The influence of context on the co-construction of meanings in technodiscursivity

theoretical and methodological reflections

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46230/lef.v17i2.14117

Keywords:

context, technodiscursivity, coherence

Abstract

In this article, our broader aim is to reframe the notion of context through a re(conceptualization) of the idea of coherence in the digital environment, in order to emphasize the importance of context for the effective interpretation of texts in technodiscursivity. According to Cavalcante et al. (2022), context encompasses the ecological environment (Paveau, 2021) in which the text is generated, which includes human-technological actions and reactions with objects and materials that may be related in the interaction, as well as the values, stereotypes and beliefs that may be evoked, along with shared knowledge and the social identities that participants may assume. Thus, we foster a theoretical and methodological reflection, based on a post from the Instagram ecosystem, to suggest four subcategories that should be considered for text analysis in technodiscursivity, namely: human-technological hybridization; values, stereotypes and beliefs; shared knowledge; and social identities. We believe that the reflections developed here can support the work of coherence analysis, as we seek to demonstrate how the mentioned contextual subcategories, when integrated, can contribute to a detailed examination of the technodiscursive context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Kleiane Sá, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE)

Doutora em Linguística pelo Programa de Pós-graduação em Linguística da Universidade Federal do Ceará (2018); Bolsista CAPES do Programa Programa de Doutorado Sanduíche no Exterior no Centro de Linguística da Universidade Nova de Lisboa, Portugal (2017); Membro do Grupo de Pesquisa Protexto-UFC (desde 2014); Mestre em Linguística pelo Programa de Pós-graduação em Linguística da Universidade Federal do Ceará (2013); Graduada em Letras-Português pela Universidade Federal do Ceará (2010); Professora da rede estadual de ensino do estado do Ceará (de 2010 a 2023); Professora-Colaboradora ProfLetras - UECE; Pesquisadora do Grupo de Pesquisa Protexto-UFC (desde 2014) e Líder do Grupo de Pesquisa GPLLEd - IFCE. Professora EBTT do Instituto Federal do Ceará.

Hildenize Andrade Laurindo, Colégio Militar de Fortaleza (CMF)

Tem graduação em Letras pela Universidade Federal do Ceará (1995), mestrado em Linguística pela Universidade Federal do Ceará (1999) e doutorado em Linguística pela Universidade Federal do Ceará (2015). É professora de Língua Portuguesa do Colégio Militar de Fortaleza. Tem concentrado seus estudos em Linguística de Texto e Análise do Discurso, com interesse em gêneros do discurso e argumentação. É membro do grupo de pesquisa PROTEXTO.

References

AMOSSY, R. A argumentação no discurso. Tradução por Eduardo Lopes Piris et al. São Paulo: Contexto, 2018.

AMOSSY, R.; PIERROT, A. H. Estereotipos y clichés. Eudeba, 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

SÁ, K. B. de; CARVALHO, A. P. L. de; NASCIMENTO, I. V. S.; CAVALCANTE, S. C. Memes em foco: uma análise intertextual da (re)consrução de sentidos. (no prelo)

CAVALCANTE, M. M.; BRITO, M. A. P. Linguística textual: conceitos e aplicações. Campinas: Pontes Editores, 2022.

CAVALCANTE, M. M.; BRITO, M. A. P.; CUSTÓDIO FILHO, V.; CORTEZ, S. L.; PINTO, R. B. W. S.; PINHEIRO, C. L. O texto e suas propriedades: definindo perspectivas para análise. (Con)textos Linguísticos, Vitória, v. 13, n. 25, p. 25-39, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/27884. Acesso em: 30 set. 2024.

CHARAUDEAU, P. Tiers où es-tu? In: CHARAUDEAU, P; MONTES, R. La voix cachée du Tiers: Des non-dits du discours, L’Harmattan, Paris, 2004. Disponível em: https://www.patrick-charaudeau.com/-Articles-.html. Acesso em: 6 fev. 2013.

CHARAUDEAU, P. El contrato de comunicación en una perspectiva lingüística: Normas psicosociales y normas discursivas. Opción, a. 22, n. 49, p. 38-54, 2006. Disponível em: http://www.scielo.org.ve/scielo.php?pid=S1012-15872006000100004&script=sci_arttext. Acesso em: 17 jun. 2012.

CHARAUDEAU, P. Discurso das mídias. São Paulo: Contexto, 2007.

CHARAUDEAU, P. Ce que communiquer veut dire. Revue des Sciences Humaines, n. 51, juin, 1995. Disponível em: https://www.patrick-charaudeau.com/-Articles-.html. Acesso em: 29 ago. 2013.

CUSTÓDIO FILHO, V.; ELIAS, V. M. O Legado de Mônica Cavalcante para a linguística textual brasileira. Todas as Letras-Revista de Língua e Literatura, v. 26, n. 2, p. 1-17, 2024. Disponível em: https://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/tl/article/view/17163. Acesso em: 30 set. 2024.

DUARTE, L.; MUNIZ-LIMA, I. Os discursos nativos digitais e o ensino de língua portuguesa. In: SCHUTZ, J. A.; AMARAL, L. M. M. A. F. do; (Orgs.) Um olhar sobre a educação contemporânea: abrindo horizontes, construindo caminhos. v. 1 , p. 269-279. Cruz Alta: Ilustração, 2020.

ÉMÉRIT, L. La publication multisite: un objet linguistique qui interroge les notions de texte et de contexte dans les environnements numériques. Essais [On-line], v. 12, p. 173-190, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.4000/essais.3026. Acesso em: 30 set. 2024.

HANKS, William F. Língua como prática social: das relações entre língua, cultura e sociedade a partir de Bourdieu e Bakhtin. BENTES, Anna Christina; REZENDE, Renato C.; MACHADO, Marco Antônio Rosa. (Orgs.). São Paulo: Cortez, 2008.

KOCH, I. V. Introdução à linguística textual: trajetória e grandes temas. São Paulo: Martins Fontes, 2004.

KOCH, I. V.; ELIAS, V. M. Ler e compreender: os sentidos do texto. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2006.

KOCH, I. V.; TRAVAGLIA, L. C. Texto e coerência. São Paulo: Cortez, 1989.

MARCUSCHI, L. A. Linguística de texto: o que é e como se faz. Recife: Pós-Graduação UFPE, 1983.

MARTINS, M. A. Tecnotextualidade e campo dêitico digital: análise de aspectos interacionais e enunciativos. 2024. 161 f. Tese (Doutorado em Linguística) - Programa de Pós-Graduação em Linguística, Centro de Humanidades, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2024. Disponível em: https://repositorio.ufc.br/handle/riufc/76875. Acesso em: 30 set. 2024.

PAVEAU, M.-A. Análise do discurso digital: dicionário das formas e das práticas. Campinas: Pontes, 2021.

RAMOS, P.É.G. T.; DE OLIVEIRA MARTINS, A. Reflexões sobre a rede social Instagram: do aplicativo à textualidade. Texto digital, v. 14, n. 2, p. 117-133, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/textodigital/article/view/1807-9288.2018v14n2p117. Acesso em: 30 set. 2024.

Published

2025-07-07

How to Cite

SÁ, K.; LAURINDO, H. A. The influence of context on the co-construction of meanings in technodiscursivity: theoretical and methodological reflections. Linguagem em Foco Scientific Journal, Fortaleza, v. 17, n. 2, p. 151–169, 2025. DOI: 10.46230/lef.v17i2.14117. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/14117. Acesso em: 15 dec. 2025.