Scientific Literacy in Science Teaching in Boa Vista/RR

Authors

  • Jacqueline Samantha Garcia Cavalcante Universidade Estadual de Roraima
  • Sandra Kariny Saldanha de Oliveira Universidade Estadual de Roraima

DOI:

https://doi.org/10.33241/cadernosdogposshe.v7i2.11778

Keywords:

Hygiene habits; Teaching sequence; Science.

Abstract

The aim of this study was to evaluate the didactic sequence applied in the process of scientific literacy among students in the first year of elementary school, in the proposal of body hygiene in a municipal school in Boa Vista/RR. This study is characterized as descriptive and exploratory, with a qualitative approach based on the application of a didactic sequence with 23 students. Given the diagnosis through observations and the application of the activities, it was possible to identify the construction of knowledge by raising questions, where students were led to change their actions and recognize the importance of hygiene, which was perceived at the end of the proposed activities. As a result of this research, the educational product Brincando com a Higiene (Playing with Hygiene) was created. This can be used by teachers in the municipal education network in science and art classes, in order to highlight the importance of using different methodologies.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Jacqueline Samantha Garcia Cavalcante , Universidade Estadual de Roraima

Mestre em Ensino de Ciências pela Universidade Estadual de Roraima. Atualmente é professora da Educação Básica na Prefeitura Municipal de Boa Vista/RR.

Sandra Kariny Saldanha de Oliveira , Universidade Estadual de Roraima

Doutora em Biodiversidade e Conservação. Professora da Universidade Estadual de Roraima (UERR). Docente permanente do Mestrado em Ensino de Ciências.  

References

AUSUBEL, David. Aquisição e retenção de conhecimentos: uma perspectiva cognitiva. Lisboa: Plátano, Edições Técnicas, 2000.

BIZZO, Nélio. Mais Ciência no Ensino Fundamental: Metodologia de Ensino em Foco. São Paulo: Brasil, 2009.

BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretoria de Currículos e Educação Integral. Brasília: MEC/SEB/DICEI, 2013.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: Ministério da Educação, 2017.

CHASSOT, Áttico. Alfabetização Científica: questões e desafios para a educação. 6 ed. Ijuí: Unijuí, 2014.

DELIZOICOV, Demétrio; ANGOTTI, José André. Metodologia do Ensino de Ciência. São Paulo: Cortez, 1990.

FRACALANZA, Hilário; AMARAL, Ivan Amorosino do; GOUVEIA, Mariley Simões Flória. O ensino de Ciências no Primeiro Grau. São Paulo: Atual, 1986.

GIL, Antonio Carlos. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 5 ed. São Paulo: Atlas, 1999.

KRASILCHIK, Myriam. O Professor e o Currículo das Ciências. São Paulo: USP, 1987.

LIMA, Telma Cristiane Sasso de; MIOTO, Regina Célia Tamaso. Procedimentos metodológicos na construção do conhecimento científico: a pesquisa bibliográfica. Revista katálysis, Florianópolis v. 10, n. esp. p. 37-45. 2007.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio do conhecimento. São Paulo/Rio de Janeiro: HUCITEC-ABRASCO, 1994.

NORRIS, Stephen; PHILLIPS, Linda. How Literacy in Its fundamental sense is central to Scientific Literacy. Edmonton: Science Education, 2003.

PIZARRO, Mariana Vaitiekunas; LOPES JUNIOR, Jair. Indicadores de alfabetização científica: uma revisão bibliográfica sobre as diferentes habilidades que podem ser promovidas no ensino de ciências nos anos iniciais. Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 20, n. 1, p. 208-238. 2015.

SASSERON, Lúcia Helena. Alfabetização Científica no Ensino Fundamental: Estrutura e Indicadores deste processo em sala de aula. 2008. 267 f. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação da USP, São Paulo, 2008.

SASSERON, Lúcia Helena; CARVALHO, Anna Maria Pessoa de. Alfabetização científica: uma revisão bibliográfica. Investigações em ensino de ciências, Porto Alegre, v. 16, n. 1, p. 59-77. 2011.

SASSERON, Lúcia Helena; DUSCHL, Richard Allan. Ensino de ciências e as práticas epistêmicas: o papel do professor e o engajamento dos estudantes. Investigações em ensino de ciências, Porto Alegre, v. 21, n. 2, p. 52-67. 2016.

SASSERON, Lúcia Helena; SILVA, Maíra Batistoni e. Alfabetização científica e domínios do conhecimento científico: proposições para uma perspectiva formativa comprometida com a transformação social. Ensaio – Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 23, n. especial, p. 1-20. 2021.

SOARES, Eliana Maria do Sacramento; LHULLIER, Cristina. Ambientes não-formais de aprendizagem e a formação do professor de ciências. In: Congresso Internacional de Filosofia e Educação, 5., 2010, Caxias do Sul. Anais [...]. Caxias do Sul: CINFE, 2010. p. 1-16.

ZIKMUND, William G. Business research methods. 5 ed. Fort Worth, TX: Dryden, 2000.

Published

2023-11-17

How to Cite

GARCIA CAVALCANTE , J. S.; SALDANHA DE OLIVEIRA , S. K. Scientific Literacy in Science Teaching in Boa Vista/RR. GPOSSHE notebooks, [S. l.], v. 7, n. 2, 2023. DOI: 10.33241/cadernosdogposshe.v7i2.11778. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/CadernosdoGPOSSHE/article/view/11778. Acesso em: 27 jul. 2024.