Genders and sexualities in the literary PNLD 2020 for the final years of fundamental education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46230/2674-8266-15-5189

Keywords:

PNLD 2020, Literature, Stereotypes, Heteronormativity, Education

Abstract

The discourse disseminated by youth books, distributed in public schools by the federal government, as a device that has contributed to the silencing of gender and sexuality diversity at school. The study analyzed three literatures indicated by the National Textbook Program - PNLD Literário 2020, for the 8th and 9th grades: Chapeuzinho Esfarrapado and other feminist tales (2018), Extraordinary: women who revolutionized Brazil (2018) and Exercício de Amor (2018). We seek to investigate in such a context, the extent to which the analyzed literary works contribute or not with the dismantling of prejudices and heteronormative stereotypes among readers. From the reading of the works, the analysis of the narratives was carried out, focusing on the characteristics of the characters and the construction and evolution of the plots. In this becoming, we rely theoretically and methodologically, especially in Butler's gender studies (2017) and in research in the field of LGBTQIA + literature by two researchers and authors: Lúcia Facco (2009) and José Silvério Trevisan (2018). After the analysis, we found that the plots of the selected works describe men and women, boys and girls of many types. All protagonists, one way or another, have active roles, make decisions, choose their destinies. However, only one of them directly addressed the LGBTQIA+ theme.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Graziela Pinho Rezende, Universidade Estadual de Santa Cruz - UESC

Mestra em Letras: Linguagens e Representações pela Universidade Estadual de Santa Cruz - UESC Ilhéus/BA (2020). Professora efetiva da Rede Municipal de Ensino de Santa Cruz Cabrália, Bahia, Brasil. Atualmente coordenadora do Ensino Fundamental-Anos Finais da Rede Municipal de Ensino de Santa Cruz Cabrália, Bahia.

Valéria Amim, Universidade Estadual de Santa Cruz - UESC

Doutora em Cultura e Sociedade da FACOM/UFBA. Professora plena do curso de Comunicação Social do Departamento de Letras e Artes da Universidade Estadual de Santa Cruz – UESC, professora do Programa de Pós-graduação de Linguagens e Representações do DLA/UESC, pesquisadora do Núcleo de Estudos Afro-Baianos Regionais – KÀWÉ, Ilhéus, Bahia, Brasil.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Guia Digital PNLD Literário – Ensino Fundamental Anos Finais. Brasília, DF: MEC/SEF, 2020.

BUTLER, Judith P. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Trad. Renato Aguiar. 15. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2017.

DELEUZE, Gilles; GUATARRI, Felix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. Trad. Suely Rolnik. Vol. 4. Rio de Janeiro: Editora 34, 1997.

FACCO, Lúcia. Era uma vez um casal diferente: a temática homossexual na educação literária infanto-juvenil. São Paulo: Summus, 2009.

JESUS, Jaqueline Gomes. Orientações sobre identidade de gênero: conceitos e termo. 2. ed. Brasília 2012. Disponível em: https://www.diversidadesexual.com.br/wp-content/uploads/2013/04/G%C3%8ANERO-CONCEITOS-E-TERMOS.pdf. Acesso em: 15 maio 2020.

KOTHE, Flávio René. O cânone colonial: ensaio. Brasília: Editora UnB, 1997.

MURRAY, Roseana. Exercício de amor. 2. ed. Belo Horizonte, MG: Lê, 2018.

PHELPS, Ethel Johnston. Chapeuzinho Esfarrapado e outros contos feministas do folclore mundial. Tradução de Júlia Romeu. Ilustração de Bárbara Malagoli. 1. ed. Paranaguá: A Página Store, 2018.

RICH, Adrienne. Heterossexualidade compulsória e existência lésbica. Trad. Carlos Guilherme do Vale. [1980]. Bagoas: estudos gays, gêneros e sexualidades, Natal - RN, v. 4, n. 5, jan./jun. 2010, p. 17-44. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/bagoas/article/view/2309. Acesso em: 18 maio 2017.

SEDGWICK, Eve Kosofsky. A epistemologia do armário. Trad. Plínio Dentzien, Cadernos Pagu, Campinas, n. 28, p. 19-54, jan-jun/2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-83332007000100003

SOUZA, Duda Porto de. Extraordinárias: mulheres que revolucionaram o Brasil – 3. ed. São Paulo: Seguinte, 2018.

TREVISAN, João Silvério. Devassos no paraíso: a homossexualidade no Brasil, da colônia à atualidade. Rio de Janeiro: Objetiva, 2018.

Published

2023-04-07

How to Cite

REZENDE, G. P.; AMIM, V. Genders and sexualities in the literary PNLD 2020 for the final years of fundamental education. Linguagem em Foco Scientific Journal, Fortaleza, v. 15, n. 1, p. 132–151, 2023. DOI: 10.46230/2674-8266-15-5189. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/5189. Acesso em: 20 may. 2024.