Brief historical report of the pedagogical coordinator and his interpersonal relationships at school
DOI:
https://doi.org/10.33241/cadernosdogposshe.v6i2.9205Keywords:
Pedagogical coordinator; Development; Relations; School.Abstract
In this work, we will talk about the pedagogical coordinator. Drawing a parallel between its historical line, from the Jesuit period, to the enactment of the Law of Directives and Bases of Education and the needs for interpersonal interaction that are linked to the position. This work is a literature review, supported by numerous authors, who go one by one showing us how was the evolution and consolidation as an indisputable professional within the school environment, since this is the server that is most relates to the different groups that make up the school environment, always trying to smooth the edges that may arise from such interactions, so that the school climate is conducive to learning.
Metrics
References
BRASIL. Lei 9394/96: Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Disponível em: < www.planalto.gov.br >. Acesso em: 1 ago. 2022.
BRASIL. Lei 4.024 de 20 de dezembro de 1961: Fixa as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: DF. 1961. Disponível em:<http://www6.senado.g ov.br/ legislação/ListaTextoIntegral.action?id=75529.htm>. Acesso em: 5 ago. 2022.
BOCCATO, V. R. C. Metodologia da pesquisa bibliográfica na área odontológica e o artigo científico como forma de comunicação. Rev. Odontol. Univ. Cidade São Paulo, São Paulo, v. 18, n. 3, p. 265-274, 2006.Disponível em: Acesso em: 03 de out.2022.
CARDOZO, Carolina Garcia. SILVA, Leticia Oliveira. A Importância do relacionamento interpessoal no ambiente de trabalho. Interbio, v.8 n.2, jul./dez. 2014.
GIACAGLIA, L. R. A.; PENTEADO, W. M.A. Orientação educacional na prática: princípios, histórico, legislação, técnicas, instrumentos. 6 ed. São Paulo: Cengage Learning, 2010.
GRINSPUN, Mirian P. S. Zippin. A Orientação Educacional: Conflito de paradigmas e alternativas para a Escola. 2 ed. São Paulo: Cortez, 2002.
HORTA, Patrícia Rossi Torralba. Identidades em jogo: o duplo mal-estar das professoras e das coordenadoras pedagógicas do ensino fundamental I na constante construção dos seus papéis. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2007.
MASSUCATO, Muriele. Qual o papel do coordenador nas relações interpessoais? Disponível em: <https://gestaoescolar.org.br/conteudo/1257/qu al-o-papel-do-coordenador-nas-relações-interpessoais>. Acesso em: 6 de ago. 2022.
PIRES, Ennia Débora Passos Braga. A prática do coordenador pedagógico: limites e perspectivas. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, 2005.
SILVA, Ana Paula dos Santos e. A coordenação pedagógica no contexto da realidade escolar brasileira. 2013. 58 f. Trabalho de conclusão de curso (especialização coordenação escolar) – Universidade de Brasília Centro de Estudos Avançados Multidisciplinares, Brasília, 2013.
VENAS, R. F. A transformação da coordenação pedagógica ao longo das décadas de 1980 e 1990. In: COLÓQUIO INTERNACIONAL EDUCAÇÃO E CONTEMPORANEIDADE, 6., 2012, São Cristóvão. Anais eletrônicos […]. São Cristóvão, SE: EDUCON, set. 2012. Disponível em: . Acesso em: 10 ago. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 GPOSSHE notebooks
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Os autores possuem direitos autorais, sem restrição, aos seus textos. Os Cadernos do GPOSSHE On-line permitem ao autor os direitos de publicação. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.
Todo o conteúdo da Revista Cadernos Gposshe On-Line é aberto para acesso público, propiciando maior visibilidade, alcance e disseminação dos trabalhos publicados.