Epistemological dilemmas and curricular conflicts in IFCE Music degree courses: Expert-centered evaluation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v7.e14285

Keywords:

Music Learning, Curriculum, Decoloniality.

Abstract

The aim of this article was to analyze the syllabus of the Language and Musical Structuring I (LEM I) curricular component in the Music degree courses at the Federal Institute of Ceará (IFCE), from the perspective of expert-centered assessment, based on a decolonial approach to musical learning. In terms of methodology, the research is descriptive in nature, constituting a case study, using the quadrupole method and a quantitative and qualitative treatment of the data. The analysis of the experts – ten music graduates from three regions of the country – showed that 60% of them considered that the LEM I curricular component lacked contextualization; 70% did not judge it to be current; and 80% assessed that the syllabus was not relevant. The hypothetical suspicion of a Colonial Matrix of Power present in the IFCE music curriculum was confirmed.

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Author Biographies

João Paulo Ribeiro de Holanda, Instituto Federal do Ceará – Campus Canindé

Doutorando em Educação Brasileira pela Universidade Federal do Ceará (UFC), no eixo de Educação, Currículo e Ensino, Mestre em Artes - IFCE. Professor de Canto Popular do Instituto Federal do Ceará (IFCE).

Ana Cláudia de Oliveira Lopes, Instituto Federal de Roraima (IFRR)

Doutoranda em Educação Brasileira pela Universidade Federal do Ceará (UFC), Professora EBTT do Instituto Federal de Roraima; Membro do Grupo de Pesquisa em Avaliação & Gestão Educacional (GPAGE).

Marcos Antonio Martins Lima, Universidade Federal do Ceará (UFC)

Pós-Doutor em Gestão pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Professor Titular da Universidade Federal do Ceará; Coordenador do Grupo de Pesquisa em Avaliação & Gestão Educacional (GPAGE).

Elvis de Azevedo Matos, Universidade Federal do Ceará (UFC)

Doutor em Educação pela Universidade Federal do Ceará. Professor titular do Instituto de Cultura e Arte da Universidade Federal do Ceará.

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Published

2025-02-18

How to Cite

HOLANDA, J. P. R. de; LOPES, A. C. de O.; LIMA, M. A. M.; MATOS, E. de A. Epistemological dilemmas and curricular conflicts in IFCE Music degree courses: Expert-centered evaluation. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 7, p. e14285, 2025. DOI: 10.47149/pemo.v7.e14285. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/14285. Acesso em: 5 jun. 2025.