Interdisciplinary exhibition "youth, art and science" at IFCE:
Contributions to student development
DOI:
https://doi.org/10.33241/cadernosdogposshe.v7i2.11783Keywords:
Art; Science; Culture; Interdisciplinarity.Abstract
The Federal Institute of Education, Science and Technology of Ceará (IFCE), Fortaleza Campus, holds its annual Sports and Cultural Week (SEC). The interdisciplinary exhibition "Youth, Art and Science" (JAC), which is part of SEC, aims to help strengthen human values, promote a healthy living environment in the academic community and reaffirm the IFCE as a teaching institution of excellence. It became relevant to research how the JAC has contributed to the development of the institution's student body. The writing of this article was proposed in the discipline Political Cultures and Inclusion Practices, of the Doctorate course in Educational Sciences. The conclusion is that the JAC represents moments of intellectual and human growth for the students, of integrating knowledge and learning, in which emotional relationships are strengthened, where they seek to resolve relationship difficulties and overcome material limitations, culminating in the enhancement of creativity, originality and student knowledge.
Metrics
References
BEZERRA, Cristianne Sousa; ABREU, Fabiana Lima; CRUZ, Maria Auxiliadora Gadelha da. Cultura de Paz: Fundamentos para a Mostra Interdisciplinar “Juventude, Arte e Ciência” do IFCE (JAC). In: MATOS, Kelma Socorro Lopes de. Cultura de Paz, Educação e Espiritualidade III. Fortaleza: EdUECE. 2016.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, 23 dez. 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 15/06/2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. Secretaria de Educação Básica. Diretoria de Currículos e Educação Integral. Brasília, 2013. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=13448-diretrizes-curiculares-nacionais-2013-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 05/08/2023.
BRASIL. Parecer CNE/CEB nº 7/2010. Conselho Nacional de Educação/Câmara de Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais para a Educação Básica. 2010. Disponível em:
https://normativasconselhos.mec.gov.br/normativa/view/CNE_PAR_CNECEBN72010.pdf?query=INOVA%C3%87%C3%83O. Acesso em: 10/08/2023.
CANDAU, Vera Maria. Multiculturalismo e educação: desafios para a prática pedagógica. 2013. Disponível em:
https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4949312/mod_resource/content/5/CANDAU%2C%20V.M.%20%282013%29.%20Muticulturalismo%20e%20educa%C3%A7%C3%A3o.pdf. Acesso em: 17/06/2023.
FAZENDA, Ivani Catarina Arantes. Interdisciplinaridade transdisciplinaridade: visões culturais e epistemológicas e as condições de produção. In: O que é interdisciplinaridade, São Paulo: Cortez Editora, 2008.
HOOKS, Bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. Tradução: Marcelo Brandão Cipolla. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2013.
IFCE. Projeto político-pedagógico institucional. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará. Fortaleza: 2018. Disponível em: https://ifce.edu.br/PPI.pdf. Acesso em: 10/08/2023.
IFCE. Regulamento da Semana Esportiva e Cultural. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará. 2022. Disponível em: file:///C:/Users/flavi/Downloads/REGULAMENTO%20SEC%202022%20%201-%20Integrado%20(3).pdf. Acesso em: 09/08/2023.
LANDO, Felipe. Método de pesquisa qualitativa: O que é e como fazer? 2020. Disponível em: https://www.academicapesquisa.com.br/post/m%C3%A9todoqualitativo-como-fazer. Acesso em: 15/06/2023.
MACIEL, Diva A.; BARBATO, Silviane. Desenvolvimento humano, educação e inclusão social. 2. ed. rev. – Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2015.
MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de metodologia científica. São Paulo: Atlas, 2003.
NASCIMENTO, Giovane; RIBEIRO Talita Miranda. Arte na escola – desafios e impasses, um estudo de caso. Revista Digital Art& Educação, Cultura, Formação, Comunicação, Produção - ISSN 1806-2962 - Ano XII - Número 15 - Novembro de 2014. Disponível em: http://www.revista.art.br/site-numero-15/01.pdf. Acesso em: 16/06/2023.
NEVES, Rejane Aguiar Alcântara. Ensino Médio Integrado e Projetos Interdisciplinares: Caminhos para a Formação Integral. Dissertação de mestrado. Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica – Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Estado do Ceará IFCE. 2022.
RIBEIRO, Denise Aparecida Enes. A História da Matemática e a interdisciplinaridade em atividades lúdico pedagógicas. In: Rev. Pemo – Revista do PEMO. v. 3, n. 2, 2021. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/4458/4028. Acesso em: 06/08/2023.
SEVERINO, Antonio Joaquim. Metodologia do trabalho científico. 23.ed. São Paulo: Cortez, 2007.
THIESEN, Juares da Silva. A interdisciplinaridade como um movimento articulador no processo ensino-aprendizagem. In: Revista Brasileira de Educação, v. 13 n. 39 set./dez. 2008. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/swDcnzst9SVpJvpx6tGYmFr/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 05/08/2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 GPOSSHE notebooks
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores possuem direitos autorais, sem restrição, aos seus textos. Os Cadernos do GPOSSHE On-line permitem ao autor os direitos de publicação. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.
Todo o conteúdo da Revista Cadernos Gposshe On-Line é aberto para acesso público, propiciando maior visibilidade, alcance e disseminação dos trabalhos publicados.