Aesthetic education for women:

Nice Firmeza's Ceará Art Contributions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33241/cadernosdogposshe.v7i2.11774

Keywords:

Aesthetic Education; Feminine; Art; Nice Firmeza.

Abstract

Aesthetic Education is defended as a possibility for an education in sensitivity, considering that teacher training lacks educational practices based on art as a mediating action. The study analyzes the implications of Aesthetic Education in teacher training, using the art and sensibility of the Ceará artist Nice Firmeza as didactic-pedagogical mediation. This is a research-in-training, based on the studies of Lisita (2006) and the collaborative approach according to Ibiapina (2008), as well as orality through interviews. The results exposed a field of research and studies little explored in teacher training; it revealed the language of art as didactic-pedagogical mediation for debate in the classroom. It was considered as a counterpoint to the competitive utilitarianism and meritocracy that are increasingly demarcating their space in today's society.

Metrics

PDF views
109
Nov 19 '23Nov 22 '23Nov 25 '23Nov 28 '23Dec 01 '23Dec 04 '23Dec 07 '23Dec 10 '23Dec 13 '23Dec 16 '238
|

Author Biographies

Regiane Rodrigues Araújo , Universidade Federal do Ceará

Doutora e Mestre em Educação. Especialista em Formação de Professores para o Ensino Superior e Educação Continuada. Graduada em Filosofia e Pedagogia Integrante da Linha de Pesquisa História e Educação Comparada (LHEC/UFC).

Francisco Jeovane do Nascimento , Secretaria da Educação Básica do Ceará

Doutor e Mestre em Educação pela Universidade Estadual do Ceará (PPGE/UECE). Especialista em Educação Matemática e Gestão Escolar. Licenciado em Matemática. Integrante do Grupo de Pesquisa Docência no Ensino Superior e na Educação Básica (GDESB/PPGE/UECE).

Elisangela André da Silva Costa , Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira

Pós-Doutora em Educação pela Universidade de São Paulo (USP). Doutora e Mestre em Educação. Especialista em Gestão Escolar e Educação Biocêntrica. Graduada em Letras e Pedagogia.  Membro do Grupo de Pesquisa sobre Formação do Educador (GEPEFE/USP).

References

ALBERTI, Verena. Manual de História Oral. 3. ed. Rio de Janeiro: FGV, 2013.

ARAÚJO, Regiane Rodrigues et al. Contribuições do patrimônio cultural da arte cearense para a formação de professores na dimensão estética da docência. Humanidades e Inovação, Palmas, v. 7, n. 13, pp. 72-85, mai. 2020. Disponível em: https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/3453. Acesso em: 21 abr. de 2023.

DALLAZEM, Aline; Educação Musical para quê e para quem? Rev. Pemo, Fortaleza, v. 3, n. 3, e335598, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.47149/pemo.v3i3.5598. Acesso em: 15 jun. 2023.

DOMINGUES, Isaneide. O coordenador pedagógico e a formação contínua do docente na escola: algumas perspectivas. São Paulo: Cortez, 2015.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 48. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2009.

FREIRE, Paulo. Educação como Prática da Liberdade. 30. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2007.

GOMES, Graciele Maria Coelho de Andrade; CARVALHO, Mário de Faria. Por uma pedagogia do belo: educação, estética e sensibilidades. Eccos: Revista Científica, São Paulo, n. 53, pp. 1-19, abr./jun. 2020. Disponível em: http://doi.org/10.5585/eccos.n53.16647. Acesso em: 15 jun. 2023.

GONZÁLEZ-REY, Fernando. Sujeito e subjetividade. São Paulo: Thomson, 2003.

IBIAPINA, Ivana Maria Lopes de Melo. Pesquisa Colaborativa: Investigação, Formação e Produção de Conhecimentos. Brasília: Liber Livro, 2008.

IBIAPINA, Ivana Maria Lopes de Melo; FERREIRA, Maria Salonilde. A pesquisa colaborativa na perspectiva sócio-histórica. Linguagens, Educação e Sociedade, Teresina, n. 12, v. 1, pp. 26-38, jan./jun. 2005.

LISITA, Verbena Moreira Soares de Sousa. Didática e formação de professores: um estudo sobre as possibilidades da reflexão crítica. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade de São Paulo. São Paulo: 2006. 181 f. Disponível em: Versão impressa.

LIMA, Maria Socorro Lucena; COSTA, Elisangela André da Silva. A formação do professor para o trabalho em educação de Jovens e Adultos: lições do estágio curricular supervisionado. In: ALMEIDA, Maria Isabel de; PIMENTA, Selma Garrido. (Orgs.) Estágios Supervisionados na formação docente. São Paulo/SP: Cortez, 2014, pp. 41-66.

MAIA, Maria Vitória Campos Mamede; VIEIRA, Camila Nagem Marques. Criatividade docente: winnicott e a construção de subjetividades. Revista Subjetividades, Fortaleza/CE, v. 16, n. 1, pp. 64-77, jan./abr. 2016. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/rs/v16n1/06.pdf. Acesso em: 16 mar. 2023.

MAYAYO, Patrícia. Historias de mujeres, historias del arte. Madri: Cátedra, 2003.

OSINSKI, Dulce Regina Baggio; CUNHA, Amanda Siqueira Torres. O ensino de desenho em livros de educação artística na década de 1970: nova área, velho conteúdo?. Educação – UFSM, Santa Maria/RS, v.45, pp. 1-30, jan./dez. 2020. Disponível em: http://dx.doi.org/10.5902/1984644438010. Acesso em: 14 abr. 2023.

RICHTER, Ivone Mendes. Interculturalidade e estética do cotidiano no ensino das artes visuais. Campinas: Mercado de Letras, 2008.

SEVERINO, Antonio Joaquim. Dimensão ética da investigação científica. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 9, n. 1, pp. 199-208, 2014. Disponível em: http://dx.doi.org/10.5212/PraxEduc.v.9i1.0009. Acesso em: 13 fev. de 2023.

SCHLINDWEIN, Luciane Maria. Arte e imaginação na sala de aula nos anos iniciais do ensino fundamental. In: ALMEIDA, Ana Rita Silva (Org.). Educação e formação: diferentes contextos. Salvador: EDUFBA, 2004, pp. 59-80.

SOEIRO, Alberto Rodrigues. Conversas com Nice. Fortaleza: Gráfica LCR, 2011.

TRIPP, David. Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Educação e pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 3, pp. 443-466, set./dez. 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ep/v31n3/a09v31n3.pdf. Acesso em: 20 abr. 2023.

Published

2023-11-17

How to Cite

RODRIGUES ARAÚJO , R.; DO NASCIMENTO , F. J.; ANDRÉ DA SILVA COSTA , E. Aesthetic education for women: : Nice Firmeza’s Ceará Art Contributions. GPOSSHE notebooks, [S. l.], v. 7, n. 2, 2023. DOI: 10.33241/cadernosdogposshe.v7i2.11774. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/CadernosdoGPOSSHE/article/view/11774. Acesso em: 20 may. 2025.