Investigating students’ engagement and motivation within the context of the Pedagogical Residence Program

Autores/as

DOI:

https://doi.org/10.46230/2674-8266-15-7920

Palabras clave:

Pedagogical Residence Program, Motivation, Second language learning

Resumen

This article aims at reflecting on how the Pedagogical Residence Program (PRP) clears the way for residents to be conscious of the importance of promoting activities which students could be motivated and engaged in. As such, an analytical eye is turned upon six reflective reports, written by two residents, participants of the Spanish/English Group from the Department of Modern Foreign Languages at Federal University of Paraíba. In these reports, the residents discussed a sequence of activities that they proposed to a high school group. It is investigated how students’ motivation and engagement are described in their writings, as well as how residents employed strategies to get the students involved in the activities. The discussion relies on concepts, such as motivation (BROPHY, 2010; BROWN, 2000; DORNYEI, 1994; GARDNER, 1985; MITCHELL; SCHUSTER; JIN, 2020), class observation, the Pedagogical Residence Program (ANDRADE; SANTOS; FONSECA, 2019; BIAZI; GIMENEZ; STUTZ, 2011; LIRA; LIMA; MEDRADO, 2019; LIRA; MEDRADO; COSTA, 2020), and second language learning (LORENZUTTI, 2014; CUNHA, 2016). Results suggest that, although the residents faced challenges, they could create strategies which helped the students to feel motivated and, consequently, to engage in the activities proposed. Finally, it was also possible to observe the development of the residents’ sense of responsibility for a reflective teaching attitude that regarded students as active beings, taking their needs into consideration from planning to evaluation.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Biografía del autor/a

Edvaldo Santos de Lira, Universidade Federal de Campina Grande (UFCG)

Mestrando em Linguagem e Ensino pelo Programa de Pós-Graduação em Linguagem e Ensino (PPGLE) da Universidade Federal de Campina Grande (UFCG). Licenciado em Letras (Língua Inglesa) pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Seus interesses de pesquisa se concentram na área da Linguística Aplicada, principalmente nos seguintes temas: formação inicial de professores; trabalho docente; construção identitária de professores de línguas.

Walison Paulino de Araújo Costa, Universidade Federal da Paraíba (UFPB)

Doutor em Linguística. Professor do Departamento de Letras Estrangeiras Modernas (DLEM) da Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Tem interesse na área de Letras, com ênfase em Linguística Aplicada, e na Psicologia, principalmente nos seguintes temas: formação de professores e ciências do trabalho, mais particularmente na Clínica da Atividade; contribuições da Psicologia para a Educação; e, finalmente, os desafios contemporâneos da Psicologia Clínica, nos seus mais diversos matizes teórico-metodológicos.

Citas

ALIZADEH, M. The Impact of Motivation on English Language Learning. International Journal of Research in English Education, v. 1, n. 1, p. 11 -15, 2016. Available from: http://ijreeonline.com/article-1-23-en.pdf. Access on: Feb. 2, 2022.

ANDRADE, B. C. V. de; SANTOS, E. N. S. dos; FONSECA, N. A. C.. A relação residente-aluno na Residência Pedagógica como instrumento de mudança. IV Jornada Nacional de Línguas e Linguagens, Universidade Federal de Campina Grande. 2019. p. 117-129. Available from: http://revistas.ufcg.edu.br/ch/index.php/RLR/issue/viewIssue/85/76. Access on: Feb. 2, 2022.

BAHOUS, R.; BACHA, N. N.; NABHANI, M. Motivating Students in the EFL Classroom: A Case Study of Perspectives. Canadian Center of Science and Education, v. 4, n. 3, p. 33-43, 2011. Available from: https://www.ccsenet.org/journal/index.php/elt/article/view/11873. Access on: Feb. 2, 2022. DOI: https://doi.org/10.5539/elt.v4n3p33

BIAZI, T.; GIMENEZ, T.; STUTZ, L. O Papel da Observação de Aulas durante o Estágio Supervisionado de Inglês. Revista Signum: Estudos da Linguagem, v. 14, n. 1, p.57-78, 2011. Available from: https://www.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/8644/9226. Access on: Nov. 30, 2021. DOI: https://doi.org/10.5433/2237-4876.2011v14n1p57

BRASIL. Edital CAPES 06/2018 que dispõe sobre a Residência Pedagógica. 2018. Disponível em: https://www.capes.gov.br/images/stories/download/editais/01032018-Edital-6-2018-Residencia-pedagogica.pdf. Access on: May, 10, 2020.

BROPHY, J. Motivating students to learn. 3. ed. New York: Routledge, 2010. DOI: https://doi.org/10.1016/B978-0-08-044894-7.00613-8

BROWN, H. D. Principles of language learning and teaching. 4. ed. New York: Pearson Education, 2000.

CUNHA, A. G. A Língua Estrangeira no Ambiente Escolar. In: CUNHA, A. G. da; MICCOLI, L. Faça a diferença: ensinar línguas estrangeiras na educação básica. 1 ed. São Paulo: Parabola Editorial, 2016.

DORNYEI, Z. Motivation and Motivating in the Foreign Language Classroom. Wiley Online Library: The Modern Language Journal, Vol. 78, N. 3. , p. 273-284, 1994 Available from: https://www.jstor.org/stable/330107?seq=9#metadata_info_tab_contents. Acess on: Sep. 19, 2022. DOI: https://doi.org/10.2307/330107

GARDNER, R. Social psychology second language learning. The role of attitudes and motivation. Great Britain: Edward Arnold Publishers, 1985.

LIRA, E. S. de; MEDRADO, B. P.; COSTA, W. P. de A. Os diálogos entre preceptor e residente no contexto da Residência Pedagógica: reflexões em prol de uma construção de identidade docente. Revista Horizontes de Linguística Aplicada, Brasília, v. 19, n. 2, p. 231–254, 2020. Available from: https://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/32851. Access on: Nov. 14, 2021. DOI: https://doi.org/10.26512/rhla.v19i2.32851

LIRA, E. S. de; LIMA, L. A. E. de; MEDRADO, B. P. Cultura e diversidade: a aprendizagem de Língua Inglesa no contexto da Residência Pedagógica. IV Jornada Nacional de Línguas e Linguagens, Universidade Federal de Campina Grande. p. 21-33; 2019. Available from: http://revistas.ufcg.edu.br/ch/index.php/RLR/issue/viewIssue/85/76. Access on: Feb. 2, 2022.

LIU, Y.; HAU, K.; LIU, H.; WU, J.; WANG, X.; ZHENG, X. Multiplicative effect of intrinsic and extrinsic motivation on academic performance: A longitudinal study of Chinese students. Wiley Online Library: Journal of Personality. 2020, p. 584-595. Available from: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1111/jopy.12512. Acess on: Sep. 19, 2022. DOI: https://doi.org/10.1111/jopy.12512

LORENZUTTI, N. Beyond the Gap Fill: Dynamic Activities for Song in the EFL Classroom. English Teaching Forum, 2014. Available from: https://americanenglish.state.gov/files/ae/resource_files/forum_article_-_beyond_the_gap_fill-_dynmaic_activties_for_song_in_the_efl_classrom.pdf. Access on: Feb. 2, 2022. p. 14-21.

MEDRADO, B. P.; COSTA, W. P. de A. O Programa de Residência Pedagógica: refletindo sobre a formação dos coletivos de trabalho. In: GUIMARÃES, A. M.; CARNIN, A.; LOUSADA, E. G. (Org.). O Interacionismo Sociodiscursivo em foco: reflexões sobre uma teoria em contínua construção e uma práxis em movimento. 1 ed. Araraquara: Letraria, 2020, v. 01, p. 141-162.

MITCHELL, R.; SCHUSTER, L.; JIN, H. S. “Gamification and the impact of extrinsic motivation on needs satisfaction: Making work fun?” Journal of Business Research, Elsevier, v. 106, p. 323-330, 2018. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2018.11.022

RYAN, R. M.; DECI, E. L. Self-Determination Theory and the Facilitation of Intrinsic Motivation, Social Development, and Well-Being. American Psychologist, n. 55, n. 1. 68-78, 2000. Available from: https://selfdeterminationtheory.org/SDT/documents/2000_RyanDeci_SDT.pdf. Access on: Feb. 2, 2022. DOI: https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.1.68

Publicado

2023-04-07

Cómo citar

LIRA, E. S. de; COSTA, W. P. de A. Investigating students’ engagement and motivation within the context of the Pedagogical Residence Program. Linguagem em Foco, Fortaleza, v. 15, n. 1, p. 111–131, 2023. DOI: 10.46230/2674-8266-15-7920. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/7920. Acesso em: 22 jul. 2024.