History Teaching: Analysis of guidance documents of pedagogical practice

análise de documentos orientadores da prática pedagógica

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33241/cadernosdogposshe.v6i2.9215

Keywords:

History Discipline; Official Documents; Pedagogical Practice; History Teaching;

Abstract

Abstract: The present work aims to investigate how the History teaching is situated in the oficial documents, in order to comprehend the theoretical-methodological guidelines for the pedagogical pratice of this discipline in Basic Education. This is a documentary research, in which the sources of analysis were: the Basic Curriculum of Paraná (1990) and the Curriculum Guidelines of Paraná: History (2008). In this analytical movement, it was obtained as a result that the first document comes from a process of democratization of the country after the impositions of the Civil-Military Dictatorship (1964-1985), so the document promotes assumptions of citizenship and social movements, which try to seek an emancipatory educational practice. On the other hand, in the Guidelines, there was a pedagogical concept focused on the logic of capital and the teaching of History as a discipline with a pulverized and subjectivist nature.

 

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Bruno Henrique de Santana, Universidade Estadual de Maringá, UEM

Possui graduação em História pela Universidade Estadual do Paraná (2014). Especialista em Teoria Histórico-Cultural pelo Departamento de Psicologia da Universidade Estadual de Maringá (PPI-UEM). Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Maringá (PPE-UEM). Tem experiência na área de História, com ênfase em Ensino de História. Tem interesse nos seguintes temas: ensino de história, teoria e metodologia da história, história da educação, anarquismos e estudos foucaultianos.

Silvia Pereira Gonzaga de Moraes, Universidade Estadual de Maringá, UEM

Professora visitante do Programa de de Pós-Graduação em Educação Científica e Diversidade e Inclusão, da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (PPGECID/UFRB) e Professora permanente do Pós-Graduação em Educação, da Universidade Estadual de Maringá (PPE/UEM). Doutora em Educação pela Universidade de São Paulo (2008). Mestre em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (2000). Líder do Grupo de Pesquisa e Ensino "Trabalho Educativo e Escolarização" (GENTEE-UEM), membro do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre a Atividade Pedagógica (GEPAPe-USP).

References

BARRETO, Elba. Siqueira. Sá. Tendências recentes do currículo do ensino fundamental no Brasil. In: ________. (Org.). Os currículos do ensino fundamental para as escolas brasileiras (pp. 5-42). Campinas: Autores Associados, p. 5-42, 2000.

BATISTA, Roberto. Leme. A ideologia da nova educação profissional no contexto da reestruturação produtiva. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2011.

BITTENCOURT, C. M. F. Propostas curriculares de História: continuidade e transformações. IN: Circe. Maria. Fernandes. Bittencourt (Org.). Os currículos do ensino fundamental para as escolas brasileiras. Campinas: Autores Associados, P. 127-161, 2000.

DELORS, Jacques. Educação: um tesouro a descobrir. Relatório para a Unesco da Comissão Internacional sobre Educação para o século XXI. São Paulo: Cortez, 1998. Disponível em: http://www.dominiopublico.gov.br/downloadtexto/ue000009.pdf

EVANGELISTA, Olinda. Apontamentos para o trabalho com documentos de política educacional. In: Ronaldo. Marcos. Lima. Araújo; Doriedson. S. Rodrigues. (Orgs.). A pesquisa em trabalho, educação e políticas educacionais. Campinas-SP: Alínea, v. 1, p. 52-71, 2012.

FRIGOTTO, Gaudêncio.; CIAVATTA, Maria. Educação básica no Brasil na década de 1990: subordinação ativa e consentida à lógica do mercado. Educação & sociedade, v. 24, n. 82, 2003. https://doi.org/10.1590/S0101-73302003000100005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/fwBNt6pKWJKTdYrCkxHjPdQ/abstract/?lang=pt. Acesso em 21 out. 2017.

ORSO, Paulino. Jose.; TONIDANDEL, Sandra. A pedagogia histórico-crítica e o currículo básico para a escola pública do Paraná–1990: do mito à realidade. Germinal: Marxismo e Educação em debate, v. 5, n.2, p. 144-158, 2013. https://doi.org/10.9771/gmed.v5i2.9706. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9706. Acesso em: 18 out. 2017.

PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Diretrizes Curriculares da Educação Básica: História. Curitiba: Secretaria de Estado da Educação do Paraná, 2008.

PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Currículo Básico Para a Escola Pública do Estado do Paraná. Curitiba, Paraná, 1990.

SAVIANI, Demerval. História das ideias pedagógicas no Brasil. Campinas: Autores Associados, 2013.

YOUNG, Michael. Teoria do currículo: o que é e por que é importante. Cadernos de pesquisa, v. 44, n. 151, p. 190-202, 2014. Disponível em: https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/2707. Acesso em: 21 nov. 2017.

Published

2022-10-19

How to Cite

HENRIQUE DE SANTANA, B. .; MORAES, S. P. G. de. History Teaching: Analysis of guidance documents of pedagogical practice: análise de documentos orientadores da prática pedagógica. GPOSSHE notebooks, [S. l.], v. 6, n. 2, 2022. DOI: 10.33241/cadernosdogposshe.v6i2.9215. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/CadernosdoGPOSSHE/article/view/9215. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Fluxo Contínuo