The ideology of digital transformation

automatism, solutionisms and technical alienation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46230/2674-8266-15-12380

Keywords:

technical alienation, solutionism, Artificial Intelligence, automatism, digital transformation

Abstract

The text discusses the importance of considering social interactions and power relations when analyzing the evolution of technologies and their sociotechnical implications. It criticizes the mystification of Artificial Intelligence promoted by the marketing of large companies and highlights the need to understand algorithmic systems and their economic, political, and ideological influences. The text identifies technical alienation and solutionism as elements that limit the understanding of technologies and proposes a critical and proactive approach to construct other technologies that meet the needs and worldviews of societies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sergio Amadeu Silveira, Universidade Federal do ABC (UFABC)

Graduado em Ciências Sociais (1989), mestre (2000) e doutor em Ciência Política pela Universidade de São Paulo (2005). É professor associado da Universidade Federal do ABC (UFABC). É membro do Comitê Científico Deliberativo da Associação Brasileira de Pesquisadores em Cibercultura (ABCiber). Integrou o Comitê Gestor da Internet no Brasil (2003-2005 e 2017-2020). Coordenou o Governo Eletrônico da Prefeitura de São Paulo e criou o projeto Telecentros-SP (2001-2002). Presidiu o Instituto Nacional de Tecnologia da Informação (2003-2005). Foi membro do Conselho de Administração do SERPRO (2003-2005) e do Conselho de Administração da PRODAM-SP (2013-2014). Pesquisa as implicações tecnopolíticas dos sistemas algoritmos; Inteligência Artificial e ativismo; as relações entre comunicação e tecnologia; sociedades de controle e privacidade; práticas colaborativas na Internet. Autor dos livros: Tudo sobre tod@s: redes digitais, privacidade e venda de dados pessoais; Exclusão Digital: a miséria na era da informação; Software Livre: a luta pela Liberdade do conhecimento; entre outros. É pesquisador do CNPq /Produtividade em Pesquisa - 2. 

References

BARBROOK, R.; CAMERON, A. A ideologia californiana: uma crítica ao livre mercado nascido no Vale do Silício. Trad. Marcelo Träsel. Porto Alegre/União da Vitória: BaixaCultura / Monstro dos Mares, 2018.

BARTHÉLÉMY, J. Fifty key terms in the works of Gilbert Simondon. In: SIMONDON, Gilbert. Being and technology. Edinburgh Universirty Press, 2012, p. 203-231.

BEATY, T. Bill Gates: Technological innovation would help solve hunger. Associated Press. [S.L] 13 set, 2022. Disponível em: https://apnews.com/article/russia-ukraine-science-technology-africa-e51baf120c03c206eceeb92f0634e87c. Acesso em: 11 fev, 2024.

CASTELLS, M. A Galáxia Internet: reflexões sobre a Internet, negócios e a sociedade. Zahar, 2003.

DELEUZE, G. Post-Scriptum sobre as sociedades de controle. In: DELEUZE, G. Conversações. Tradução de Peter Pál Pelbart. Rio de Janeiro: Editora 34, 1992. p. 219-226

GATES, B. The Age of AI has begun. In: GatesNotes- The blog of Billl Gates. [S.L], 21 mar, 2023. Disponível em: https://www.gatesnotes.com/The-Age-of-AI-Has-Begun. Acesso em: 11 fev, 2024.

KNICKREHM, M.; BERTHON, B.; DAUGHERTY, P. Digital disruption: the growth multiplier. Accenture Strategy, v. 1, p. 1-11, 2016. Disponível em: http://www.metalonia.com/w/documents/Accenture-Strategy-Digital-Disruption-Growth-Multiplier.pdf. Acesso em: 11 fev, 2024.

MARX, K. Manuscritos econômico-filosóficos. Boitempo Editorial, 2015.

MCLUHAN, M. A Galáxia de Gutenberg: a Formação Do Homem Tipográfico. Companhia Editora Nacional; 1977.

MOROZOV, E. Big tech: a ascensão dos dados e a morte da política. São Paulo: Ubu Editora, 2018.

NORTON, P. Autonorama: uma história sobre carros “inteligentes”, ilusões tecnológicas e outras trapaças da indústria automotiva. São Paulo: Autonomia Literária, 2023.

OECD. "Vectors of digital transformation", OECD Digital Economy Papers. Paris, n. 273, p. 1-38, 2019a. https://doi.org/10.1787/5ade2bba-en. Disponível em: https://www.oecd-ilibrary.org/docserver/5ade2bba-en.pdf?expires=1707756933&id=id&accname=guest&checksum=AC34C03E035B30F1202C09CCB32E6C7B. Acesso em: 09 fev. 2024.

OECD. Measuring the Digital Transformation: A Roadmap for the Future, OECD Publishing, Paris, mar 2019b. https://doi.org/10.1787/9789264311992-en. Disponível em: https://www.oecd.org/publications/measuring-the-digital-transformation-9789264311992-en.htm. Acesso em: 30 jan, 2024.

PASQUINELLI, M.; JOLER, V. The Nooscope Manifested: AI as Instrument of Knowledge Extractivism [S.L]. Fritz, 2020. Disponível em: https://nooscope. ai/. Acesso em: 11 fev, 2024.

SANTOS, M. Técnica, espaço, Tempo, globalizaçao e meio técnico-científico informacional. São Paulo: Hucitec, 1996.

SIMONDON, G. A individuação à luz das noções de forma e de informação. Rio de Janeiro: Editora 34, 2020a.

SIMONDON, G. Do Modo De Existência Dos Objetos Técnicos. Rio de Janeiro: Contraponto Editora, 2020b.

WESTERMAN, G.; CALMÉJANE, C.; BONNET, D.; FERRARIS, P.; MCAFEE, A. Digital Transformation: A roadmap for billion-dollar organizations. Capgemini ConsultinG/MIT Center for Digital Business and Capgemini Consulting, 2011.

Published

2024-05-14

How to Cite

SILVEIRA, S. A. The ideology of digital transformation: automatism, solutionisms and technical alienation. Linguagem em Foco Scientific Journal, Fortaleza, v. 15, n. 3, p. 11–25, 2024. DOI: 10.46230/2674-8266-15-12380. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/12380. Acesso em: 22 nov. 2024.