Pressupostos ontológicos do Ser educador

contribuições da formação contra-hegemônica para a emancipação humana

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33241/cadernosdogposshe.v7i1.9797

Keywords:

Ser educador, Ontologia, Emancipação Humana, Formação Contra-Hegemônica

Abstract

This article aims to present some of the assumptions of the educational practice that ontologically characterize the Being that educates in a perspective of counter-hegenomic formation for human emancipation. It starts from the categories of work, as an activity that manifests the essence of the human being and is the foundation of social being; teaching, as an aspect of professional performance that objectively constitutes itself in human formation; and, the educational praxis, as the conscious expression of the theory-practice relation. The analyses, given the context of the social relations of capitalist production, were based on interpretations founded on the Marxist approach to education, with historical and dialectical materialism as the method of study, which pointed out that 1) the Being that is revealed in the educator is the result of counter-hegemonic praxis; and, 2) human formation is in the essentiality of the act of educating.

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Author Biographies

Sávio Silva Vasconcelos, Universidade Federal da Paraíba, UFPB

Mestrando em Educação no Programa de Pós-Graduação em Educação do Centro de Educação da Universidade Federal da Paraíba (PPGE/CE/UFPB). Especialização em Docência Universitária pela Universidade do Estado da Bahia (UNEB). Licenciado em Pedagogia pela Universidade do Estado da Bahia (UNEB).

Antonio Marcondes dos Santos Pereira, Universidade Estadual do Ceará, UECE

Pós-Doutor em educação pela Universidade Federal do Ceará. Doutor em educação pela Universidade Federal do Ceará, UFC. Mestre em educação pela Universidade Estadual do Ceará. Graduado em História pela Universidade Estadual do Ceará. Colaborador nos grupos de pesquisa GPOSSHE - Grupo de Pesquisa Ontologia do Ser Social, História, Educação e Emancipação Humana, UECE - e GEM - Grupo de Estudos Marxistas, UFC.

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Published

2023-01-03

How to Cite

VASCONCELOS, S. S.; PEREIRA, A. M. dos S. Pressupostos ontológicos do Ser educador: contribuições da formação contra-hegemônica para a emancipação humana. GPOSSHE notebooks, [S. l.], v. 7, n. 1, 2023. DOI: 10.33241/cadernosdogposshe.v7i1.9797. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/CadernosdoGPOSSHE/article/view/9797. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Fluxo Contínuo