Epistemological dilemmas and curricular conflicts in IFCE Music degree courses: Expert-centered evaluation
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v7.e14285Keywords:
Music Learning, Curriculum, Decoloniality.Abstract
The aim of this article was to analyze the syllabus of the Language and Musical Structuring I (LEM I) curricular component in the Music degree courses at the Federal Institute of Ceará (IFCE), from the perspective of expert-centered assessment, based on a decolonial approach to musical learning. In terms of methodology, the research is descriptive in nature, constituting a case study, using the quadrupole method and a quantitative and qualitative treatment of the data. The analysis of the experts – ten music graduates from three regions of the country – showed that 60% of them considered that the LEM I curricular component lacked contextualization; 70% did not judge it to be current; and 80% assessed that the syllabus was not relevant. The hypothetical suspicion of a Colonial Matrix of Power present in the IFCE music curriculum was confirmed.
Downloads
References
ARROYO, Miguel G. Currículo, território em disputa. 5. ed. Petrópolis: Vozes, 2023.
BARONE, T.; EISNER, E. Arts-based Educational research. In: GREEN, J.; CAMILLI, G.; Elmore, P. Complementary methods in educational research. Nova Iorque: Lawrence Erlbaum Associates Inc, 2006. p. 95-103.
BRUYNE, Paul de; HERMAN Jacques; DE SCHOUTHEETE, Marc. Dinâmica da pesquisa em ciências sociais: os polos da prática metodológica. Tradução de Ruth Joffily. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1977. 251p. Título original: Dynamique de la recherche en sciences sociales.
ECCO, Idanir; GELHARDT, Geisa H. Contextualização e aprendizagem significativa: proposição de estratégias didático-metodológicas. Erechim: EdiFAPES, 2022.
EISNER, E. On the Use of Educational Connoisseurship and Criticism for Evaluating Classroom Life. Teachers College Record, 78, 1977. p. 345-358.
EISNER, E. W. El ojo ilustrado: indagación cualitativa y mejora de la práctica educativa. Barcelona: Paidós, 1998.
FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 54. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2024.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 88. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2024.
GODSELL, S.; SHABANGU, B.; PRIMROSE, G. (2024). Against colonial residues, towards decolonising assessment: a case study of a university history course. Cogent Education, 11(1).https://doi.org/10.1080/2331186X.2024.2362552.
HOLLER, M. T. A música na atuação dos Jesuítas na América Portuguesa. XV CONGRESSO DA ANPPOM — Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Música. 2005, Rio de Janeiro. Anais [...]. Rio de Janeiro: ANPPOM, 2005. 1131-1138 p. Disponível em:https://antigo.anppom.com.br/anais/anaiscongresso_anppom_2005/
sessao19/marcos_holler.pdf. Acesso em: 23 jul. 2024.
KOELLREUTTER. O ensino de música num mundo modificado. In: KATER, Carlos (org.). Cadernos de estudo: educação musical, n. 6. Belo Horizonte: Atravez/EMUFMG/FEA/FAPEMIG, fev. 1997c. p. 37-44.
LIMA, Marcos Antonio Martins; OLIVEIRA, José Valmir Guimarães de; SOUZA, Jaqueline Ramos M. A de. Epistemologias e Avaliação de Programas. Fortaleza: Imprece, 2008.
MARTINS, G. de A.; THEÓPHILO, C. R. Metodologia da investigação científica para Ciências Sociais Aplicadas. São Paulo: Atlas. 2009.
MACHADO, R. N. da S.; MACHADO, Áurea R. dos P.; SOBRINHO, A.; PÁDUA, M. L. de. A avaliação em larga escala e a legitimação da colonialidade global. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 11, n. 3, p. 959-978, 2022. DOI: 10.14393/REPOD-v11n3a2022-65289. Disponível em:https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/65289. Acesso em: 8 ago. 2024.
MIGNOLO, Walter D. Colonialidade: o lado mais escuro da modernidade. Revista Brasileira de Ciências Sociais. Rio de Janeiro, v. 32, n. 94, jun. 2017.
ORLANDI, Eni Puccinelli. Análise de discurso: princípios & procedimentos. 12. ed. Campinas: Pontes, 2015.
PAIN, Rodrigo de Souza. A Educação decolonial e avaliação escolar: a importância desse diálogo. Cadernos de estudos culturais, Campo Grande, MS, v. 1, p. 105-118, jan./jun. 2019.
PARDO, José Antônio. Formación general y educación em Hegel. Estudios filosofía/história/letras. 143, v. XX. Ciudad de México. Invierno 2022. p. 151-166. Disponível em:https://www.biblioteca.itam.mx/estudios/revista/143/000306360.pdf. Doi:10.5347/01856383.0143.000306360. Acesso em: 10 ago. 2024.
PEREIRA, Marcus Vinícius Medeiros. O ensino superior e as licenciaturas em música: um retrato do habitus conservatorialnos documentos curriculares. Campo Grande: Editora UFMS, 2013.
PEREIRA, Marcus Vinícius Medeiros. Ensino superior em Música, colonialidade e currículos. Revista Brasileira de Educação, Juiz de Fora, MG, v. 25, e250054, 2020.
QUEIROZ, Luis R. S. Até quando Brasil? perspectivas decoloniais para (re)pensar o ensino superior em música. Proa: Revista de Antropologia e Arte, Campinas, SP, v. 10, n. 1, p. 153-199, 2020. DOI: 10.20396/proa.v10i1.17611. Disponível em: https://econte
nts.bc.unicamp.br/inpec/index.php/proa/article/view/17611. Acesso em: 4 set. 2024.
QUEIROZ, Luis R. S. Currículos criativos e inovadores em música: proposições decoloniais. In: BEINEKE, Viviane (org.). Educação musical: diálogos insurgentes. São Paulo: Hucitec, 2023.
RIBEIRO, Antônio; GASPARINI, Max Felipe Vianna. Para decolonizar a avaliação: uma análise crítica a partir da teoria da decolonialidade. Revista Brasileira de Avaliação, 10(1), e100621, 2021. https://doi.org/10.4322/rbaval202110006.
SANTOS, Valnei Souza. A música dos blocos afro: formação de professores de música para implementação da Lei 10.639/03. 100f. Trabalho de Conclusão Final (Mestrado Profissional) – Escola de Música, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2017.
SEGATO, Rita. Crítica da colonialidade em oito ensaios: e uma antropologia por demanda. 1. ed. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2021.
SHABANGU, Bongani; PRIMROSE, Guy. Against colonial residues, towards decolonising assessment: a case study of a university history course. Cogent Education, 11(1).https://doi.org/10.1080/2331186X.2024.2362552.
SOUZA, Clarissa Lotufo de; RAMIREZ, Liz Leticia Martinez; LARSEN, Juliane Cristina. A presença da colonialidade na constituição de grades curriculares dos cursos de graduação em música de instituições de ensino superior da América Latina e Caribe. Proa: Revista de Antropologia e Arte, Campinas, SP, v. 10, n. 1, p. 122–152, 2020. DOI: 10.20396/proa.v10i1.17610. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/proa/article/view/17610. Acesso em: 4 set. 2024.
VERGARA, Sylvia Constant. Projetos e relatórios de pesquisa em administração. 3. ed. Editora Atlas: São Paulo, 2000.
WORTHEN, Blaine. R.; SANDERS, James R.; FITZPATRICK, Jody. L. Avaliação de programas: concepções e práticas. Tradução de Dinah de Abreu Azevedo. São Paulo: Gente, 2004.
YIN, R. K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 2. ed. Porto Alegre: Bookman, 2001. 205p.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 João Paulo Ribeiro de Holanda, Ana Cláudia de Oliveira Lopes, Marcos Antonio Martins Lima, Elvis de Azevedo Matos (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.