Trabalho docente precarizado no magistério público estadual do Paraná

a intensificação laboral antes e durante a pandemia da covid-19

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33241/cadernosdogposshe.v7i1.9794

Keywords:

Trabalho precário, Trabalho docente, Pandemia da COVID-19

Abstract

Abstract: This article contemplates some reflections from a master's research that investigated the theme of the precariousness of the teaching work in the state of Paraná.  It is a bibliographic and documental research, whose analysis was subsidized by the historical-dialectical materialism, understanding the precarization phenomenon as being multifactorial. The results showed that before the pandemic of covid-19, the precariousness of teachers' work was already present in the state of Paraná; temporary teachers are among the most affected; the accumulation of work and the poor working conditions are related to teachers' illness; the pandemic of covid-19, with the introduction of emergency remote teaching, aggravated even more the precarious situation of teachers' work and health.  Based on these aspects, it is possible to conclude that, although the precariousness of work is part of the capitalist production mode, teachers should fight for public policies that give them better working conditions and salary.

Keywords: Precarious Work; Teaching Work; Covid-19 Pandemic.

 

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Author Biographies

Jean Cláudio Sales Nominato, Universidade Estadual do Centro Oeste, UNICENTRO

Formado em Farmácia pela Universidade Federal Fluminense, UFF, e em Filosofia pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro, UERJ. Mestrando em Educação pela Universidade Estadual do Centro Oeste, UNIOESTE.

Evandro Oliveria de Brito, Universidade Estadual do Centro Oeste, UNICENTRO

Doutor e mestre em Filosofia pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, PUC-SP, coordena o grupo de pesquisa Ética Política e Cidadania, UNICENTRO, e está vinculado aos grupos de pesquisa Origens da filosofia contemporânea, PUC-SP, Filosofia, arte e educação, UFSC, e Estudos do Idealismo, UNESP.

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Published

2023-01-03

How to Cite

NOMINATO, J. C. S.; BRITO, E. O. de. Trabalho docente precarizado no magistério público estadual do Paraná: a intensificação laboral antes e durante a pandemia da covid-19. GPOSSHE notebooks, [S. l.], v. 7, n. 1, 2023. DOI: 10.33241/cadernosdogposshe.v7i1.9794. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/CadernosdoGPOSSHE/article/view/9794. Acesso em: 22 jul. 2024.

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Fluxo Contínuo