Academic mental health league
An interprofessional education experience report
DOI:
https://doi.org/10.59487/2965-1956-2-8680Keywords:
Mental Health, Interprofessional Education, Health EducationAbstract
Objective: This article aims to share the building experience of the Academic League of Mental Health (LASM) at a public university in the state of São Paulo, Brazil, from a perspective centered at interprofessional work, health biopsychosocial comprehension and the integration between teaching, researching and extension activities, thus, teamwork has become indispensable. Experience report: LASM has prioritized health interprofessional education since 2019, which has marked the student board formation, guiding professors and the participants involved, LASM is composed of undergraduate students and professors in Psychology, Occupational Therapy, Nursing and Medicine. This process was important to enable greater coverage and access to knowledge regarding the learning of health promotion strategy and in carrying out activities to extend knowledge centers. Conclusion: This new format has ensured professionals formation toward interprofessional work, in accordance with the practical actions proposed by the Unified Health System (SUS). Therefore, these interprofessional characteristics revealed to be essential for the new composition of LASM.
Downloads
References
Silva JVS, Santo Júnior CJS, Santos LDL, et al. Liga acadêmica interdisciplinar de saúde mental: ampliando a formação e as práticas no campo da atenção psicossocial. Medicina (Ribeirão Preto) [Internet]. 2021;54(2). Disponível em: <https://doi.org/10.11606/issn.2176-7262.rmrp.2021.174130>.
Silva DP, Raimundo ACL, Santos IMR, et al. Proposição, fundação, implantação e consolidação de uma liga acadêmica. Rev enferm UFPE. 2018;12(5):1486-92. Disponível em: <https://doi.org/10.5205/1981-8963-v12i5a234589p1486-1490-2018>.
Câmara AMCS, Cyrino AP, Cyrino EG, et al. Educação interprofissional no Brasil: construindo redes formativas de educação e trabalho em saúde. Interface. 2016;.20(56):5-8. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/1807-57622015.0700>.
Peduzzi M. O SUS é interprofissional. Interface. 2016;20(56):199-201. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/1807-57622015.0383>.
Dias IV, Batista SHSS, Uchôa-Figueiredo LR, et al. Educação interprofissional e formação em saúde: pontes e diálogos. In: Uchôa-Figueiredo LR, Rodrigues TF, Dias IMAV, editors. Percursos interprofissionais: formação em serviços no programa de residência multiprofissional em atenção à saúde. Porto Alegre (RS): Editora Rede Unida, 2016. p. 107-23. Disponível em: <https://portolivre.fiocruz.br/percursos-interprofissionais-forma%C3%A7%C3%A3o-em-servi%C3%A7os-no-programa-resid%C3%AAncia-multiprofissional-em>.
World Health Organization [Organização Mundial de Saúde]. Mental health: strengthening our response [Saúde mental: fortalecendo nossa resposta] [Internet]. 2022. Disponível em: <https://www.who.int/en/news-room/fact-sheets/detail/mental-health-strengthening-our-response>.
Brasil. Lei nº 10.216, de 6 de abril de 2001. Dispõe sobre a proteção e os direitos das pessoas portadoras de transtornos mentais e redireciona o modelo assistencial em saúde mental. Diário Oficial da União 9 abr 2001. Disponível em: <https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/leis_2001/l10216.htm>.
Vieira Filho NG, Nóbrega SM. A atenção psicossocial em saúde mental: contribuição teórica para o trabalho terapêutico em rede social. Estudos de Psicologia. 2004;9(2):373-7. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/S1413-294X2004000200020>.
Rios DRS, Sousa DAB, Caputo MC. Diálogos interprofissionais e interdisciplinares na prática extensionista: o caminho para a inserção do conceito ampliado de saúde na formação acadêmica. Interface-Comunicação, Saúde, Educação [Internet]. 2019;23. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/Interface.180080>.
Peduzzi M, Norman IJ, Germani ACCG, Silva JAM, et al. Educação interprofissional: formação de profissionais de saúde para o trabalho em equipe com foco nos usuários. Revista da Escola de Enfermagem da USP. 2013;47(4):977-83. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/S0080-623420130000400029>.
Casarin ST, Porto AR. Relato de Experiência e Estudo de Caso: algumas considerações. Journal of nursing and health. 2021;11(2):1-3. Disponível em: <https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/enfermagem/article/view/21998>.
Campos GWS. Saúde Pública e saúde coletiva: campo e núcleo de saberes e práticas. Ciência Saúde Coletiva. 2000;5(2):219-30. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/S1413-81232000000200002>.
Lima VV. Espiral construtivista: uma metodologia ativa de ensino-aprendizagem. Interface. 2017;21(61):421-34. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/1807-57622016.0316>.
Venturini E, Brandão Goulart MS. Universidade, solidão e saúde mental. Interfaces - Rev. de Ext. UFMG [Internet]. 2016;4(2):94–136. Disponível em: <https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistainterfaces/article/view/18985>.
Barbosa EF, Moura DG. Metodologias ativas de aprendizagem na educação profissional e tecnológica. B. Tec. Senac [Internet]. 2013;39(2):48-67. Disponível em: <https://www.bts.senac.br/bts/article/view/349>.
Brasil. Ministério da Saúde. Política Nacional de Humanização da Saúde [Internet]. Documento Base, 1ª ed. Brasília (DF): Ministério da Saúde; 2013. Disponível em: <https://www.gov.br/saude/pt-br/acesso-a-informacao/acoes-e-programas/humanizasus>.
Gundim VA, Encarnação JP, Santos FC, et al. Saúde mental de estudantes universitários durante a pandemia de Covid-19. Rev. baiana eferm. [Internet]. 2020;35. Disponível em: <https://periodicos.ufba.br/index.php/enfermagem/article/view/ 37293>.
Cavalcante ASP, Vasconcelos MIO, Lira GV, et al. As ligas acadêmicas na área da saúde: lacunas do conhecimento na produção científica brasileira. Rev. Bras. Educ. Med. 2018;42(1):199-206.
Freire JR, Silva CBG, Costa MV, et al. Educação interprofissional nas políticas de reorientação da formação profissional em saúde no Brasil. Saúde em Debate. 2019;43(spe.1):86-96.
Silva SA, Flores O. Ligas acadêmicas no processo de formação dos estudantes. Revista Brasileira de Educação Médica. 2015;39(3):410-25.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Carolina Serrati Moreno, Raiane Silva Sousa, Tauana Ferreira Ruteski, Israel Roberto de Rienzo, Amanda Barbosa Ferrador, Jair Borges Barbosa Neto
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.