Perspectives of student-interns of the postgraduate about school and school management

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33241/cadernosdogposshe.v8i2.14420

Abstract

The goal of this writing is to analyze the perceptions of students in the Supervised Internship discipline, class 30, of the specialization course in School Management at State University of Ceará, about the school-locus of the internship realized and, focusing on pedagogical coordinators and school directors, members of school management. With a qualitative approach, it uses an exploratory methodology using data source the notes produced by student-interns in a practical classroom activity. The results present different perspectives from schools, pedagogical coordinators and school directors, demonstrating that schools with precarious structures that make the realized work and the perception of the pedagogical coordinators and school directors like professionally competent, committed and receptive, although tired by the demands of their roles.

Metrics

PDF views
19
Mar 25 '25Mar 28 '25Mar 31 '25Apr 01 '25Apr 04 '25Apr 07 '25Apr 10 '25Apr 13 '25Apr 16 '25Apr 19 '25Apr 22 '254.0
|

Author Biographies

Evanila Abreu de Oliveira , Universidade Estadual do Ceará

Graduada em Pedagogia (UECE). Mestra em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará (PPGE-UECE). Professora efetiva da rede municipal de Educação de Eusébio-CE

Silvina Pimentel Silva , Universidade Estadual do Ceará

Professora Associada do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE-UECE). Graduada em Pedagogia (UECE). Doutora em Educação Brasileira–Universidade Federal do Ceará. Pós-Doutorado em Educação na Universidade de Brasília (UNB).

References

ANDRADE, Raphael Rodrigues de; CAMPOS, Luís Henrique Romani de; COSTA, Heitor Victor Veiga da. Infraestrutura escolar: uma análise de sua importância para o desempenho de estudantes de escolas públicas. Rev. C&Trópico, v. 45, n. 1, p. 159-190, 2021. DOI: https://doi.org/10.33148/cetropicov45n1(2021)art9 Disponível em: https://periodicos.fundaj.gov.br/CIC/article/view/1973 Acesso em: 20 ago. 2024.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Senado Federal, 1988.

BRASIL. Lei nº. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da educação nacional. Legislação, Brasília, DF, dez. 1996. Disponível em: < L9394 (planalto.gov.br) Acesso em: 24 ago. 2024.

CASTRO, Iris Martins de Souza; STASCXAK, Francinalda Machado. COSTA, Maria Aparecida Alves da.Trajetórias de coordenadoras pedagógicas em face da formação continuada de professores na escola. Rev. Pemo, Fortaleza, v. 5, e11226, 2023. Disponível em:https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/11236. Acesso em: 25 ago. 2024.

DOMINGUES, Isaneide; BELLETATI, Valéria Cordeiro Fernandes. A formação contínua em terreno colonizado: desafio para a coordenação pedagógica. In: FRANCO, Maria Amélia Santoro; CAMPOS, Elisabete Ferreira Esteves (Orgs.) A coordenação do trabalho pedagógico na escola: processos e práticas. Santos, SP: Editora Universitária Leopoldianum, 2016, p. 61-75.

FACCI, Marilda Gonçalves Dias. Valorização ou esvaziamento do trabalho do professor?: um estudo crítico-comparativo da teoria do professor reflexivo, do construtivismo e da psicologia vigotskiana. Campinas, SP: Autores Associados, 2004.

FRANCO, Maria Amélia do Rosário Santoro; NOGUEIRA, Simone do Nascimento. Coordenação pedagógica: marcas que constituem uma identidade. In: FRANCO, Maria Amélia Santoro; CAMPOS, Elisabete Ferreira Esteves (Orgs.) A coordenação do trabalho pedagógico na escola: processos e práticas. Santos, SP: Editora Universitária Leopoldianum, 2016, p. 49-58.

FRANCO, Maria Amélia Santoro. Da pedagogia à coordenação pedagógica: um caminho a ser re-desenhado. In: FRANCO, Maria Amélia Santoro; CAMPOS, Elisabete Ferreira Esteves (Orgs.) A coordenação do trabalho pedagógico na escola: processos e práticas. Santos, SP: Editora Universitária Leopoldianum, 2016, p. 17-31.

GADOTTI, Moacir. Perspectivas atuais da educação. São Paulo em perspectiva, v. 14, p. 03-11, 2000.

GOMES, Romeu. Análise e interpretação de dados de pesquisa qualitativa In: MINAYO, Marília Cecília de Souza; DESLANDES, Suely Ferreira; GOMES, Romeu. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis, RJ: Vozes, 2016, p. 72-95.

LIMA, Maria Socorro Lucena. A hora da prática: reflexões sobre o estágio supervisionado e a ação docente. 2ª edição. Fortaleza: Edições Demócrito Rocha, 2001.

LIMA, Maria Socorro Lucena. Estágio e aprendizagem da profissão docente. Brasília: Liber Livro, 2012.

LÜCK, Heloísa. Dimensões de gestão escolar e suas competências. Heloísa Lück. – Curitiba: Editora Positivo, 2009. ISBN - 978-85-385-0027-8.

MARTIN-FRANCHI, G. O. de O. O estágio supervisionado na pós-graduação: elementos da formação docente. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, Belo Horizonte, Vol. 14, nº. 30 (p. 165-179) 29 ago. 2022. ISSN: 2176-4360. DOI https://doi.org/10.31639/rbpfp.v14i30.626

MINAYO, Marília Cecília de Souza. Trabalho de campo: contexto de observação, interação e descoberta. In: MINAYO, Marília Cecília de Souza; DESLANDES, Suely Ferreira; GOMES, Romeu. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis, RJ: Vozes, 2016, p. 56-71.

TARDIF, Maurice; LESSARD, Claude. O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. Tradução de João Batista Kreuch. Petrópolis, RJ: Vozes, 2005.

VASCONCELLOS, Celso dos Santos. Coordenação do trabalho pedagógico: do projeto político-pedagógico ao cotidiano da sala de aula. 16. ed. São Paulo: Cortez, 2019.

VIEIRA, Sofia Lerche. Primeiros achados da pesquisa. In: VIEIRA, Sofia Lerche; MEDEIROS, Willana Nogueira; MARINHO, Iasmin da Costa (Org.). Expedição Escolas do Brasil. 1. ed. Fortaleza: Editora da UECE, 2021, p. 165-188.

WESTBROOK, Robert B.; TEIXEIRA, Anísio. John Dewey. Recife: Fundação Joaquim Nabuco, Editora Massangana, 2010. 136 p. (Coleção Educadores -MEC). Tradução e organização por José Eustáquio Romão e Verone Lane Rodrigues.

Published

2025-03-24

How to Cite

ABREU DE OLIVEIRA , E.; PIMENTEL SILVA , S. Perspectives of student-interns of the postgraduate about school and school management. GPOSSHE notebooks, [S. l.], v. 8, n. 2, 2025. DOI: 10.33241/cadernosdogposshe.v8i2.14420. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/CadernosdoGPOSSHE/article/view/14420. Acesso em: 7 apr. 2025.

Issue

Section

Fluxo Contínuo