Introduction to the concepts of area and volume in light of the teaching guidance activity: possibilities for teaching mathematics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v7.e15177

Keywords:

Teaching Guiding Activity, Learning Triggering Situations, Central area, Volume.

Abstract

This text presents a proposal for an Educational Product designed for high school students. The objective is to present SDA involving the concepts of area and volume, using GeoGebra software, based on the concept of Teaching Guiding Activity. For this purpose, Teaching Trigger Situations were developed that address the need for packaging, the delimitation of land portions in ancient times and the storage of agricultural production. Themes were problematized based on emerging situations from everyday life and the virtual history of a fictitious company. The integration of Geogebra can allow reviewing concepts, exemplifying, illustrating, manipulating and testing hypotheses, providing support for the creation of a conceptual model of the final solution to be defined collectively with the class. The proposal presented is yet another possibility that can help mathematics teachers in their teaching practices regarding the concepts of area and volume in the classroom.

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Author Biographies

Ronaldo Gomes dos Santos Filho, Instituto Municipal de Educação Aziz Maron

Licenciado em matemática, pela Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC). Professor do Instituto Municipal de Educação Aziz Maron – IMEAM, Itabuna, Bahia, Brasil.

Jurema Lindote Botelho Peixoto, Universidade Estadual de Santa Cruz

Doutora em Difusão do Conhecimento pelo programa Multi-institucional e Multidisciplinar em Difusão do Conhecimento, com sede na Universidade Federal da Bahia - UFBA (2015). Possui graduação em Licenciatura em Matemática pela Universidade Estadual de Santa Cruz (1992) e Mestrado em Matemática pela Universidade Federal da Bahia (2002).Atualmente é professora adjunta da Universidade Estadual de Santa Cruz. Líder do Grupo de pesquisa em Educação Matemática e Diversidade Cultural (GPEMdic). Faz parte do GT13 Diferença, Inclusão e Educação Matemática da Sociedade Brasileira de Educação Matemática. Atua no Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências e Matemática nas linhas de pesquisa: educação matemática inclusiva, educação matemática de surdos, ensino e aprendizagem de matemática, análise cognitiva e difusão do conhecimento.

José Lucas Matias de Eça, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Doutorando em Educação Científica e Formação de Professores – PPGECFP, pela Universidade do Sudoeste da Bahia (UESB). Mestre em Educação em Ciências e Matemática, pela Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC). Professor da rede municipal de ensino, Cairu, Bahia, Brasil.

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Published

2025-09-27

How to Cite

SANTOS FILHO, R. G. dos; PEIXOTO, J. L. B.; EÇA, J. L. M. de. Introduction to the concepts of area and volume in light of the teaching guidance activity: possibilities for teaching mathematics. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 7, p. e15177, 2025. DOI: 10.47149/pemo.v7.e15177. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/15177. Acesso em: 5 dec. 2025.