The influence of context on the co-construction of meanings in technodiscursivity
theoretical and methodological reflections
DOI:
https://doi.org/10.46230/lef.v17i2.14117Keywords:
context, technodiscursivity, coherenceAbstract
In this article, our broader aim is to reframe the notion of context through a re(conceptualization) of the idea of coherence in the digital environment, in order to emphasize the importance of context for the effective interpretation of texts in technodiscursivity. According to Cavalcante et al. (2022), context encompasses the ecological environment (Paveau, 2021) in which the text is generated, which includes human-technological actions and reactions with objects and materials that may be related in the interaction, as well as the values, stereotypes and beliefs that may be evoked, along with shared knowledge and the social identities that participants may assume. Thus, we foster a theoretical and methodological reflection, based on a post from the Instagram ecosystem, to suggest four subcategories that should be considered for text analysis in technodiscursivity, namely: human-technological hybridization; values, stereotypes and beliefs; shared knowledge; and social identities. We believe that the reflections developed here can support the work of coherence analysis, as we seek to demonstrate how the mentioned contextual subcategories, when integrated, can contribute to a detailed examination of the technodiscursive context.
Downloads
References
AMOSSY, R. A argumentação no discurso. Tradução por Eduardo Lopes Piris et al. São Paulo: Contexto, 2018.
AMOSSY, R.; PIERROT, A. H. Estereotipos y clichés. Eudeba, 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.
SÁ, K. B. de; CARVALHO, A. P. L. de; NASCIMENTO, I. V. S.; CAVALCANTE, S. C. Memes em foco: uma análise intertextual da (re)consrução de sentidos. (no prelo)
CAVALCANTE, M. M.; BRITO, M. A. P. Linguística textual: conceitos e aplicações. Campinas: Pontes Editores, 2022.
CAVALCANTE, M. M.; BRITO, M. A. P.; CUSTÓDIO FILHO, V.; CORTEZ, S. L.; PINTO, R. B. W. S.; PINHEIRO, C. L. O texto e suas propriedades: definindo perspectivas para análise. (Con)textos Linguísticos, Vitória, v. 13, n. 25, p. 25-39, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/27884. Acesso em: 30 set. 2024.
CHARAUDEAU, P. Tiers où es-tu? In: CHARAUDEAU, P; MONTES, R. La voix cachée du Tiers: Des non-dits du discours, L’Harmattan, Paris, 2004. Disponível em: https://www.patrick-charaudeau.com/-Articles-.html. Acesso em: 6 fev. 2013.
CHARAUDEAU, P. El contrato de comunicación en una perspectiva lingüística: Normas psicosociales y normas discursivas. Opción, a. 22, n. 49, p. 38-54, 2006. Disponível em: http://www.scielo.org.ve/scielo.php?pid=S1012-15872006000100004&script=sci_arttext. Acesso em: 17 jun. 2012.
CHARAUDEAU, P. Discurso das mídias. São Paulo: Contexto, 2007.
CHARAUDEAU, P. Ce que communiquer veut dire. Revue des Sciences Humaines, n. 51, juin, 1995. Disponível em: https://www.patrick-charaudeau.com/-Articles-.html. Acesso em: 29 ago. 2013.
CUSTÓDIO FILHO, V.; ELIAS, V. M. O Legado de Mônica Cavalcante para a linguística textual brasileira. Todas as Letras-Revista de Língua e Literatura, v. 26, n. 2, p. 1-17, 2024. Disponível em: https://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/tl/article/view/17163. Acesso em: 30 set. 2024.
DUARTE, L.; MUNIZ-LIMA, I. Os discursos nativos digitais e o ensino de língua portuguesa. In: SCHUTZ, J. A.; AMARAL, L. M. M. A. F. do; (Orgs.) Um olhar sobre a educação contemporânea: abrindo horizontes, construindo caminhos. v. 1 , p. 269-279. Cruz Alta: Ilustração, 2020.
ÉMÉRIT, L. La publication multisite: un objet linguistique qui interroge les notions de texte et de contexte dans les environnements numériques. Essais [On-line], v. 12, p. 173-190, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.4000/essais.3026. Acesso em: 30 set. 2024.
HANKS, William F. Língua como prática social: das relações entre língua, cultura e sociedade a partir de Bourdieu e Bakhtin. BENTES, Anna Christina; REZENDE, Renato C.; MACHADO, Marco Antônio Rosa. (Orgs.). São Paulo: Cortez, 2008.
KOCH, I. V. Introdução à linguística textual: trajetória e grandes temas. São Paulo: Martins Fontes, 2004.
KOCH, I. V.; ELIAS, V. M. Ler e compreender: os sentidos do texto. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2006.
KOCH, I. V.; TRAVAGLIA, L. C. Texto e coerência. São Paulo: Cortez, 1989.
MARCUSCHI, L. A. Linguística de texto: o que é e como se faz. Recife: Pós-Graduação UFPE, 1983.
MARTINS, M. A. Tecnotextualidade e campo dêitico digital: análise de aspectos interacionais e enunciativos. 2024. 161 f. Tese (Doutorado em Linguística) - Programa de Pós-Graduação em Linguística, Centro de Humanidades, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2024. Disponível em: https://repositorio.ufc.br/handle/riufc/76875. Acesso em: 30 set. 2024.
PAVEAU, M.-A. Análise do discurso digital: dicionário das formas e das práticas. Campinas: Pontes, 2021.
RAMOS, P.É.G. T.; DE OLIVEIRA MARTINS, A. Reflexões sobre a rede social Instagram: do aplicativo à textualidade. Texto digital, v. 14, n. 2, p. 117-133, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/textodigital/article/view/1807-9288.2018v14n2p117. Acesso em: 30 set. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Kleiane Sá, Hildenize Andrade Laurindo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in Linguagem em Foco Scientific Journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication. The articles are simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows sharing the work with an acknowledgement of its authorship and initial publication in this journal.
- The concepts issued in signed articles are the absolute and exclusive responsibility of their authors. Therefore, we request a Statement of Copyright, which must be submitted with the manuscript as a Supplementary Document.
- Authors are authorized to make the version of the text published in Linguagem em Foco Scientific Journal available in institutional repositories or other academic work distribution platforms (ex. ResearchGate, Academia.edu).


















