Educator Black Movement, emancipatory knowledge and the construction of a democratic project

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46230/lef.v16i4.15207

Keywords:

black movement, education, knowledge, ethnic-racial relations, democracy

Abstract

This article resumes the discussion about the emancipatory knowledge constructed by the black population, systematized, redefined and disseminated by the Educator Black Movement. Among them, political, identity, aesthetic-corporeal, intersectional and indignation knowledge stand out. The pedagogical and political strength of this social movement and its impact on the process of education and re-education of the State, its institutions, society itself and itself are recognized. This process reflects the continuous action of the Educator Black Movement to transform power structures and redefine ethnic-racial relations. The separation of knowledge presented throughout the article is a didactic and argumentative resource, since, in social life, they manifest themselves in an intertwined and interdependent way. Depending on the context and circumstances in which they operate, some may stand out more than others. Finally, it is argued that the emancipatory knowledge built by the Educator Black Movement in the struggles for democracy proposes a project for a nation that recognizes and values diversity, a project that does not remain silent in the face of racism, that fights for equity, justice and human rights, that rejects the class division imposed by capitalism and that reinforces the importance of a democratic State and the rule of law truly committed to social transformation.

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Author Biography

Nilma Lino Gomes, Federal University of Minas Gerais

Pedagoga/UFMG, mestra em Educação/UFMG, doutora em Antropologia Social/USP e pós-doutora em Sociologia/Univ.Coimbra e em Educação pela UFSCAR.Professora Titular Emérita da Faculdade de Educação da UFMG. Integra o corpo docente permanente da pós-graduação em Educação Conhecimento e Inclusão Social -FAE/UFMG. Atua como professora voluntária da FAE/UFMG desde o ano de 2019.Foi Coordenadora Geral do Programa de Ensino, Pesquisa e Extensão Ações Afirmativas na UFMG (2002 a 2013). Dentre as premiações recebidas destacam-se: o Prêmio Magda Soares de Pesquisa em Educação, pelo Núcleo de Assessoramento e Apoio à Pesquisa da FAE/UFMG (2020), o Prêmio Carolina Bori, Ciência Mulher, pela Sociedade Brasileira para o Progresso da Ciência (SBPC) como vencedora da área das humanidades (2022), a medalha Roquete Pinto de contribuição à Antropologia Brasileira concedida pela Associação Brasileira de Antropologia (ABA) (2022), a medalha Reitor Mendes Pimentel concedida por sua contribuição à UFMG. Integrou a Câmara de Educação Básica do Conselho Nacional de Educação (gestão 2010 a 2014).

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Published

2025-03-20

How to Cite

GOMES, N. L. Educator Black Movement, emancipatory knowledge and the construction of a democratic project. Linguagem em Foco Scientific Journal, Fortaleza, v. 16, n. 4, p. 12–33, 2025. DOI: 10.46230/lef.v16i4.15207. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/15207. Acesso em: 5 jun. 2025.