Education and national identity: the role of history teaching at Colégio Pedro II (1837-1850)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v7.e15371

Keywords:

Schooling, Curriculum Structure, Curricular Practice, Teaching Plan.

Abstract

This work investigates how the History discipline at Colégio Pedro II contributed to the construction of a Brazilian national identity between 1837 and 1850. The research analyzes the symbolism surrounding the institution’s foundation, the composition of its staff, student profiles, and History teaching programs, using institutional documents from the Documentation and Memory Center (NUDOM), periodicals from the Digital Newspaper Library of the National Library, and official decrees. The analysis is based on a diverse bibliography, including authors such as Vera Andrade (1999), Gondra and Schueler (2008), Beatriz Santos (2011) and Letícia Silva (2023), who address both the historical context and the institution's trajectory. The study aims to understand the political uses of education and to contribute to the historiography of Colégio Pedro II, a traditional and relevant institution in the shaping of national identity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Patrick da Silva Pastor, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Mestrando em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Licenciado em História pelo Colégio Pedro II.

Felipe Lameu dos Santos, Colégio Pedro II

Professor do Colégio Pedro II. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em História da Educação GEPHE-CP2. Doutor em Educação, Mestre em Educação, Licenciado em Educação Física.

References

ABUD, Kátia. Currículos de História e políticas públicas: os programas de História do Brasil na escola secundária. In: BITTENCOURT, Circe (org.). O saber histórico na sala de aula. São Paulo: Contexto, 2023.

ANDERSON, Benedict R. Comunidades imaginadas: reflexões sobre a origem e a difusão do nacionalismo. São Paulo: Companhia das Letras, 2008.

ANDRADE, Vera Lucia Cabana. Colégio Pedro II – Um lugar de memória. Tese (doutorado). Instituto de Filosofia e Ciências Sociais - Universidade Federal do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, 1999.

ANDRADE, Vera Lucia Cabana. Historiadores do IHGB/Catedráticos do CPII - Império. Revista do Instituto Histórico e Geográfico Brasileiro, Rio de Janeiro, v. 168, n. 434, jan/fev. 2007.

BARROS, José D’Assunção. Considerações sobre o paradigma positivista em História. Revista Historiar - Universidade Estadual Vale do Acaraú – v.4. n. 4 (jan./jun. 2011).

BLOCH, Marc. Apologia da História ou O ofício do historiador. Rio de Janeiro: Zahar, 2001.

BRASIL. Decreto s/n, de 2 de dezembro de 1837. Convertendo o Seminario de S. Joaquim em collegio de instrucção secundaria, com a denominação de Collegio de Pedro II, e outras disposições. Coleção das leis do Império do Brasil, Rio de Janeiro, v.1, parte 2, p. 59-61, 1837.

BRASIL. Regulamento nº 8, de 31 de janeiro de 1838. Contém os Estatutos para o Collegio de Pedro Segundo. Coleção de Leis do Império do Brasil - 1838, Página 61 Vol. 1 pt. II.

BRASIL. Decreto nº 62, de 1º de fevereiro de 1841. Altera algumas das disposições do Regulamento N.º 8 de 31 de janeiro de 1838, que contêm os Estatutos do Collegio de Pedro Segundo. Coleção de Leis do Império do Brasil - 1841, Página 13 Vol. pt II.

BRASIL. Decreto nº 598, de 25 de março de 1849. Altera os Estatutos do Collegio de Pedro Segundo, na parte relativa ao julgamento dos exames; divide em duas a Cadeira de Historia e Geographia; subdivide em duas a 2.ª de Latim; marca o vencimento dos Professores; e providencia sobre a hora em que devem achar-se no Collegio. Coleção de Leis do Império do Brasil - 1849, Página 69 Vol. pt II.

CHALHOUB, Sidney. População e sociedade. In: CARVALHO, José Murilo de (org.). A construção nacional (1830-1889). Coleção História do Brasil Nação: 1808-2010. Rio de Janeiro: MAPFRE / Objetiva, 2012.

CHERVEL, André. História das disciplinas escolares: reflexões sobre um campo de pesquisa. Teoria & Educação, n. 2, 1990. p. 177-229.

CORREIO OFFICIAL: In Medio Posita Virtus. Parte naõ official. Rio de Janeiro, Volume 2º, nº 131, 7 de dezembro de 1837.

DARNTON, Robert. O grande massacre de gatos, e outros episódios da história cultural francesa. Rio de Janeiro: Graal, 1986.

DIAS, Maria Odila Leite da Silva. A interiorização da metrópole e outros estudos. São Paulo: Alameda, 2005.

GONDRA, José Gonçalves; SCHUELER, Alessandra. Educação, poder e sociedade no império brasileiro. São Paulo: Cortez, 2008.

GORENDER, Jacob. O escravismo colonial. São Paulo: Expressão Popular: Perseu Abramo, 2016.

LARA, Silvia Hunold. Os documentos textuais e as fontes do conhecimento histórico. Anos 90, Porto Alegre, v. 15, n. 28, p.17-39, dez. 2008.

LORENZ, Michael Karl; VECHIA, Ariclê. Programas de ensino da escola secundária brasileira (1850-1951). Curitiba: Ed. do autor, 1998.

LUCA, Tania Regina de. História dos, nos e por meio dos periódicos. In: PINSKY, Carla Bassanezi (org.). Fontes históricas. São Paulo: Contexto, 2008.

MACEDO, Joaquim Manuel de. Um passeio pela cidade do Rio de Janeiro. Brasília: Senado Federal, Conselho Editorial, 2005.

MARTINS, Estevão de Rezende. Consciência histórica. In: FERREIRA, Marieta de Moraes; OLIVEIRA, Margarida Dias de. Dicionário de ensino de história. Rio de Janeiro: FGV Editora, 2019.

NEVES, Lúcia Bastos Pereira das. A vida política. In: SCHWARCZ, Lilia Moritz (Dir.). História do Brasil Nação: Crise colonial e independência (1808-1830). Volume 1. Rio de Janeiro: Objetiva/Fundação Mapfre, 2011.

SANTOS, Beatriz Boclin Marques dos. O currículo da disciplina escolar História no Colégio Pedro II – a década de 1970 – entre a tradição acadêmica e a tradição pedagógica: a história e os estudos sociais. Rio de Janeiro: Mauad X: Faperj, 2011.

SANTOS, Felipe Lameu dos. A “natural e primeira educação”: Educação physica e formação do Brasil (1823-1854). 2021. Tese (Doutorado em Educação) — Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2021.

SANTOS, Felipe Lameu dos; GONDRA, José; LOPES, Katia Geni Cordeiro. Forma(ta)r o povo, plasmar a nação: acordos, desconcertos, atravessamentos (1823-1827). In: LIMEIRA, Aline Morais; CLEMENTE, Edgleide; GONDRA, José. Independência & Instrução no Brasil: história, memória e formação (1822-1972), p. 39, 2022.

SILVA, Letícia Sousa Campos da. Tensões na escola do Imperador: Uma crítica à história única dos trabalhadores do Colégio Pedro II (1837-1889). Tese (doutorado) – Universidade Federal Fluminense, Instituto de História, Niterói, 2023.

ZOTTI, Solange Aparecida. O ensino secundário no império brasileiro: considerações sobre a função social e o currículo do Colégio D. Pedro II. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, n. 18, p. 29-44, jun. 2005.

Published

2025-10-15

How to Cite

PASTOR, P. da S.; SANTOS, F. L. dos. Education and national identity: the role of history teaching at Colégio Pedro II (1837-1850). Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 7, p. e15371, 2025. DOI: 10.47149/pemo.v7.e15371. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/15371. Acesso em: 5 dec. 2025.