The Juscelino Kubitschek Government and Education (1956-1961)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33241/cadernosdogposshe.v6i2.9181

Keywords:

JK government. History. Industrial Education.

Abstract

The research has as central objective to analyze the goals of the Juscelino Kubitschek Government plan (1956-1961) for education.It is a historical research based on Rüsen's contribution (2015). The documentary corpus is composed of presidential messages; the interviews granted by President JK to the Getúlio Vargas Foundation and records in newspapers. It was found that although the education sector was one of the five areas of the investment sector of the JK Government Plan, education was always in limbo, when considering that it received 3.4% of investment for this area. The management of the JK government considered as a priority the industrialisation process and the accelerated growth of the country based on the idea of "50 years in 5", the slogan of his government, and education was then a means for this goal to be achieved. The educational training process, therefore, was totally linked to the economic bias.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Francisca Leidiana de Souza, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte, IFRN

Doutoranda em Educação Profissional no Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional do IFRN. Mestra em Ensino pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino da UERN/UFERSA/IFRN. Especialista em Educação e Contemporaneidade pelo IFRN.

Olivia Morais de Medeiros Neta, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, UFRN

Doutora em Educação, Mestra em História e graduação em História pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte, UFRN. Professora do Centro de Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Norte e atua como professora-orientadora no Programa de Pós-Graduação em Educação - UFRN e no Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte - IFRN.

References

BRASIL. Juscelino Kubitschek de Oliveira. Mensagem ao Congresso Nacional remetida pelo Presidente da República por ocasião da abertura da sessão legislativa de 1956. Rio de Janeiro. 1956.

BRASIL. Juscelino Kubitschek de Oliveira. Mensagem ao Congresso Nacional remetida pelo Presidente da República na abertura da sessão legislativa de 1957. Rio de Janeiro. Library of de Department of state. 1957.

BRASIL. Juscelino Kubitschek de Oliveira. Mensagem ao Congresso Nacional remetida pelo Presidente da República na abertura da sessão legislativa de 1959. Rio de Janeiro. Library of de Department of state. 1959.

BRASIL. Programa de metas do presidente Juscelino Kubitschek: Estado do plano de desenvolvimento econômico em 30 de junho de 1958. Rio de Janeiro: Presidência da República, 1958.

BRASIL. Programa de metas do presidente Juscelino Kubitschek: Estado do plano de desenvolvimento econômico em 31 de dezembro de 1958. Rio de Janeiro: Presidência da República, 1959.

CIAVATTA, Maria. A formação integrada: a escola e o trabalho como lugares de memória e de identidade. In: FRIGOTTO, G; CIAVATTA, M.; RAMOS, M. (Org.). Ensino Médio Integrado: concepções e contradições. São Paulo: Cortez, 2012. p. 83-106.

FALCÃO, Luciane Quintanilha; CUNHA, Luiz Antônio. Ideologia, política e educação: a CBAI (1946/1962). Revista Contemporânea de Educação, v. 4, n. 7, p. 149-176, 2009.

FARO, Clóvis; SILVA, Salomão L. Quadros. A década de 1950 e o Programa de Metas. In: O Brasil de JK. 2. ed. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2002. p. 67-106.

FUNDAÇÃO GETÚLIO VARGAS. Centro de Pesquisa e Documentação de História Contemporânea do Brasil. Juscelino Kubitschek de Oliveira [verbete]. Rio de Janeiro, 2019. Disponível em: http://www.fgv.br/cpdoc/acervo/dicionarios/verbete-biografico/juscelino-kubitschek-de-oliveira. Acesso em: 25 maio 2022

FUNDAÇÃO GETÚLIO VARGAS. Centro de Pesquisa e Documentação de História Contemporânea do Brasil. Programa de Metas [verbete]. Rio de Janeiro, 2009. Disponível em: http://www.fgv.br/Cpdoc/Acervo/dicionarios/verbete-tematico/programa-de-metas#:~:text=Pode%2Dse%20atribuir%20ao%20conceito,do%20total%20de%20investimento%20inicialmente Acesso em: 01 jun 2022.

GOMES, Angela de Castro. Qual a cor dos anos dourados? In: Gomes, Angela de Castro (Org.). O Brasil de JK. 2. ed. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2002. p. 9-20.

KUENZER, Acácia Zeneida. Exclusão includente e inclusão excludente: a nova forma de dualidade estrutural que objetiva as novas relações entre educação e trabalho. Capitalismo, Trabalho e Educação, v. 3, p. 77-96, 2002.

MEDEIROS NETA, Olívia Morais; CIAVATTA, Maria. Fontes para a história da educação profissional: boletim da CBAI [recurso eletrônico]. João Pessoa: Ideia, 2020.

MOURA, Gerson. Avanços e recuos: a política exterior de JK. In: Gomes, Angela de Castro (Org.). O Brasil de JK. 2. ed. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2002. p. 39-66.

MUELLER, Rafael Rodrigues. A Relação Histórica entre Trabalho e Educação: O Caso do Training Within Industry (TWI) e a Reestruturação Produtiva. Diálogos-Revista do Departamento de História e do Programa de Pós-Graduação em História, v. 16, n. 1, p. 257-280, 2012.

OLIVEIRA, Jucelino Kubitschek. Jucelino Kubitschek II (depoimento, 1976). Rio de Janeiro: CPDOC, 1979. 77p.

RÜSEN, Jörn. A teoria da história: uma teoria da história como ciência. Curitiba: Editora UFPR, 2015.

Published

2022-10-17

How to Cite

SOUZA, F. L. de; MEDEIROS NETA, O. M. de. The Juscelino Kubitschek Government and Education (1956-1961). GPOSSHE notebooks, [S. l.], v. 6, n. 2, 2022. DOI: 10.33241/cadernosdogposshe.v6i2.9181. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/CadernosdoGPOSSHE/article/view/9181. Acesso em: 22 nov. 2024.