History Teaching: Analysis of guidance documents of pedagogical practice
análise de documentos orientadores da prática pedagógica
DOI:
https://doi.org/10.33241/cadernosdogposshe.v6i2.9215Keywords:
History Discipline; Official Documents; Pedagogical Practice; History Teaching;Abstract
Abstract: The present work aims to investigate how the History teaching is situated in the oficial documents, in order to comprehend the theoretical-methodological guidelines for the pedagogical pratice of this discipline in Basic Education. This is a documentary research, in which the sources of analysis were: the Basic Curriculum of Paraná (1990) and the Curriculum Guidelines of Paraná: History (2008). In this analytical movement, it was obtained as a result that the first document comes from a process of democratization of the country after the impositions of the Civil-Military Dictatorship (1964-1985), so the document promotes assumptions of citizenship and social movements, which try to seek an emancipatory educational practice. On the other hand, in the Guidelines, there was a pedagogical concept focused on the logic of capital and the teaching of History as a discipline with a pulverized and subjectivist nature.
Metrics
References
BARRETO, Elba. Siqueira. Sá. Tendências recentes do currículo do ensino fundamental no Brasil. In: ________. (Org.). Os currículos do ensino fundamental para as escolas brasileiras (pp. 5-42). Campinas: Autores Associados, p. 5-42, 2000.
BATISTA, Roberto. Leme. A ideologia da nova educação profissional no contexto da reestruturação produtiva. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2011.
BITTENCOURT, C. M. F. Propostas curriculares de História: continuidade e transformações. IN: Circe. Maria. Fernandes. Bittencourt (Org.). Os currículos do ensino fundamental para as escolas brasileiras. Campinas: Autores Associados, P. 127-161, 2000.
DELORS, Jacques. Educação: um tesouro a descobrir. Relatório para a Unesco da Comissão Internacional sobre Educação para o século XXI. São Paulo: Cortez, 1998. Disponível em: http://www.dominiopublico.gov.br/downloadtexto/ue000009.pdf
EVANGELISTA, Olinda. Apontamentos para o trabalho com documentos de política educacional. In: Ronaldo. Marcos. Lima. Araújo; Doriedson. S. Rodrigues. (Orgs.). A pesquisa em trabalho, educação e políticas educacionais. Campinas-SP: Alínea, v. 1, p. 52-71, 2012.
FRIGOTTO, Gaudêncio.; CIAVATTA, Maria. Educação básica no Brasil na década de 1990: subordinação ativa e consentida à lógica do mercado. Educação & sociedade, v. 24, n. 82, 2003. https://doi.org/10.1590/S0101-73302003000100005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/fwBNt6pKWJKTdYrCkxHjPdQ/abstract/?lang=pt. Acesso em 21 out. 2017.
ORSO, Paulino. Jose.; TONIDANDEL, Sandra. A pedagogia histórico-crítica e o currículo básico para a escola pública do Paraná–1990: do mito à realidade. Germinal: Marxismo e Educação em debate, v. 5, n.2, p. 144-158, 2013. https://doi.org/10.9771/gmed.v5i2.9706. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9706. Acesso em: 18 out. 2017.
PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Diretrizes Curriculares da Educação Básica: História. Curitiba: Secretaria de Estado da Educação do Paraná, 2008.
PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Currículo Básico Para a Escola Pública do Estado do Paraná. Curitiba, Paraná, 1990.
SAVIANI, Demerval. História das ideias pedagógicas no Brasil. Campinas: Autores Associados, 2013.
YOUNG, Michael. Teoria do currículo: o que é e por que é importante. Cadernos de pesquisa, v. 44, n. 151, p. 190-202, 2014. Disponível em: https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/2707. Acesso em: 21 nov. 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 GPOSSHE notebooks
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Os autores possuem direitos autorais, sem restrição, aos seus textos. Os Cadernos do GPOSSHE On-line permitem ao autor os direitos de publicação. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.
Todo o conteúdo da Revista Cadernos Gposshe On-Line é aberto para acesso público, propiciando maior visibilidade, alcance e disseminação dos trabalhos publicados.