Monetized Face

a review of the face concept in the context of social networks

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46230/2674-8266-15-12108

Keywords:

face, positivity, social network

Abstract

The concept of "face" has gained significant prominence in sociological and linguistic studies, especially in the field of pragmatics and interactional sociolinguistics. Originating in the sixties, while remaining consistent with the present day, the concept doesn't encompass the characteristics of interactions in postmodernity. Therefore, this essay aims to update the concept of "face" by linking it to studies of politeness and positivity in the performance of the "self" in social media interactions. To achieve this, a bibliographic review was conducted, encompassing works by Goffman (1963a;1963b;1967; 1975), Brown and Levinson (1987), Bourdieu (2010), Brinkmann (2022), Cabanas and Illouz (2022), Han (2019), Ortega & Gasset (1962), Barros (2011), Recuero (2009), Strömquist (2023), among others. Considering the context of late capitalism and the intensification of social interactions through internet social networks, I argue that "face" is monetized, fundamentally being rendered positive through an inherent fluidity that varies according to the context and interactional niche.

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Author Biography

Geórgia Maria Feitosa e Paiva, Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira (Unilab)

Doutora em Linguística pela Universidade Federal do Ceará, onde também obteve o título de mestre em Linguística no ano de 2008. Em 2007, tornou-se especialista em Ensino da Língua Portuguesa pela Universidade Estadual do Ceará. No ano de 2005, obteve o título de bacharel em Comunicação Social com habilitação em Publicidade e Propaganda pela Universidade de Fortaleza. Atualmente, é Professora Adjunta do Instituto de Linguagens e Literaturas da Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira (UNILAB), Professora Permanente do Mestrado Interdisciplinar em Humanidades da Unilab (MIH), Membro do Comitê de Ética e Pesquisa da Unilab (CEP). Com relação às atividades de pesquisa, Geórgia é líder do Grupo de Pesquisa GEPPIL (Grupo de Estudos em Preconceito, Polidez e Impolidez Linguística), cujas atividades científicas e orientação concentram-se nas seguintes áreas: análise da conversação, sociolinguística, gêneros digitais, comunicação,pragmática, educação à distância e (im)polidez linguística (sua maior área de interesse).

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Published

2024-05-14

How to Cite

PAIVA, G. M. F. e. Monetized Face: a review of the face concept in the context of social networks. Linguagem em Foco Scientific Journal, Fortaleza, v. 15, n. 3, p. 80–96, 2024. DOI: 10.46230/2674-8266-15-12108. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/12108. Acesso em: 22 nov. 2024.