Supervised internship in early childhood education:
The highlight of teacher training
DOI:
https://doi.org/10.33241/cadernosdogposshe.v7i2.11781Keywords:
Supervised internship; Early childhood education; Teacher training; Teacher identity.Abstract
This article presents the contributions of the supervised internship in early childhood education in the training of beginning teachers, with the aim of reflecting on teacher training when starting out in practice, making it possible to get to know the daily lives of teachers who work in the first stage of basic education, and understanding the challenges that surround their performance, and the construction of their professional identity, based on an experience lived during the Pedagogy degree course at the Vale do Acaraú State University (UVA), in Sobral, Ceará. To this end, it was based on authors such as: Lucena (2012), Silva (1999), Pimenta (1996), Rodrigues (2016), Drumond (2019), and others who emphasize the importance of the supervised internship in the professional training process, enabling a link between theory and practice for the better discernment of academics. The results point to the importance of integrating this space as well as its contributions to the construction of teacher identity.
Metrics
References
BRANDÃO, Carlos Rodrigues. O que é educação?.43. ed. São Paulo: Editora Brasiliense, 2022. 54p.
BRASIL. Lei Nº 9.394, de 20 dezembro de 1996.Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional (LDB). Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 23 de dez.1996.
BRASIL. Lei Nº 11.788 de 25 de setembro de 2008.Dispõe sobre o estágio de estudantes. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11788.htm. Acesso em: 26 de maio.2008.
BULGRAEN, Vanessa Cristina. O papel do professor e sua mediação nos processos de elaboração do conhecimento. Revista Conteúdo, Capivari, v. 1, n. 4, p. 30-38, 2010. Disponível em: http://www.moodle.cpscetec.com.br/capacitacaopos/mstech/pdf/d3/aula04/FOP_d03_a04_t07b.pdf. Acesso em: 01 de dez. 2010.
DA CUNHA, Maria Isabel. O bom professor e sua prática.2 ed. São Paulo: Papirus, 1992.182p.
DE SOUSA, Angélica Silva; DE OLIVEIRA, Guilherme Saramago; ALVES, Laís Hilário. A pesquisa bibliográfica: princípios e fundamentos. Cadernos da FUCAMP, v. 20, n. 43, p.68-83 2021. Disponível em: https://revistas.fucamp.edu.br/index.php/cadernos/article/view/2336 . Acesso em: 08 de mar. 2021.
DRUMOND, Viviane. Estágio e docência na Educação Infantil: questões teóricas e práticas. Olhar de Professor, v. 22, p. 01-14, 2019. Disponível em: https://www.redalyc.org/journal/684/68462591002/68462591002.pdf. Acesso em:04 de fev.2019.
DRUMOND, Viviane. Estágio e formação de docentes de educação infantil em cursos de pedagogia. Olhares: Revista do Departamento de Educação da Unifesp, v. 1, n. 1, p. 183-206, 2013. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/olhares/article/view/85. Acesso em: 11 de ago.2023.
GIL, Antônio Carlos. Como classificar as pesquisas. Como elaborar projetos de pesquisa, v. 4, n. 1, p. 44-45, 2002.
GODOY, Arilda Schmidt. Introdução à pesquisa qualitativa e suas possibilidades. Revista de Administração de Empresas, v. 35, n. 2, p. 57-63, 1995. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rae/a/ZX4cTGrqYfVhr7LvVyDBgdb/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 01 de jan.1995.
GONSALVES, Elisa Pereira. Conversas sobre iniciação à pesquisa científica. 4.ed. Campinas: Editora Alínea, 2005. 80p.
LIMA, Maria Socorro Lucena. O estágio nos cursos de licenciatura e a metáfora da árvore. Revista eletrônica pesquiseduca, v. 1, n. 01, p. 45-48, 2009. Disponível em: https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/44. Acesso em: 11 ago. 2023.
LÜDKE, Menga. O lugar do estágio na formação de professores. Educação em Perspectiva, v. 4, n. 1, p. 1-21, 2013. Disponível em: https://periodicos.ufv.br/educacaoemperspectiva/article/view/6619. Acesso em: 11 ago. 2023.
MARTINS, Priscila Bernardo; CURI, Edda. Estágio Curricular Supervisionado: uma retrospectiva histórica na legislação brasileira. Revista Eletrônica de Educação, v. 13, n. 2, p. 689-701, 2019. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?pid=S1982-71992019000200689&script=sci_arttext. Acesso em: 01 jan.2020
MENEZES, Lídia Azevedo. Formação de Professores para avaliar na Educação Básica. 1. ed.Fortaleza: Gráfica e Editora IMPRECE, 2016. 208p.
NÓVOA, António. Devolver a formação de professores aos professores. Cadernos de Pesquisa em Educação, v. 18, n. 35, p. 11-22, 2012.
PIMENTA, Selma Garrido. Formação de professores: identidade e saberes da docência. In: PIMENTA, Selma Garrido. (Org). Saberes pedagógicos e atividade docente. São Paulo: Cortez Editora,1999, p.15-34.
QUADROS, Ana Luiza De et al. Os professores que tivemos e a formação da nossa identidade como docentes: um encontro com nossa memória. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 7, p. 04-11, 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/epec/a/QQnfy5rjCMZPcnYqLymrRpm/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 25 de ago.2005.
SAITO, Heloísa Toshie Irie; DE OLIVEIRA, Marta Regina Furlan. Trabalho docente na educação infantil: olhares reflexivos para a ação intencional e planejada do ensino. Imagens da Educação, v. 8, n. 1, p.1-15, 2018.
SILVA, Haíla Ivanilda; GASPAR, Mônica. Estágio supervisionado: a relação teoria e prática reflexiva na formação de professores do curso de Licenciatura em Pedagogia. Revista brasileira de estudos pedagógicos, v. 99, n. 251, p. 205-221, 2018. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/pdf/rbep/v99n251/2176-6681-rbep-99-251-205.pdf. Acesso em: 01 de abr.2018.
SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade: Uma introdução às teorias do currículo. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2005. 156p.
UNIVERSIDADE ESTADUAL VALE DO ACARAÚ. Projeto Pedagógico do Curso de Pedagogia. Sobral, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 GPOSSHE notebooks
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores possuem direitos autorais, sem restrição, aos seus textos. Os Cadernos do GPOSSHE On-line permitem ao autor os direitos de publicação. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.
Todo o conteúdo da Revista Cadernos Gposshe On-Line é aberto para acesso público, propiciando maior visibilidade, alcance e disseminação dos trabalhos publicados.