Affectivity and playfulness in the game of child social development

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33241/cadernosdogposshe.v7i2.11777

Keywords:

Affectivity; Playfulness; Childhood.

Abstract

This article aims to relate the concepts of affectivity and play and analyze their contributions in the school environment with children. We chose to use the bibliographic review methodology (Gil, 2002/2021) to bring the theoretical conceptions of affection, using the studies of Winnicott (1965/2005), Cunha (2017) and Geada (2021); playfulness from the perspective of Huizinga (1938/2019), Winnicott (1964/2020, 1971/2019) and Maia (2007); finally, on childhood with the contributions of Corsaro (2011), Sarmento (2008) and Cohn (2015). In this article, it can be affirmed that the union of affectivity and play is something positive for childhood and that in the school context it is necessary to use both so that the child has a sufficiently good development, through security and the construction of a bond arising from a relationship with their educator.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Nathália Inácio de Souza , Universidade Federal do Rio de Janeiro

Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Professora do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico do Colégio Pedro II.

Natasha Moutinho Geada , Colégio Lattos

Pós-graduada em Educação Básica com Ênfase em Educação Inclusiva pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Minas Gerais. Professora Auxiliar no Colégio Lattos. Pedagoga graduada pela Universidade Federal do Rio de Janeiro.

Maria Vitória Campos Mamede Maia , Universidade Federal do Rio de Janeiro

Professora aposentada da Faculdade de Educação da UFRJ, colaboradora Associada do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFRJ. Pós-doutorado em Design Pedagógico, Doutora em Psicologia Clínica, Mestre em Letras. Coordenadora do Grupo de Pesquisa Criar e Brincar: o lúdico no processo de ensino-aprendizagem (LUPEA).

References

COHN, Clarice. Antropologia da criança. Rio de Janeiro: Zahar, 2005. 58p.

CORSARO, William A. Sociologia da Infância. 2 ed. Porto Alegre: Artmed, 2011. 384p.

CUNHA, E. Afeto e aprendizagem: Relação de amorosidade e saber na prática pedagógica. 4ª. ed. Rio de Janeiro: Wak Editora, 2017. 132p.

GEADA, Natasha Moutinho. Educação Afetiva: Contribuições para uma prática pedagógica afetuosa. 52f. Monografia (Licenciatura em Pedagogia) – Faculdade de Educação – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2021.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 6 ed. São Paulo: Atlas, 2021. 173p.

GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 7 ed. São Paulo: Atlas, 2021. 230p.

IVENICKI, Ana; CANEN, Alberto. Metodologia da Pesquisa: rompendo fronteiras curriculares. Rio de Janeiro: Editora Ciência Moderna Ltda., 2016. 85p.

HUIZINGA, Johan. Homo Ludens (1938). 9 ed. São Paulo: Perspectiva, 2019. 285p.

MAIA, Maria Vitória Campos Mamede. Rios sem discurso: A agressividade da infância na contemporaneidade. 1ª. ed. São Paulo: Vetor, 2007. 287p.

MAIA, Maria Vitória Campos Mamede. (Org.). Criar e Brincar: o lúdico no processo de ensino e aprendizagem. Rio de Janeiro: Wak Editora, 2014. 194p.

MAIA, Maria Vitória Campos Mamede; VIEIRA, Camila Nagem Marques (Org.). O brincar na prática docente. Vol 1. Rio de Janeiro: Wak Editora, 2020. 230p.

MAIA, Maria Vitória Campos Mamede; VIEIRA, Camila Nagem Marques. (Org.). O processo criativo na prática docente. Vol 2. Rio de Janeiro: Wak Editora, 2020. 200p.

MIYATA, Edson. Seiti. A Pós-Graduação deslúdica. 194f. Tese (Doutorado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2022.

PAÍN, Sara. Subjetividade e objetividade: relação entre desejo e conhecimento. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2020. 111p.

SARMENTO, Manuel Jacinto. Sociologia da Infância: correntes e confluências. In: SARMENTO, Manuel Jacinto; GOUVEA, Maria Cristina Soares de (Orgs.). Estudos da infância: educação e práticas sociais. Petrópolis: Vozes, 2008. p. 17-39.

WINNICOTT, Donald Woods. Tudo começa em casa. 3ª. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1999. 336p.

WINNICOTT, Donald Woods. A família e o desenvolvimento individual. 3ª. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2005. 247p.

WINNICOTT, Donald Woods. A criança e o seu mundo (1964). 6 ed. Rio de Janeiro: LTC, 2020. 270p.

WINNICOTT, Donald Woods. O brincar e a realidade (1971). São Paulo: Ubu Editora, 2019. 254p.

Published

2023-11-17

How to Cite

INÁCIO DE SOUZA , N.; MOUTINHO GEADA , N.; CAMPOS MAMEDE MAIA , M. V. Affectivity and playfulness in the game of child social development. GPOSSHE notebooks, [S. l.], v. 7, n. 2, 2023. DOI: 10.33241/cadernosdogposshe.v7i2.11777. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/CadernosdoGPOSSHE/article/view/11777. Acesso em: 23 nov. 2024.