Teaching the Pythagorean theorem from the perspective of Ausubel's Meaningful Learning

Authors

  • Maria Eliane de Moura Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará Paulo Cezar Moreira https://orcid.org/0000-0002-9000-0375
  • Paulo Cezar Moreira Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará
  • Scarlett O’Hara Costa Carvalho Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará https://orcid.org/0000-0002-0381-0063

DOI:

https://doi.org/10.33241/cadernosdogposshe.v7i2.11776

Keywords:

Pythagorean theorem; David Ausubel's Theory; Meaningful Learning.

Abstract

The main objective of this article is to present the conception and implementation of the topic of Geometry in the view of Ausubel's pedagogical theory, as a didactic proposal for the Pythagorean theorem through meaningful learning. To achieve the objective, topics related to the history of the mathematician Pythagoras, the pedagogical theory of Ausubel's Meaningful Learning, demonstrations of the Pythagorean theorem and applications of the Pythagorean theorem from the perspective of Ausubel's theory of Meaningful Learning were structured. In methodological terms, the research was of an applied nature, with a qualitative and exploratory approach. In this way, it is possible to verify that the main conclusions resulting from the experimentation of the didactic proposal, the benefits of the Meaningful Learning methodology in the development of geometry, also in the development of competences and in the performance of the students, not only motivate the learning, but also motivate the students to understand other theories of geometry.

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Author Biographies

Maria Eliane de Moura , Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará Paulo Cezar Moreira

Especialista em Ensino de Ciências da Natureza e Matemática pelo Instituto Federal do Ceará (2023); Graduação em Pedagogia pela FAVENI (2023) e graduação em Licenciatura em Matemática pelo Instituto Federal do Ceará (2021).

Paulo Cezar Moreira , Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará

Mestre em Ciências Matemática  pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Graduação em Licenciatura Plena em Matemática pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). Professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE, Campus Caucaia). 

Scarlett O’Hara Costa Carvalho , Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará

Pedagoga. Doutora e Mestra em Educação pela Universidade Estadual do Ceará (PPGE/UECE).Professora substituta do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE, Campus Caucaia). Professora efetiva da Rede Municipal de Guaiúba. Pesquisadora do Grupo de Pesquisa: Práticas Educativas, Memórias e Oralidades (PEMO/ UECE).

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Published

2023-11-17

How to Cite

DE MOURA , M. E.; MOREIRA , P. C.; COSTA CARVALHO , S. O. Teaching the Pythagorean theorem from the perspective of Ausubel’s Meaningful Learning. GPOSSHE notebooks, [S. l.], v. 7, n. 2, 2023. DOI: 10.33241/cadernosdogposshe.v7i2.11776. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/CadernosdoGPOSSHE/article/view/11776. Acesso em: 27 jul. 2024.