The use of new technologies in the early years:

between writing and calculations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33241/cadernosdogposshe.v7i2.11794

Keywords:

Playfulness; Gamification; Elementary school; New technologies.

Abstract

The proposal in this article began in the subject of technology I and II of the master's degree in New Technologies and took on the classroom in the form of a didactic sequence, aimed at students in the fifth year of the Early Years of Primary School. The proposal to promote writing and calculations in the early grades stems from the demands of our own working reality in the classroom. The generalist teacher, who in the context of the SME/RJ and other municipalities needs to work with various demands. The aim of this article is to propose a didactic sequence mediated by new digital technologies for teaching Portuguese language and mathematics. Thus, the use of comic strips and games for constructing texts was the resource used to work on this area of the Portuguese language. And digital games such as Kahoot and Liveworksheets were necessary to streamline lessons involving basic mathematical demands. Theoretical references include: Zuge (2018); Benedites, Dutra and Miquelin (2022); Alves (2016); Wang (2020) and Barbosa et al. (2021). In this way, the proposal achieved positive results within the student groups, promoting greater interest in these subjects that are so dear to the first segment.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Bruno Virginio Neri , Secretaria Municipal do Rio de Janeiro

Mestre em Novas Tecnologias Digitais na Educação pelo Centro Universitário Carioca (UNICARIOCA); Licenciado em Matemática pela Universidade Federal Fluminense (UFF) e Especialista em Metodologia do Ensino da Matemática pela Faculdade São Luís. Atua como professor de matemática no município do Rio de Janeiro (SME/RJ).

Claudete de Lima Chafin , Secretaria Municipal do Rio de Janeiro

Mestranda em Novas Tecnologias Digitais na Unicarioca. Licenciada em História na UGF e Pedagogia no ISERJ. Especialista em História do Brasil pela UCAM e em Psicopedagogia clínica pela Estácio de Sá. Atua como professora das séries iniciais e da EJA na SME-RJ.

Luciana Jesus de Souza , Fundação CECIERJ

Mestre em Novas Tecnologias Digitais na Educação (Unicarioca); Licenciada em História na UNISUAM e em Pedagogia na UNIRIO. Especialista em História e Cultura Afro-Brasileira pela UCAM. Professora de Ensino Fundamental na SME/RJ e Tutora CEDERJ.

References

ALVES, L. L. A importância da matemática nos anos iniciais. EREMATSUL–Encontro Regional de Estudantes de Matemática do Sul, v. 22, 2016.

ARANÃO, I. V. D. Matemática através de brincadeiras e jogos (A). Papirus Editora, 2020.

BARBOSA, J. P; DO NASCIMENTO, G. CTN. 3. Ferramentas para o ensino remoto: prática oral do português na pandemia. PONTOS DE REDE, 2021 p. 61.

BENITES, Fernando Bruno Antonelli Molina; DUTRA, Alessandra; MIQUELIN, Awdry Feisser. Criatividade e impacto das narrativas aliados para o ensino e aprendizagem (ativa): Storyboard that e suas múltiplas possibilidades e contextos: Creativity and impact of narratives aligned to teaching and (active) learning: Storyboard that and its multiple possibilities and contexts. Revista Cocar, v. 16, n. 34, 2022.

BORCHARDT. T.T. (2015). A Sociedade Educativa e a Subjetivação de Professores que Ensinam Matemática nos Anos Iniciais da Educação Básica. 2015. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Ciências e Matemática). FaE/UFPel.

CAVALCANTE, Maria Leandra Ribeiro. Leitura multimodal com o gênero tirinhas: proposta de trabalho no ensino fundamental. Página:32, 2021.

DA SILVA, Eliane; DE OLIVEIRA, Adriano José; COUTINHO, Diógenes José Gusmão. A importância das tecnologias numa perspectiva de inclusão digital para a prática docente. Revista Insignare Scientia-RIS, v. 4, n. 1, p. 75, 2021.

DANYLUK, O. S. Um estudo sobre o significado da alfabetização matemática. Rio Claro (SP): IGCE-UNESP, 1988. Dissertação de Mestrado.

DOS SANTOS, J. F.; TELES, R. de M. Um estudo sobre o algoritmo da subtração com reserva: A interpretação do professor para erros cometidos pelos alunos. Recife (PE): CE-UFPE, 2015.

GASPERI, Angélica Maria de; et. al. A utilização da plataforma Canva no ensino de ciências. In Ferramentas digitais para o ensino de Ciências da Natureza. 1ª Edição, 2021.

LAUTERT, S. L. As dificuldades das crianças com a divisão: um estudo de intervenção. 2005

LERNER, D. e SADOVSKY, P. O sistema de numeração: um problema didático. In: PARRA, C. e SAIZ, I. Didática da matemática: reflexões psicopedagógicas. Porto Alegre: Artes Médicas; 2001.

MARTINS, N., MARTINS, F., LOPES, B., CRAVINO, J., & COSTA, C. The Use of Applets in Understanding Fundamental Mathematical Concepts in Initial Teacher’s Training. In M. Tsitouridou, T. Mikropoulos, & J. Diniz (Eds.), Communications in Computer and Information Science, 2019. (pp. 307-318). doi: 10.1007/978-3-030-20954-4.

MOTA, Karine Matos; MACHADO, Thallyanna Paiva Pessanha; CRISPIM, Rayane Paes dos Santos. Padlet no contexto educacional: uma experiência de formação tecnológica de professores. REDIN, v. 6 n. 1 (2017): 22º Seminário Educação, Tecnologia e Sociedade.

OTTO, Patrícia Aparecida et al. A importância do uso das tecnologias nas salas de aula nas séries iniciais do Ensino Fundamental I., 2016. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/168858/TCC_otto.pdf?sequenc

PAZ, Denise Araújo Ferreira. O gênero textual tirinha como ferramenta didática para o ensino de língua portuguesa nos anos finais do ensino fundamental. (2017). disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/bitstream/123456789/12044/1/Arquivototal.pdf

SANTOS, Hendy Barbosa. Ensino da retextualização por meio do uso da plataforma digital Storyboard That. 2021, página 65, disponível em: https://www.univates.br/bduserver/api/core/bitstreams/12265e0e-9089-43c4-ba64-5df6a8dda1f4/content

SILVA, G. C. S. As dificuldades enfrentadas por alunos do fundamental anos finais na utilização das quatro operações fundamentais da Matemática. 2023.

SOPPELSA, J. J. C.; FONTANA, A. Superando as dificuldades com a divisão através da utilização de jogos. Anais do XII Encontro Nacional de Educação Matemática, 2016.

VIANA, A. de S. SILVA, J. D. da. Dificuldades com a operação de multiplicação no 6º ano do Ensino Fundamental. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento, Ano 05, Ed. 11, Vol. 20, pp. 82-92, novembro de 2020.

WANG, Alf I; TAHIR, Rabail. The effect of using Kahoot! for learning–A literature review. Computers & Education, v. 149, p. 103-818, 2020.

ZUGE, Marciele Mariza. Variação linguística no paradigma dos pronomes pessoais: uma proposta de ensino. 2018.

Published

2023-11-17

How to Cite

VIRGINIO NERI , B.; DE LIMA CHAFIN , C.; JESUS DE SOUZA , L. The use of new technologies in the early years: : between writing and calculations. GPOSSHE notebooks, [S. l.], v. 7, n. 2, 2023. DOI: 10.33241/cadernosdogposshe.v7i2.11794. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/CadernosdoGPOSSHE/article/view/11794. Acesso em: 22 nov. 2024.