The pedagogy of the senses in Pestalozzi's educational thought

Authors

  • Rafael Duarte Falcão Universidade Federal do Rio Grande do Norte https://orcid.org/0000-0003-0284-7865
  • Olivia Morais de Medeiros Neta Universidade Federal do Rio Grande do Norte

DOI:

https://doi.org/10.33241/cadernosdogposshe.v8i2.14407

Keywords:

Foundations of Education; Pedagogy of the Senses; Teacher’s Education; Pestalozzi.

Abstract

The aim of this article is to understand the foundations of Johann Heinrich Pestalozzi's ideas from his own writings. It will be argued that for Pestalozzi the senses are an essential part of the educational process, both for the moral education of man and for the formation of conscience. Pestalozzi's work and his pedagogical approach are also considered relevant to teacher’s education: throughout the text, the main foundations of education for Pestalozzi will be developed: they include the principles of learning through experience; universal education to teach all things for everyone; integral education; learning based on need; continuing or lifelong education; and action-based learning.

Metrics

PDF views
28
Mar 25 '25Mar 28 '25Mar 31 '25Apr 01 '25Apr 04 '25Apr 07 '25Apr 10 '25Apr 13 '25Apr 16 '25Apr 19 '25Apr 22 '259
|

Author Biographies

Rafael Duarte Falcão, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Doutorando em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte, mestre em Educação Profissional pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte e licenciado em Pedagogia por essa Universidade.

Olivia Morais de Medeiros Neta, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Licenciada e Bacharela em História, mestra e doutora em Educação. É professora no Centro de Educação e atua como professora-orientadora no Programa de Pós-Graduação em Educação.

References

ABBAGNANO, Nicola. Dicionário de Filosofia. São Paulo: Martins Fontes, 2012.

FUCHS, E. Networks and the History of Education. Paedagogica Historica, v.43, n. 2, p.185- 197, 2007. DOI: https://doi.org/10.1080/00309230701248271.

PESTALOZZI, Johann Heinrich. Como Gertrudes ensina suas crianças. São Paulo: Editora Unesp/SBHE, 2023.

PESTALOZZI, Johann Heinrich. O Neuhof: trabalho, formação, interesse. In: HOUSSAYE, Jean (Org.). Quinze Pedagogos: textos selecionados. Petrópolis, RJ: De Petrus et Alii, 2013, p. 33-60.

ROLDÁN VERA, E. El amor en la pedagogía de Pestalozzi. Anuario Mexicano de Historia de la Educación, [S. l.], v. 3, n. 1, p. 85–94, 2022. DOI: 10.29351/amhe.v3i1.424. Disponível em: https://www.rmhe.somehide.org/index.php/anuario/article/view/424. Acesso em: 16 jun. 2024.

Published

2025-03-24

How to Cite

DUARTE FALCÃO, R.; MORAIS DE MEDEIROS NETA, O. The pedagogy of the senses in Pestalozzi’s educational thought. GPOSSHE notebooks, [S. l.], v. 8, n. 2, 2025. DOI: 10.33241/cadernosdogposshe.v8i2.14407. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/CadernosdoGPOSSHE/article/view/14407. Acesso em: 7 apr. 2025.

Issue

Section

Fluxo Contínuo

Most read articles by the same author(s)