Aesthetic education for women:
Nice Firmeza's Ceará Art Contributions
DOI:
https://doi.org/10.33241/cadernosdogposshe.v7i2.11774Keywords:
Aesthetic Education; Feminine; Art; Nice Firmeza.Abstract
Aesthetic Education is defended as a possibility for an education in sensitivity, considering that teacher training lacks educational practices based on art as a mediating action. The study analyzes the implications of Aesthetic Education in teacher training, using the art and sensibility of the Ceará artist Nice Firmeza as didactic-pedagogical mediation. This is a research-in-training, based on the studies of Lisita (2006) and the collaborative approach according to Ibiapina (2008), as well as orality through interviews. The results exposed a field of research and studies little explored in teacher training; it revealed the language of art as didactic-pedagogical mediation for debate in the classroom. It was considered as a counterpoint to the competitive utilitarianism and meritocracy that are increasingly demarcating their space in today's society.
Metrics
References
ALBERTI, Verena. Manual de História Oral. 3. ed. Rio de Janeiro: FGV, 2013.
ARAÚJO, Regiane Rodrigues et al. Contribuições do patrimônio cultural da arte cearense para a formação de professores na dimensão estética da docência. Humanidades e Inovação, Palmas, v. 7, n. 13, pp. 72-85, mai. 2020. Disponível em: https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/3453. Acesso em: 21 abr. de 2023.
DALLAZEM, Aline; Educação Musical para quê e para quem? Rev. Pemo, Fortaleza, v. 3, n. 3, e335598, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.47149/pemo.v3i3.5598. Acesso em: 15 jun. 2023.
DOMINGUES, Isaneide. O coordenador pedagógico e a formação contínua do docente na escola: algumas perspectivas. São Paulo: Cortez, 2015.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 48. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2009.
FREIRE, Paulo. Educação como Prática da Liberdade. 30. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2007.
GOMES, Graciele Maria Coelho de Andrade; CARVALHO, Mário de Faria. Por uma pedagogia do belo: educação, estética e sensibilidades. Eccos: Revista Científica, São Paulo, n. 53, pp. 1-19, abr./jun. 2020. Disponível em: http://doi.org/10.5585/eccos.n53.16647. Acesso em: 15 jun. 2023.
GONZÁLEZ-REY, Fernando. Sujeito e subjetividade. São Paulo: Thomson, 2003.
IBIAPINA, Ivana Maria Lopes de Melo. Pesquisa Colaborativa: Investigação, Formação e Produção de Conhecimentos. Brasília: Liber Livro, 2008.
IBIAPINA, Ivana Maria Lopes de Melo; FERREIRA, Maria Salonilde. A pesquisa colaborativa na perspectiva sócio-histórica. Linguagens, Educação e Sociedade, Teresina, n. 12, v. 1, pp. 26-38, jan./jun. 2005.
LISITA, Verbena Moreira Soares de Sousa. Didática e formação de professores: um estudo sobre as possibilidades da reflexão crítica. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade de São Paulo. São Paulo: 2006. 181 f. Disponível em: Versão impressa.
LIMA, Maria Socorro Lucena; COSTA, Elisangela André da Silva. A formação do professor para o trabalho em educação de Jovens e Adultos: lições do estágio curricular supervisionado. In: ALMEIDA, Maria Isabel de; PIMENTA, Selma Garrido. (Orgs.) Estágios Supervisionados na formação docente. São Paulo/SP: Cortez, 2014, pp. 41-66.
MAIA, Maria Vitória Campos Mamede; VIEIRA, Camila Nagem Marques. Criatividade docente: winnicott e a construção de subjetividades. Revista Subjetividades, Fortaleza/CE, v. 16, n. 1, pp. 64-77, jan./abr. 2016. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/rs/v16n1/06.pdf. Acesso em: 16 mar. 2023.
MAYAYO, Patrícia. Historias de mujeres, historias del arte. Madri: Cátedra, 2003.
OSINSKI, Dulce Regina Baggio; CUNHA, Amanda Siqueira Torres. O ensino de desenho em livros de educação artística na década de 1970: nova área, velho conteúdo?. Educação – UFSM, Santa Maria/RS, v.45, pp. 1-30, jan./dez. 2020. Disponível em: http://dx.doi.org/10.5902/1984644438010. Acesso em: 14 abr. 2023.
RICHTER, Ivone Mendes. Interculturalidade e estética do cotidiano no ensino das artes visuais. Campinas: Mercado de Letras, 2008.
SEVERINO, Antonio Joaquim. Dimensão ética da investigação científica. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 9, n. 1, pp. 199-208, 2014. Disponível em: http://dx.doi.org/10.5212/PraxEduc.v.9i1.0009. Acesso em: 13 fev. de 2023.
SCHLINDWEIN, Luciane Maria. Arte e imaginação na sala de aula nos anos iniciais do ensino fundamental. In: ALMEIDA, Ana Rita Silva (Org.). Educação e formação: diferentes contextos. Salvador: EDUFBA, 2004, pp. 59-80.
SOEIRO, Alberto Rodrigues. Conversas com Nice. Fortaleza: Gráfica LCR, 2011.
TRIPP, David. Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Educação e pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 3, pp. 443-466, set./dez. 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ep/v31n3/a09v31n3.pdf. Acesso em: 20 abr. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 GPOSSHE notebooks
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores possuem direitos autorais, sem restrição, aos seus textos. Os Cadernos do GPOSSHE On-line permitem ao autor os direitos de publicação. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.
Todo o conteúdo da Revista Cadernos Gposshe On-Line é aberto para acesso público, propiciando maior visibilidade, alcance e disseminação dos trabalhos publicados.