Contributions from Reggio Emillia: Listening as a practice for the realization of children’s rights
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v4.e48670Keywords:
Reggio Emilia, Pedagogy of listening, Children's rights, Early childhood educationAbstract
This work aims to understand how the Pedagogy of Listening permeates the pedagogical proposal of the Early Childhood Education institutions of Reggio Emilia, with emphasis on analyzing the relationship between this practice and the guarantee of children’s rights. Starting from the historical, political and social trajectory of these rights and the construction of their conception as a subject of rights, it appears that a fundamental aspect for these rights to become effective is listening to children. Therefore, investigating the listening practices present in Reggio Emilia's approach emerged as a way to understand the importance of this approach in the lives of childrens. This research revealed that listening collaborates in the self-perception of children as subjects of rights and protagonists of their teaching-learning processes, and promotes experiences of the exercise of such rights and the disruption of adult-centeredness.
Downloads
References
BARBOSA, Maria Carmem Silveira et al. Práticas cotidianas na educação infantil–bases para a reflexão sobre as orientações curriculares. Brasília: MEC, 2009.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidência da República, [2016]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 15 jun. 2020.
CAMPOS, Maria Malta. A mulher, a criança e seus direitos. Cadernos de pesquisa, n. 106, p. 117-127, 1999. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15741999000100006
CAMPOS, Maria Malta; ROSEMBERG, Fúlvia. Critérios para um atendimento em creches que respeite os direitos fundamentais das crianças. MEC/Brasil, 2009.
DAHLBERG, Gunilla; MOSS, Peter. Nossa Reggio Emilia. RINALDI, C. Diálogos com Reggio Emilia: escutar, investigar e aprender. Tradução: Vania Cury. 1. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2012.
EDWARDS, Carolyn; GANDINI, Lella; FORMAN, George. As cem linguagens da criança: a abordagem de Reggio Emilia na educação da primeira infância. 1999.
EDWARDS, Carolyn; GANDINI, Lella; FORMAN, George. As Cem Linguagens da Criança-Vol. 2. Porto Alegre: Penso Editora, 2015.
FINCO, Daniela; BARBOSA, Maria Carmen Silveira; FARIA, Ana Lucia Goulart de. Campos de experiências na escola da infância: contribuições italianas para inventar um currículo de educação infantil brasileiro. – Campinas, SP: Edições Leitura Crítica, 2015.
FOCHI, Paulo Sergio. A relação entre adultos e crianças na educação infantil: reflexões emergentes no observatório da cultura infantil–OBECI. Educação Unisinos, v. 24, n. 1, p. 1-18, 2020. DOI: https://doi.org/10.4013/edu.2020.241.10
FREIRE, Paulo. Política e educação (1993). Coleção. Questões da Nossa Época, v. 23, 2003.
KORCZAK, Janusz. Quando eu voltar a ser criança. Grupo Editorial Summus, 1981.
KORCZAK, Janusz; DE ABREU DALLARI, Dalmo. O direito da criança ao respeito. São Paulo: Summus Editorial, 2022.
MONÇÃO, Maria Aparecida Guedes. Gestão democrática na educação infantil: o compartilhamento da educação da criança pequena. 2013. 269 f. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2013.
MONTEIRO, Lígia. Educação e direitos da criança: perspectiva histórica e desafios pedagógicos. 2006. 370f. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade do Minho, Portugal, Minho, 2006.
MORUZZI, Andrea Braga; TEBET, Gabriela Guarnieri de Campos. Sociologia da infância, pedagogia e currículo da educação infantil: algumas aproximações. Nuances: estudos sobre Educação, v. 28, n. 3, 2017. DOI: https://doi.org/10.14572/nuances.v28i3.4617
RINALDI, C. Diálogos com Reggio Emilia: escutar, investigar e aprender. Tradução: Vania Cury. 1ª ed. São Paulo: Paz e Terra, 2012.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Drielly Martins Tonela, Maria Aparecida Guedes Monção (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.