Metaphors of the professional practice of physiotherapists
An analysis of anamnesis as a locus of clinical dialogue and metaphorical clues for physiodiagnosis
DOI:
https://doi.org/10.46230/2674-8266-15-8486Keywords:
Metaphor, Physiotherapy, Language, Anamnesis, Medical recordAbstract
The objective of this study was to analyze, based on the prior knowledge of physiotherapists about the concept of metaphors, if, and in what way, the records of metaphors in the narratives of patients occur when carrying out the interview of the anamnesis and the relationship of potentially metaphorical expressions with the technical terms of the health sciences, as clues for the physiotherapeutic diagnosis. The data collection instruments used were a semi-structured questionnaire applied to nine physiotherapists and document analysis of 19 anamnesis of physiotherapy records from two institutions located in the state of Minas Gerais. The data reveal that physiotherapists have knowledge about metaphors; understand the use of metaphors as a communication resource to help patients express the signs and symptoms of diseases and consider that there is a relationship between colloquial language and the technical terms of the health sciences. We consider that the metaphorical expressions used in the patients' narratives present an approximation with the Ontological metaphors of the Conceptual Metaphor Theory (CMT) by Lakoff and Johnson (2002), as it is a way of representing the bodily experiences with objects and substances and can contribute to the interpretation of clues for the diagnosis, clinical or physiotherapeutic. However, these should be used sparingly to avoid stigmatizing certain diseases (SONTAG, 1984; 1989).
Downloads
References
ALMEIDA, B. V. de; NOVA CRUZ, D. V. da; MOSTAFA, S. P. O problema das metáforas na clínica. Sapere aude, v. 8, n. 16, p. 395-411, 21 dez. 2017. Disponível em: http://periodicos.pucminas.br/index.php/SapereAude/article/view/P.2177-6342.2017v8n16p395. Acesso em: 10 dez. 2020. DOI: https://doi.org/10.5752/P.2177-6342.2017v8n16p395
ARISTÓTELES. A poética clássica. 7. Ed. São Paulo: Cultrix, 1997.
ARISTÓTELES. Os Pensadores. São Paulo: Editora Abril Cultural. (trad. 1999).
ARISTÓTELES. Poética. Traduzido por Ana Maria Valente. Lisboa: Fundação Calouste-Gulbenkian, 2008.
BAIOCCO, L.; SIQUEIRA, M. Como se traduz metáfora? uma análise com base na teoria da metáfora conceitual. Linguagem em foco, v. 10, n. 2, 2018. Disponível em: https://professor.ufrgs.br/maity/files/2018._baiocco_e_siqueira.pdf. Acesso em: 18 maio 2020.
BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2016.
BRASIL, A. M. F. E.; MEDEIROS, C. R. G.; SALDANHA, O. M. de F. L. Estratégia saúde da família: análise dos registros em prontuários. Revista Caderno Pedagógico, [S.l.], v. 12, n. 1, maio 2015. ISSN 1983-0882. Disponível em: http://www.univates.br/revistas/index.php/cadped/article/view/950. Acesso em: 21 set. 2021.
CAPPELLE, M. C. A.; MELO, C. de O. L.; GONÇALVES, C. A. Análise de conteúdo e análise de discurso nas ciências sociais. Organizações Rurais & Agroindustriais, v. 5, n. 1, art. 6, 2003. Disponível em: http://www.spell.org.br/documentos/ver/28450/analise-de-conteudo-e-analise-de-discurso-nas-c. Acesso em: 10 fev. 2021.
CARVALHO, M.; LUZ, A. C. da R.; PAULINO, B. R.; FERREIRA, C. C. I. Metáforas de um vírus: reflexões sobre a subjetivação pandêmica. Psicologia & Sociedade, UERJ, v. 32, n. esp. p.1-15, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/psoc/a/nH6s6rFMWkp7mK39vkM4RhS/?lang=pt Acesso em: 15 out. 2020.
CAVALCANTE, S. M. S.; FERREIRA, L. C.; GUALDA, R. J. R. Metáfora: diferentes perspectivas. Revista Scripta, v. 20, n. 40, p. 8-17, 2016. Disponível em: http://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/article/view/13963 Acesso em: 10 abr. 2020.
EVANS, V.; GREEN, M. Cognitive Linguistics. An introduction. Edinburg: Edinburg University Press, 2006.
FRANÇOLIN, L.; BRITO, M. de F. P.; GABRIEL, C. S.; MONTEIRO, T. M.; BERNARDES, A. A qualidade dos registros de enfermagem em prontuários de pacientes hospitalizados. Revista Enfermagem UERJ, v.1, n. 20, p. 79-83, jan/mar 2012. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/enfermagemuerj/article/view/3981. Acesso em: 12 maio 2020.
KENNEDY, D. An Introduction to Corpus Linguistics. New York: Longman, 1998.
LAKOFF, G.; JOHNSON, M. Metáforas da vida cotidiana. São Paulo: Mercado de Letras, 2002.
LIMA, A. de. Metáfora e Cognição. Recife: Ed. Universitária da UFPE, 2006.
MARTINS, L. de M. Identificação e tradução de metáforas linguísticas e conceptuais em abstracts da esfera acadêmica: uma análise baseada em lingüística de corpus. 2008. 201 f. Dissertação (Mestrado em linguística) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008.
MINAYO, M. C. de S. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 7. Ed. São Paulo: Hucitec, 2000.
ORTONY, A. Metaphor and thought. 2. Ed. Cambridge: Academic Press, 1979.
SARDINHA, T. B. Metáfora. São Paulo: Parábola, 2007.
SARDINHA, T. B. Questões metodológicas de análise de metáfora na perspectiva da linguística de corpus. GRAGOATÁ, v. 14, n. 26, p. 81-102, 30 jun. 2009. Disponível em: https://periodicos.uff.br/gragoata/article/view/33125. Acesso em: 10 mar. 2020.
SONTAG, S. A doença como metáfora. Rio de Janeiro: Graal, 1984.
SONTAG, S. Aids & suas metáforas. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Simone Rosa Pereira, Maria Adélia da Costa, Ronaldo Luiz Nagem
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in Linguagem em Foco Scientific Journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication. The articles are simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows sharing the work with an acknowledgement of its authorship and initial publication in this journal.
- The concepts issued in signed articles are the absolute and exclusive responsibility of their authors. Therefore, we request a Statement of Copyright, which must be submitted with the manuscript as a Supplementary Document.
- Authors are authorized to make the version of the text published in Linguagem em Foco Scientific Journal available in institutional repositories or other academic work distribution platforms (ex. ResearchGate, Academia.edu).