The ideology of digital transformation

automatism, solutionisms and technical alienation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46230/2674-8266-15-12380

Keywords:

technical alienation, solutionism, Artificial Intelligence, automatism, digital transformation

Abstract

The text discusses the importance of considering social interactions and power relations when analyzing the evolution of technologies and their sociotechnical implications. It criticizes the mystification of Artificial Intelligence promoted by the marketing of large companies and highlights the need to understand algorithmic systems and their economic, political, and ideological influences. The text identifies technical alienation and solutionism as elements that limit the understanding of technologies and proposes a critical and proactive approach to construct other technologies that meet the needs and worldviews of societies.

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Author Biography

Sergio Amadeu Silveira, Universidade Federal do ABC (UFABC)

Graduado em Ciências Sociais (1989), mestre (2000) e doutor em Ciência Política pela Universidade de São Paulo (2005). É professor associado da Universidade Federal do ABC (UFABC). É membro do Comitê Científico Deliberativo da Associação Brasileira de Pesquisadores em Cibercultura (ABCiber). Integrou o Comitê Gestor da Internet no Brasil (2003-2005 e 2017-2020). Coordenou o Governo Eletrônico da Prefeitura de São Paulo e criou o projeto Telecentros-SP (2001-2002). Presidiu o Instituto Nacional de Tecnologia da Informação (2003-2005). Foi membro do Conselho de Administração do SERPRO (2003-2005) e do Conselho de Administração da PRODAM-SP (2013-2014). Pesquisa as implicações tecnopolíticas dos sistemas algoritmos; Inteligência Artificial e ativismo; as relações entre comunicação e tecnologia; sociedades de controle e privacidade; práticas colaborativas na Internet. Autor dos livros: Tudo sobre tod@s: redes digitais, privacidade e venda de dados pessoais; Exclusão Digital: a miséria na era da informação; Software Livre: a luta pela Liberdade do conhecimento; entre outros. É pesquisador do CNPq /Produtividade em Pesquisa - 2. 

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Published

2024-05-14

How to Cite

SILVEIRA, S. A. The ideology of digital transformation: automatism, solutionisms and technical alienation. Linguagem em Foco Scientific Journal, Fortaleza, v. 15, n. 3, p. 11–25, 2024. DOI: 10.46230/2674-8266-15-12380. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/12380. Acesso em: 22 jul. 2024.