Black cinema towards an anti-racist education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v5.e10862

Keywords:

Black cinema, Anti-racist education, School life

Abstract

The main objective of this article is to consider the role of black cinema in building anti-racist education. For this purpose, it is necessary to put into context social race relations (CARNEIRO; 2005; GONZALEZ, 1983; NASCIMENTO, 1978; SOUZA, 1983) and anti-racist education in a decolonial perspective (MIGNOLO, 2003; OLIVEIRA; CANDAU, 2010; WALSH, 2005). In addition, we summarize the history of cinema with regard to racial issues (CARVALHO, 2022; SOARES, 2009), focusing on discussions related to black cinema (PRUDENTE, 2018, 2019; SOUZA, 2013, 2020). That being said, we observe the educational role of cinema (BENATTI; TERUYA, 2022; FREITAS; COUTINHO, 2013) and the potential of black cinema in building an anti-racist curriculum in school life. Finally, as a contribution to thinking about history against the grain (BENJAMIN, 2012), we present a didactic proposal for approaching an Afro-Brazilian epistemology through the film ‘Ewé de Òsányìn: o segredo das folhas’.

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Author Biographies

Emanuele de Souza Pacheco, Faculdade SESI de Educação

Mestre em Educação e graduada em Letras pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Docente do curso de Linguagens na Faculdade SESI de Educação (FASESP)

Âni Medeiros Alves de Queiroz, Universidade Federal de Pernambuco

Mestranda em Sociologia pela Universidade Federal de Pernambuco. Especialista em Direito Penal e Direito Processual Penal pelo Damásio Educacional. Graduada em Direito pela Universidade Federal de Pernambuco

Luis Antônio da Silva Soares, Universidade Federal de Pernambuco

Doutorando em Sociologia pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Mestre em Extensão Rural e Desenvolvimento Local e graduado pela Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE)

Renato Ponzetto Aymberé, Faculdade SESI de Educação

Mestre em Ciências Sociais e graduado em Ciências Sociais pela Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP). Graduado em História pela Centro Universitário FIEO (UNIFIEO). Docente do curso de Ciências Humanas na Faculdade SESI de Educação (FASESP)

Hugo César Bueno Nunes, Faculdade SESI de Educação

Doutor em Educação pela Universidade de São Paulo - USP, mestre em Educação Física pela Universidade São Judas Tadeu-SP - USJT (2010), Especialização em Língua Portuguesa e Literatura no contexto educacional (2021), MBA em Gestão Empresarial - UNICSUL (2019), Especialização em Lutas e Artes Marciais - UGF (2012), Especialização em Gestão Escolar - UNIG (2006), Licenciado em Educação Física pelo Centro Universitário UNIFIEO (2004). Graduando em Filosofia pela Universidade Sul de Santa Catarina - UNISUL/SC. Coordenador de Curso - Licenciatura em Ciências Humanas - Faculdade SESI de Educação/FASESP. Coordenador da Pós-Graduação da Faculdade SESI-SP de Educação/FASESP. Coordenador do Grupo de Estudos da Diferença na Educação - GEDE/FASESP. Membro do Grupo de Pesquisa em Educação Física Escolar - GPEF/FEUSP. 

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Published

2023-09-25

How to Cite

PACHECO, E. de S.; QUEIROZ, Âni M. A. de; SOARES, L. A. da S.; AYMBERÉ, R. P.; NUNES, H. C. B. Black cinema towards an anti-racist education. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 5, p. e10862, 2023. DOI: 10.47149/pemo.v5.e10862. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10862. Acesso em: 21 nov. 2024.