Threads that intertwine life trajectories:

narratives of EJA teachers in Ceará

Authors

  • Antonio Jorge Ferreira Severino Universidade Federal do Rio Grande https://orcid.org/0000-0003-4517-1789
  • Vânia Alves Martins Chaigar Universidade Federal do Rio Grande

DOI:

https://doi.org/10.33241/cadernosdogposshe.v7i2.11782

Keywords:

Teaching career;. EJA; Narratives.

Abstract

This article is an excerpt from the Master's dissertation in Education carried out at the Federal University of Rio Grande - FURG and aims to understand the life trajectories of educators who work in the Youth and Adult Education Centers - CEJAs in Ceará, the reasons for entering teaching and the factors that contributed to the construction of the educator subject. The study sought to give visibility to the narratives of teaching trajectories, using narrative interviews. Theoretical foundations were laid by Nóvoa (1992), Huberman (2000) and Tardif and Raymond (2000), who affirmed that various stages in the life of the "person teacher" have a strong influence on teaching practice. As a result, we identified narratives that carry unique stories, but which, at the same time, are permeated, like the interwoven threads of a ball of yarn, by a variety of contexts, memories and identities. These narratives, when entangled, resulted in compositions that express representations, meanings and knowledge.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Antonio Jorge Ferreira Severino , Universidade Federal do Rio Grande

Mestre em Educação na Universidade Federal do Rio Grande - FURG; Professor da Rede Estadual de Educação do Ceará.

Vânia Alves Martins Chaigar , Universidade Federal do Rio Grande

Professora associada da Universidade Federal do Rio Grande - FURG. Doutora em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos.

References

ARROYO, Miguel. Currículo, território em disputa. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 2011.

BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Editora Porto, 1994.

FREIRE, Paulo. A Educação na Cidade. São Paulo: Cortez, 1991.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Indignação. São Paulo: Editora Unesp, 2000.

FREIRE, Paulo. Política e Educação. 5. ed. Rio de Janeiro; São Paulo: Paz e Terra,

GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Editora Atlas SA, 2008.

HUBERMAN, Michael. O ciclo de vida profissional dos professores. In: NÓVOA, António. Vidas de professores. Porto: Porto Editora, 1992. p.31-62.

MORESI, Eduardo et al. Metodologia da pesquisa. Brasília: Universidade Católica de Brasília, v. 108, n. 24, p. 5, 2003.

NÓVOA, António. Currículo e docência: a pessoa, a partilha, a prudência. 2004. Disponível em https://repositorio.ul.pt/bitstream/10451/4816/1/8575161121_1_11.pdf Acesso em 23 de julho de 2023.

NÓVOA, António. Os professores e as histórias de vida. In: NÓVOA, António. (Org.). Vidas de professores. Porto, Portugal: Porto Editora, 1992. p. 11-30.

TARDIF, Maurice; RAYMOND, Danielle. Saberes, tempo e aprendizagem do trabalho no magistério. Educação & sociedade, v. 21, p. 209-244, 2000.

Published

2023-11-17

How to Cite

FERREIRA SEVERINO , A. J.; ALVES MARTINS CHAIGAR , V. Threads that intertwine life trajectories: : narratives of EJA teachers in Ceará. GPOSSHE notebooks, [S. l.], v. 7, n. 2, 2023. DOI: 10.33241/cadernosdogposshe.v7i2.11782. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/CadernosdoGPOSSHE/article/view/11782. Acesso em: 27 jul. 2024.