Intertextuality as argumentative strategy

a creative process in songs

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46230/lef.v17i2.14111

Keywords:

intertextuality, argumentativeness, song

Abstract

Textual Linguistics (TL), the field to which this article belongs, has maintained that all texts are argumentative and that the act of arguing is not limited to persuading the interlocutor to agree with a particular idea, but also to the attempt to influence, redirect, problematize, question or reinforce previous positions, even if they are not explicitly stated in the utterance, through various argumentative strategies, one of which is intertextuality, a highly effective resource for this purpose. We reiterate that the discourses present in songs, acknowledging that “song” is a multimodal genre, are also guided by the act of arguing, one of the directions of this orientation being the use of intertextuality, whether in its strict or broad form (Carvalho, 2018). It becomes imperative to verify the functioning of the relationship between excerpts of songs, argumentativity and intertextuality. Thus, the primary objective of this study is to analyze the song “Super” by the singer and songwriter Jão, who employs intertextuality in the creative process of his music. For this purpose, we draw on studies in the field of TL, particularly concerning intertextuality, broad and strict (Cavalcante et al., 2022). In order to achieve the objective proposed by this study, the methodology followed an interpretative approach, exploring fragments of the mentioned song, making it possible to analyze how the process of intertextuality occurs in argumentative construction and the intertexts with which the highlighted excerpts relate. We present how excerpts from “Super” reveal intertextuality as a supporting method for the success of argumentation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Eduarda Teixeira, Londrina State University

Mestranda em Estudos da Linguagem pelo Programa de Pós-Graduação em Estudos da Linguagem (PPGEL). Professora de Produção Textual e Gramática no Ensino Fundamental anos finais e Ensino Médio no Colégio Ética.

Lolyane Cristina Guerreiro de Oliveira, Universidade Estadual de Londrina (UEL)

Possui Graduação em Letras (1998), Especialização em Língua Portuguesa (1999), Mestrado em Estudos da Linguagem (2003) e Doutorado em Estudos da Linguagem (2013), pela Universidade Estadual de Londrina. Professora doutora do Departamento de Letras Vernáculas e Clássicas da Universidade Estadual de Londrina e do Programa de Pós-Graduação em Estudos da Linguagem - PPGEL. 

References

AMOSSY, Ruth. A argumentação no discurso. Trad. Mônica Magalhães Cavalcante et al. São Paulo: Contexto, 2020.

BEAUGRANDE, Robert-Alain de; DRESSLER, Wolfgang U. Introduction to text linguistics. Londres, Longman, 1981.

CARVALHO, Ana Paula Lima de. Sobre intertextualidades estritas e amplas. 2018. 135 f. Tese (Doutorado em Linguística) – Centro de Humanidades, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2018. Disponível em: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/39589. Acesso em: 20 mar. 2024.

CAVALCANTE, Mônica Magalhães; BRITO, Mariza Angélica Paiva; CIULLA, Alena; SILVA, Ananias Agostinho da; DUARTE, Antônio Lailton Moraes; CATELÃO, Evandro de Melo; SILVA, Franklin Oliveira; MUNIZ-LIMA, Isabel; MATOS, Janaica Gomes; FERNANDES, Jessica Oliveira; SÁ, Kleiane Bezerra de; SOARES, Maiara Sousa; FARIA, Maria da Graça dos Santos; MARTINS, Mayara Arruda; MACEDO, Patrícia Sousa Almeida de; OLIVEIRA, Rafael Lima de; SANTOS, Sâmia Araújo dos; CORTEZ, Suzana Leite; FILHO, Valdinar Custódio. Linguística Textual: conceitos e aplicações. 1. ed. Campinas: Pontes editores, 2022.

CAVALCANTE, Mônica Magalhães. Os sentidos do texto. 2011. Reimpressão, São Paulo: Contexto, 2024.

FERREIRA, Mauro. Jão evolui entre a melancolia e a sensualidade do afogueado álbum 'Super'. Blog do Mauro Ferreira. 15 ago. 2023. Disponível em: https://g1.globo.com/pop-arte/musica/blog/mauro-ferreira/post/2023/08/15/jao-evolui-entre-a-melancolia-e-a-sensualidade-do-afogueado-album-super.ghtml. Acesso em: 9 abr. 2024.

GENETTE, Gérard. Palimpsestes: la littérature au second degré. Paris: Seuil, 1998.

JÃO. A Última Noite. [S.l.: Universal Music Group, 2019]. 1 vídeo (4 min. 16). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=H6Dbnk511FI. Acesso em: 5 abr. 2024.

JÃO. Maria. [S.l.: Universal Music Group, 2023]. 1 vídeo (2 min. 01). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=HBRtWox7x-k. Acesso em: 5 abr. 2024.

JÃO. Monstros. [S.l.: Universal Music Group, 2018]. 1 vídeo (4 min. 17). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=-Aif61FbROg. Acesso em: 5 abr. 2024.

JÃO. Nota de Voz 8 [S.l.: Universal Music Group, 2019]. 1 vídeo (2 min. 25). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=ziMc-JYxtfY. Acesso em: 5 abr. 2024.

JÃO – Podpah #421. [S.l.: PODPAH PODCAST, 2022]. 1 vídeo (2h. 05min. 35). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=Cg9erITFoBI&t=794s. Acesso em: 20 mar. 2024.

JÃO. Rádio. [S.l.: Universal Music Group, 2023]. 1 vídeo (3 min. 47). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=-xdW6dtHFJc. Acesso em: 5 abr. 2024.

JÃO. São Paulo, 2015. [S.l.: Universal Music Group, 2023]. 1 vídeo (2 min. 28). Youtube, 2023. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=StVwuk3rDVQ. Acesso em: 5 abr. 2024.

JÃO. Super. [S.l.: Universal Music Group, 2023]. 1 vídeo (4 min. 29). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=POHe-f_bfuY. Acesso em: 5 abr. 2024.

JÃO. Triste Pra Sempre. [S.l.: Universal Music Group, 2019]. 1 vídeo (2 min. 59). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=rkUAN3Peg5A. Acesso em: 5 abr. 2024

KOCH, Ingedore Villaça. Introdução à Lingüística Textual: trajetória e grandes temas. 2 ed. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

KOCH, Ingedore Villaça; BENTES, Anna Christina; CAVALCANTE, Mônica Magalhães. Intertextualidade: diálogos possíveis. 2 ed. São Paulo: Cortez, 2008.

KOCH, Ingedore Villaça; ELIAS, Vanda Maria. Escrever e argumentar. São Paulo: Contexto, 2016.

KRISTEVA, Julia. Introdução à semanálise. São Paulo: Perspectiva, 1974.

MORETTI, Juliene. Jão lança álbum 'Super' e resume letras: 'É uma forma de pedir desculpas para mim mesmo'. g1. 15 ago. 2023. Disponível em: https://g1.globo.com/pop-arte/musica/the-town/2023/noticia/2023/08/15/jao-lanca-album-super-e-resume-letras-e-uma-forma-de-pedir-desculpas-para-mim-mesmo.ghtml. Acesso em: 9 abr. 2024.

MUNIZ-LIMA, Isabel. Linguística Textual e interação digital. 1. ed. Campinas: Pontes editores, 2024.

ORGANIZAÇÃO Pan-Americana de Saúde. Aumenta o número de pessoas com depressão no mundo. OPAS. 23 fev. 2017. Disponível em: https://www.paho.org/pt/noticias/23-2-2017-aumenta-numero-pessoas-com-depressao-no-mundo. Acesso em: 9 abr. 2024.

PIÈGAY-GROSS, Nathalie. Introduction à l’intertextualité. Paris: Dunod, 1996.

SOUZA, José Peixoto Coelho de. A canção na ótica dos gêneros discursivos: uma constelação de gêneros. Cadernos do Instituto de Letras. Porto Alegre, n. 40. p. 123-133, jun. 2010. Disponível em: http://www.seer.ufrgs.br/cadernosdoil/. Acesso em: 15 abr. 2024.

Published

2025-07-07

How to Cite

TEIXEIRA, M. E.; OLIVEIRA, L. C. G. de. Intertextuality as argumentative strategy: a creative process in songs. Linguagem em Foco Scientific Journal, Fortaleza, v. 17, n. 2, p. 132–150, 2025. DOI: 10.46230/lef.v17i2.14111. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/14111. Acesso em: 5 dec. 2025.