History Teaching: Analysis of guidance documents of pedagogical practice

análise de documentos orientadores da prática pedagógica

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33241/cadernosdogposshe.v6i2.9215

Keywords:

History Discipline; Official Documents; Pedagogical Practice; History Teaching;

Abstract

Abstract: The present work aims to investigate how the History teaching is situated in the oficial documents, in order to comprehend the theoretical-methodological guidelines for the pedagogical pratice of this discipline in Basic Education. This is a documentary research, in which the sources of analysis were: the Basic Curriculum of Paraná (1990) and the Curriculum Guidelines of Paraná: History (2008). In this analytical movement, it was obtained as a result that the first document comes from a process of democratization of the country after the impositions of the Civil-Military Dictatorship (1964-1985), so the document promotes assumptions of citizenship and social movements, which try to seek an emancipatory educational practice. On the other hand, in the Guidelines, there was a pedagogical concept focused on the logic of capital and the teaching of History as a discipline with a pulverized and subjectivist nature.

 

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Author Biographies

Bruno Henrique de Santana, Universidade Estadual de Maringá, UEM

Possui graduação em História pela Universidade Estadual do Paraná (2014). Especialista em Teoria Histórico-Cultural pelo Departamento de Psicologia da Universidade Estadual de Maringá (PPI-UEM). Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Maringá (PPE-UEM). Tem experiência na área de História, com ênfase em Ensino de História. Tem interesse nos seguintes temas: ensino de história, teoria e metodologia da história, história da educação, anarquismos e estudos foucaultianos.

Silvia Pereira Gonzaga de Moraes, Universidade Estadual de Maringá, UEM

Professora visitante do Programa de de Pós-Graduação em Educação Científica e Diversidade e Inclusão, da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (PPGECID/UFRB) e Professora permanente do Pós-Graduação em Educação, da Universidade Estadual de Maringá (PPE/UEM). Doutora em Educação pela Universidade de São Paulo (2008). Mestre em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (2000). Líder do Grupo de Pesquisa e Ensino "Trabalho Educativo e Escolarização" (GENTEE-UEM), membro do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre a Atividade Pedagógica (GEPAPe-USP).

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Published

2022-10-19

How to Cite

HENRIQUE DE SANTANA, B. .; MORAES, S. P. G. de. History Teaching: Analysis of guidance documents of pedagogical practice: análise de documentos orientadores da prática pedagógica. GPOSSHE notebooks, [S. l.], v. 6, n. 2, 2022. DOI: 10.33241/cadernosdogposshe.v6i2.9215. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/CadernosdoGPOSSHE/article/view/9215. Acesso em: 18 may. 2024.

Issue

Section

Fluxo Contínuo