Autism spectrum disorder - ASD:
Challenges and possibilities for teachers
DOI:
https://doi.org/10.33241/cadernosdogposshe.v7i2.11789Keywords:
Autistic Spectrum Disorder; School inclusion; Teaching for equity.Abstract
The inclusion of students with Autism Spectrum Disorder (ASD) in school requires special care, and teacher training is fundamental, as inclusion is not limited to enrolling the student. This text is part of a Course Conclusion Paper (TCC), which analyzed the inclusion of students with ASD in a school in Pinheiro/MA. It is an exploratory and descriptive field study with a qualitative approach. Twenty teachers who work with inclusion took part, and a semi-structured/open-ended questionnaire was used to construct the data, analyzing it using the Content Analysis technique. Among the theorists that underpinned the work, the following stand out: (Bardin, 2011; 1979), (Gil, 2002), (Battisti; Poletto, 2015), (Borges, 2021). It was concluded that there are different understandings and methodologies among the participating professionals, sometimes implying a distance from the reality of the students, and that more theoretical basis is needed to work pedagogically from an interdisciplinary and multidisciplinary perspective and thus promote teaching with equity for students with ASD.
Metrics
References
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. 4. ed. Lisboa: Edições70, 2011.
BARDIN, L. Analise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1979.
BATTISTI, Aline Vasconcelo; HECK, Giomar Maria Poletto. A inclusão escolar de crianças com autismo na educação básica: teoria e prática. Monografia (Curso de Licenciatura em Pedagogia) -Universidade Federal da Fronteira Sul, Campus de Chapecó, Chapecó, 2015.
BRASIL, Senado Federal. Constituição da república federativa do Brasil. Brasília: Senado Federal, Centro Gráfico, 1988.
BRASIL. BRASIL. Lei n°12.764, de 27 de dezembro de 2012. Institui a Política Nacional de Proteção dos Direitos da Pessoa com Transtorno do Espectro Autista; e altera o § 3° do art. 98 da Lei 8.112, de 11 de dezembro de 1990.
BRASIL. Declaração de Salamanca e linha de ação sobre necessidades Educativas especiais. Brasília: UNESCO, 1994.
BRASIL. Lei nº 12.764, de 27 de dezembro de 2012. Política Nacional de Proteção dos Direitos da Pessoa com Transtorno do Espectro Autista. Brasília, DF, 2012.
BRASIL. Lei nº 13.145, de 6 de julho de 2015. Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da pessoa com deficiência).
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Secretaria de Educação Especial – MEC, SEESP. Brasília, DF, 1996.
BORGES, Aline dos Anjos Davi et al. Ensino de física e autismo: articulações no ensino médio. 2021.
CUNHA, Eugênio. Autismo e inclusão: psicopedagogia e práticas educativas na escola e na família. Rio de Janeiro: Wak, 2012.
FREITAS, Luzinete Dias; CALEGARI-FALCO, Aparecida Meire. Inclusão na escola de ensino regular: Possibilidades e limites. Cadernos PDE. v. 1. 2016.
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projeto de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002
GROSSI, Márcia Gorett Ribeiro; GROSSI, Vitor Gabriel Ribeiro; GROSSI, Breno Henrique Ribeiro. O processo de ensino e aprendizagem dos alunos com TEA nas escolas regulares: uma revisão de teses e dissertações. Cadernos de Pós-Graduação em Distúrbios do Desenvolvimento, v. 20, n. 1, 2020.
GUARESCHI, Taís; ALVES, Marcia Doralina; NAUJORKS, Maria Inês. Autismo e políticas públicas de inclusão no Brasil. Journal of Research in Special Educational Needs, v. 16, p. 246-250, 2016.
LIMA, Izabely Peixoto de. Estratégias de ensino na aprendizagem da matemática para alunos autistas. Orientadora: Edilene Farias Rozal. 2022. 51 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Matemática) – Faculdade de Matemática. Universidade Federal do Pará, Capanema-PA, 2022.
LUCKESI, Cipriano Carlos. Ludicidades e atividades lúdicas: Uma abordagem a partir das experiências internas. Nativa- Revista de Ciências sociais. nº 2, 2015.
MACÊDO, Maria Paula Rodrigues. O papel do afeto no desenvolvimento do autista. 2021
MANTOAN, Maria Teresa Eglér. Inclusão escolar: O que é? Por quê? Como se faz? 1. ed. São Paulo: Editora Moderna, 2006
MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Metodologia do trabalho científico: procedimentos básicos, pesquisa bibliográfica, projeto e relatório, publicações e trabalhos científicos. 7. ed. São Paulo: Atlas,2011.
MITTLER, P. Educação inclusiva: Contextos Sociais. São Paulo: Artmed, 2003
PEREIRA, Tailana Nogueira. Transtorno do Espectro Autista na escola: Desafios e perspectiva da educação inclusiva no município de Candeias. 2019.
PIECZARKA, Thiciane; VALDIVIESO, Tiago Veiga. Vínculo afetivo, aprendizagem e autismo: reflexões sobre a relação professor- Aluno. Revista Cógnito, v. 3, n. 1, p. 59-77, 2021.
SILVA, Francimar Batista; BONCOSKI, Ivete Fátima Matiello. O processo de aprendizagem do aluno com TEA. Brazilian Journal of Development, v. 6, n. 9, p. 66303-66313, 2020.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 12. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.
WEIZENMANN, Luana Stela et al. Inclusão de Crianças com Autismo: Percepções de Professores. Revista de Psicologia da IMED, v. 13, n. 2, p. 75-91, 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 GPOSSHE notebooks
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores possuem direitos autorais, sem restrição, aos seus textos. Os Cadernos do GPOSSHE On-line permitem ao autor os direitos de publicação. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.
Todo o conteúdo da Revista Cadernos Gposshe On-Line é aberto para acesso público, propiciando maior visibilidade, alcance e disseminação dos trabalhos publicados.