Pressupostos ontológicos do Ser educador
contribuições da formação contra-hegemônica para a emancipação humana
DOI:
https://doi.org/10.33241/cadernosdogposshe.v7i1.9797Keywords:
Ser educador, Ontologia, Emancipação Humana, Formação Contra-HegemônicaAbstract
This article aims to present some of the assumptions of the educational practice that ontologically characterize the Being that educates in a perspective of counter-hegenomic formation for human emancipation. It starts from the categories of work, as an activity that manifests the essence of the human being and is the foundation of social being; teaching, as an aspect of professional performance that objectively constitutes itself in human formation; and, the educational praxis, as the conscious expression of the theory-practice relation. The analyses, given the context of the social relations of capitalist production, were based on interpretations founded on the Marxist approach to education, with historical and dialectical materialism as the method of study, which pointed out that 1) the Being that is revealed in the educator is the result of counter-hegemonic praxis; and, 2) human formation is in the essentiality of the act of educating.
Metrics
References
ABBAGNAMO, Nicola. Dicionário de Filosofia. Trad. Alfredo Bosi. 2ª Ed. São Paulo: Martins Fontes, 1998.
ARNONI, Maria Eliza Brefere, OLIVEIRA, Edison Moreira de, ALMEIDA, José Luís Vieira de. Mediação Dialética na Educação Escolar: teoria e prática. São Paulo: Edições Loyola. 2007a. p. 119-171
BOBBIO, Noberto. Dicionário de Política. Trad. Carmen C, Varriale et ai.; coord. Trad. João Ferreira. Brasília: editora Universidade de Brasília, 1998.
BOTTOMORE, Tom (Org). Dicionário do Pensamento Marxista. Trad. de Waltensir Dutra. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.
CAMBI, Franco. História da Pedagogia. Trad. Álvaro Lorencini. São Paulo: Fundação Editora da UNESP (FEU), 1999.
FEDOSSEIEV, P. N. Karl Marx: biografia. Lisboa: Avante!, 1983.
GADOTTI, Moacir. Concepção dialética da educação: um estudo introdutório. 9ª ed. São Paulo: Cortez, 1997.
RUSS, Jacqueline. Dicionário de Filosofia. São Paulo: Editora Scipione, 1994.
LUKÁCS, György, Para uma ontologia do ser social I. Trad. Carlos Nelson Coutinho, Mario Duayer e Nélio Schneider. São Paulo: Boitempo, 2012.
LUKÁCS, György, Para uma ontologia do ser social II. Trad. Nélio Schneider, Ivo Tonet, Ronaldo Vielmi Fortes. 1ª Ed. São Paulo: Boitempo, 2013.
MANACORDA, Mario Alighiero. Marx e a pedagogia moderna. Trad. Newton Ramos Oliveira. 2ª ed. São Paulo: Cortez, 1996.
MARX, Karl. Contribuição à Crítica da economia política. Trad. Florestan Fernandes. 2ª ed. São Paulo: Expressão Popular, 2008.
_________. Manuscritos econômico-filosóficos. Trad. Jesus Ranieri. São Paulo: Editora Boitempo, 2004.
_________. O capital: crítica da economia política: livro I: o processo de produção do capital. Tradução Rubens Enderle. 2ª ed. São Paulo: Boitempo, 2017.
_________. Sobre a questão judaica. Trad. Nélio Schneider, Daniel Bensaïd, Wanda Caldeira Brant. São Paulo: Boitempo, 2010.
_________. Crítica da filosofia do direito de Hegel. Trad. De Rubens Enderle e Leonardo de Deus. 3ª ed. São Paulo: Boitempo, 2013.
MARX. Karl; ENGELS, Friedrich. A ideologia alemã: crítica da mais recente filosofia alemã em seus representantes Feuerbach, B. Bauer e Stirner, e do socialismo alemão em seus diferentes profetas (1845-1846) Trad. Rubens Enderle, Nélio Schneider, Luciano Cavini Martorano. São Paulo: Boitempo, 2007.
OLIVEIRA, Maria Suzie de. Algumas considerações sobre educação concebida por Karl Marx. Revista Educere et Educare Vol. 4, nº 8, jul./dez. 2009, pp. 199-212.
RANIERI, Jesus. A câmara escura: alienação e estranhamento em Marx. 1ª ed. São Paulo: Boitempo Editorial, 2001.
SANTOS NETO, Arthur Bispo. Trabalho e tempo de trabalho na perspectiva marxiana. São Paulo: Instituto Lukács, 2013.
SAVIANI, Dermeval. A Pedagogia no Brasil: História e Teoria. Campinas-SP: Autores Associados, 2008.
__________. Educação: do senso comum à consciência filosófica. 18ª ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2009.
__________. Os desafios da educação pública na sociedade de classes. In: ORSO, Paulino José (Org.). Educação, sociedade de classes e reformas universitárias. Campinas, SP: Autores Associados, 2007.
__________. Pedagogia Histórico-Crítica: primeiras aproximações. 9ª ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2005.
TONET, Ivo. Método científico: uma abordagem ontológica. 2. ed. Maceió: Coletivo Veredas, 2018.
VÁZQUEZ, Adolfo Sánchez. Filosofia da Práxis. Trad. Maria Encarnacíon Moya. Buenos Aires: Consejo Latino americano de Ciências Sociales – CLACSO: Expressão Popular, Brasil, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 GPOSSHE notebooks
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores possuem direitos autorais, sem restrição, aos seus textos. Os Cadernos do GPOSSHE On-line permitem ao autor os direitos de publicação. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.
Todo o conteúdo da Revista Cadernos Gposshe On-Line é aberto para acesso público, propiciando maior visibilidade, alcance e disseminação dos trabalhos publicados.