSINHO, Júlia. Pedagogia(s) da infância: reconstruindo uma práxis da participação. In: OLIVEIRA-FORMOSINHO, Júlia; KISHIMOTO, Tizuko Mochida; PINAZZA, Mônica Appezzato (org.). Pedagogia(s) da infância: dialogando como passado: construindo o futuro. Porto Alegre: Artmed, 2007.
QVORTRUP, Jens. A infância enquanto categoria estrutural. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 36, n. 2, p. 631-643, maio/ago. 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/M9Z53gKXbYnTcQVk9wZS3Pf/. Acesso em: 22 dez. 2024.
RAMINHO, Edney Gomes; GONÇALVES, Maria Célia da Silva. Infância e criança como construção social: cenários, avanços e prospectos. Direito em Revista, Paracatu, v. 8, p. 14-21, jan./dez., 2023. Disponível em: https://revistas.icesp.br/index.php/DIR_REV/article/view/4015. Acesso em: 11 abr. 2025.
ROCHA, Eloisa Acires Candal. A pedagogia e a educação infantil. Rev. Bras. Educ., Rio de Janeiro, n. 16, p. 27-34, abr. 2001. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S141324782001000100004&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 13 abr. 2025.
ROMÃO, Eliana Sampaio; LOURES, Thales Romão Sampaio. Por uma Pedagogia da Infância e superação do Adultocentrismo: a Criança como universo pensante. Filosofia e Educação, Campinas, SP, v. 16, p. 304-334, 2024. Disponível em: https://periodicos.
sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rfe/article/view/8678329. Acesso em: 12 jan. 2025.
SANTIAGO, Flávio; FARIA, Ana Lúcia Goulart de. Para além do adultocentrismo: uma outra formação docente descolonizadora é preciso. Educação & Fronteiras On Line, Dourados/MS, v. 5, n. 13, p. 72-85, jan./abr. 2015. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/5184. Acesso em: 4 maio 2025.
SARMENTO, Manoel Jacinto. Sociologia da infância: correntes e confluências. In: SARMENTO, Manoel Jacinto; GOUVEA, Maria Cristina Soares de (org.). Estudos da Infância: educação e práticas sociais. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.
SARMENTO, Manoel Jacinto. Gerações e Alteridade: Interrogações a partir da Sociologia da Infância. Educação & Sociedade, n. 26, p. 361-378, 2005. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0101-73302005000200003. Acesso em: 14 abr. 2025.
SILVA, Caroline Oliveira da; SILVA, Camila Ferreira da; LOPES, Rodrigo de Macedo; CAVALCANTI, Francisca Maria Coelho. Avaliação Municipal da Educação Infantil: reflexões sobre os desafios de avaliar no contexto amazônico. Perspectiva, [s. l.], v. 43, n. 4, p. 1-18, 2025. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php
/perspectiva/article/view/102048. Acesso em: 13 maio 2025.
SOBRINHO, Roberto Sanches Mubarac. Globalização e infância: outros desafios para a escolarização das crianças. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, n. 6, p. 18-30, 2009. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/9246. Acesso em: 22 abr. 2025.
UECKER, Taciana; POSSA, Leandra Bôa. Os processos de avaliação na Educação Infantil: a produção da criança e da infância em risco. Educar em Revista, [s. l.], v. 37, p. 1-17, 2021. Acesso em: 22 dez. 2024.
YAZDANI, Joice Costa de Santana; SILVA, Leidinelma Maria da; ANDRADE, Maria Dolores de; OLIVEIRA, Nádja Valéria Coimbra de Souza; JESUS JÚNIOR, Osvaldo Alves de. Práticas de escolarização precoce na Educação Infantil: influências da ideologia e da racionalidade neoliberais. Rebena – Revista Brasileira de Ensino e Aprendizagem, [s. l.], v. 9, p. 34-48, 2024. Disponível em: https://rebena.emnuvens.com.br/revista/article/view/221. Acesso em: 4 jul. 2025.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Carlos Rafael Monteiro Brasil, Darianny Araújo dos Reis (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.







