Memory and History in English Teaching:
testimonials from a teacher
DOI:
https://doi.org/10.33241/cadernosdogposshe.v6i2.9207Keywords:
Memoirs; Teacher; Foreign language; Teaching English.Abstract
This study is part of a master's thesis about the memories of the teacher Nilza Fernandes de Souza exposing the difficulties in teaching foreign languages in the 1960, weaving a parallel with the present time. It shows that the process of learning English is a difficult and slow procedure in Brazil because there are no public policies to encourage the knowledge of a foreign language in the country. This neglect by the government is reflected most strongly in low-income children, youngsters, and adults due to the lack of opportunities, accentuating social inequalities. The study is justified by the importance and greater demand for knowledge of English in the current globalized world scenario and also by the difficulties of access to the domain and use of this foreign language by Brazilians, an adversity that has been presented throughout the history of education in the country without significant changes in this scenario. It is, in fact, another process of social exclusion, of discrimination against the lower socioeconomic classes that do not have access to language schools because they cannot pay for them.
Metrics
References
ALBERTI, Verena. História oral: a experiência do CPDOC. Rio de Janeiro, 1990. Editora da Fundação Getúlio Vargas. In: Alberti, Verena. O que documenta a fonte oral? Possibilidades para além da construção do passado. Disponível em: http://cpdoc.fgv.br/producao_intelectual/arq/869.pdf Acesso em: 02/09/2017.
ANDRADE, Willame Silva de. O ensino de língua portuguesa: [manuscrito] : discussões e perspectivas. Universidade Estadual da Paraíba, Centro de Humanidades, 2015. Disponível em: http://dspace.bc.uepb. edu.br/jspui/bitstream/ 123456789/11435/ 1/PDF%20%20Willame%20Silva%20de%20Andrade.pdf Acesso em: 21/02/2018.
ISIDRO, Thais Jussara de Oliveira Guedes. Nilza Fernandes de Souza: tessituras de memórias de uma educadora de Mamanguape-PB (1954-1985). Dissertação (Mestrado em Educação), Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal da Paraíba – UFPB, João Pessoa/PB, 2018, 185fl.
JOSSO, M. C. A transformação de si a partir da narração de histórias de vida. Educação, ano XXX, n. 3 (63), p. 413-438, set./dez. 2007.
NÓVOA, António. (Org.). Profissão professor. Porto: Porto, 1995. p. 13-34. In: LOPES, Claudivan Sanches. Formação e profissionalização da docência. Revista de Estudos e Pesquisas em Ensino de Geografia Florianópolis, v. 1, n. 2, out. 2014. Universidade Federal de Santa Catarina. Disponível em: http://incubadora.periodicos.ufsc.br Acesso em: 22/05/2016.
SOUZA, Nilza Fernandes de. Entrevista. Mamanguape, 31 outubro 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 GPOSSHE notebooks
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Os autores possuem direitos autorais, sem restrição, aos seus textos. Os Cadernos do GPOSSHE On-line permitem ao autor os direitos de publicação. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.
Todo o conteúdo da Revista Cadernos Gposshe On-Line é aberto para acesso público, propiciando maior visibilidade, alcance e disseminação dos trabalhos publicados.