Developing inclusion and cooperation through Goalball in Physical Education classes

Authors

  • Bruno Macedo Souza Universidade Federal de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.33241/cadernosdogposshe.v8i2.13940

Keywords:

Goalball; Physical education; School; Inclusion; Cooperation.

Abstract

This article was based on an Intervention Project, carried out as a requirement of the Course Conclusion Work course, as part of a postgraduate program in school sport. Its aim was to develop values of inclusion and cooperation through Goalball in Physical Education classes. The project was carried out with students from 6th to 9th grade at a public school, with the aim of improving their collaborative attitudes in the school environment. As for the results obtained with the students, it is important to note that they experienced the project's activities in a remarkable way, remained engaged in Goalball and also showed empathy towards their classmates. These actions, which aimed to improve values among students, should be implemented consistently in the educational routine, since raising awareness about diversity and encouraging collaboration among peers are extremely important.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Bruno Macedo Souza , Universidade Federal de Minas Gerais

Professor efetivo na Secretaria de Estado de Educação de Minas Gerais. Mestrando em Educação Física, PROEF/UFMG. Pós-graduado em Práticas Pedagógicas pelo Instituto Federal do Norte de Minas Gerais - IFNMG

References

CONFEDERAÇÃO BRASILEIRA DE DESPORTOS DE DEFICIENTES VISUAIS. CBDV. Goalball. 2022. Disponível em: https://www.cbdv.org.br/modalidades/goalball. Acesso em: 30/08/2023.

MAIA, Francisco Eraldo da Silva; SANTIAGO, Joselita da Silva; PEREIRA, João Marcos Saturnino; ESTÁCIO, Virgílio da Silva; LIMA, Ramon Wescley Girão. Memórias e reflexões sobre a desvalorização da educação física na escola brasileira. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, [S. l.], v. 1, n. 3, p. 1–12, 2019. DOI: https://doi.org/10.47149/pemo.v1i3.3580.

SEBASTIÃO, Luciane Lima; FREIRE, Elisabete dos Santos. A utilização de recursos materiais alternativos nas aulas de Educação Física: um estudo de caso. Pensar a Prática, Goiânia, v.12, n° 3, p. 1-12, set./dez. 2009. DOI: https://doi.org/10.5216/rpp.v12i3.6766.

SOUZA, Symon Tiago Brandao de; PEREIRA, Arliene Stephanie Menezes; VENÂNCIO, Luciana. Alunos(as) com necessidades educacionais especiais na Educação Física Escolar: relatos de experiências de um professor-pesquisador. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, [S. l.], v. 4, p. 1-26, 2022. DOI: https://doi.org/10.47149/pemo.v4.e48178.

VAGO, Tarcísio Mauro. O esporte na escola e o esporte da escola, da negação radical para uma relação de tensão permanente: Um diálogo com Valter Bracht. Movimento, Ano III, nº 5, p. 4-17, 1996.

Published

2024-09-14

How to Cite

MACEDO SOUZA , B. Developing inclusion and cooperation through Goalball in Physical Education classes. GPOSSHE notebooks, [S. l.], v. 8, n. 2, 2024. DOI: 10.33241/cadernosdogposshe.v8i2.13940. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/CadernosdoGPOSSHE/article/view/13940. Acesso em: 28 oct. 2024.

Issue

Section

Fluxo Contínuo