Memory and History in English Teaching:

testimonials from a teacher

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33241/cadernosdogposshe.v6i2.9207

Keywords:

Memoirs; Teacher; Foreign language; Teaching English.

Abstract

This study is part of a master's thesis about the memories of the teacher Nilza Fernandes de Souza exposing the difficulties in teaching foreign languages in the 1960, weaving a parallel with the present time. It shows that the process of learning English is a difficult and slow procedure in Brazil because there are no public policies to encourage the knowledge of a foreign language in the country. This neglect by the government is reflected most strongly in low-income children, youngsters, and adults due to the lack of opportunities, accentuating social inequalities. The study is justified by the importance and greater demand for knowledge of English in the current globalized world scenario and also by the difficulties of access to the domain and use of this foreign language by Brazilians, an adversity that has been presented throughout the history of education in the country without significant changes in this scenario. It is, in fact, another process of social exclusion, of discrimination against the lower socioeconomic classes that do not have access to language schools because they cannot pay for them.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Thais Jussara de Oliveira Guedes Isidro , Universidade Federal da Paraíba, UFPB

Doutoranda em Educação - Universidade Federal da Paraíba (UFPB), Mestra em Educação (UFPB), Psicopedagoga (FIP0, Pedagoga (MAGSUL). Atua como Orientadora Escolar e Professora do Ensino Fundamental e Superior.

Charliton José dos Santos Machado , Universidade Federal da Paraíba, UFPB

Professor Titular da Universidade Federal da Paraíba/UFPB, lotado no Departamento de Metodologia da Educação - DME no Centro de Educação/CE. Investigador Convidado do Centro de Investigação em Educação de Adultos e Intervenção Comunitária (CEAD) da Universidade do Algarve/Portugal (https://cead.ualg.pt/site/investigadores-convidados/). Pós-Doutorado em Educação pela Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação da Universidade de Coimbra/Portugal (2021).

References

ALBERTI, Verena. História oral: a experiência do CPDOC. Rio de Janeiro, 1990. Editora da Fundação Getúlio Vargas. In: Alberti, Verena. O que documenta a fonte oral? Possibilidades para além da construção do passado. Disponível em: http://cpdoc.fgv.br/producao_intelectual/arq/869.pdf Acesso em: 02/09/2017.

ANDRADE, Willame Silva de. O ensino de língua portuguesa: [manuscrito] : discussões e perspectivas. Universidade Estadual da Paraíba, Centro de Humanidades, 2015. Disponível em: http://dspace.bc.uepb. edu.br/jspui/bitstream/ 123456789/11435/ 1/PDF%20%20Willame%20Silva%20de%20Andrade.pdf Acesso em: 21/02/2018.

ISIDRO, Thais Jussara de Oliveira Guedes. Nilza Fernandes de Souza: tessituras de memórias de uma educadora de Mamanguape-PB (1954-1985). Dissertação (Mestrado em Educação), Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal da Paraíba – UFPB, João Pessoa/PB, 2018, 185fl.

JOSSO, M. C. A transformação de si a partir da narração de histórias de vida. Educação, ano XXX, n. 3 (63), p. 413-438, set./dez. 2007.

NÓVOA, António. (Org.). Profissão professor. Porto: Porto, 1995. p. 13-34. In: LOPES, Claudivan Sanches. Formação e profissionalização da docência. Revista de Estudos e Pesquisas em Ensino de Geografia Florianópolis, v. 1, n. 2, out. 2014. Universidade Federal de Santa Catarina. Disponível em: http://incubadora.periodicos.ufsc.br Acesso em: 22/05/2016.

SOUZA, Nilza Fernandes de. Entrevista. Mamanguape, 31 outubro 2017.

Published

2022-10-20

How to Cite

ISIDRO , . . T. J. de O. G. .; MACHADO , C. J. dos S. Memory and History in English Teaching:: testimonials from a teacher. GPOSSHE notebooks, [S. l.], v. 6, n. 2, 2022. DOI: 10.33241/cadernosdogposshe.v6i2.9207. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/CadernosdoGPOSSHE/article/view/9207. Acesso em: 21 nov. 2024.