Aesthetic education for women:

Nice Firmeza's Ceará Art Contributions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33241/cadernosdogposshe.v7i2.11774

Keywords:

Aesthetic Education; Feminine; Art; Nice Firmeza.

Abstract

Aesthetic Education is defended as a possibility for an education in sensitivity, considering that teacher training lacks educational practices based on art as a mediating action. The study analyzes the implications of Aesthetic Education in teacher training, using the art and sensibility of the Ceará artist Nice Firmeza as didactic-pedagogical mediation. This is a research-in-training, based on the studies of Lisita (2006) and the collaborative approach according to Ibiapina (2008), as well as orality through interviews. The results exposed a field of research and studies little explored in teacher training; it revealed the language of art as didactic-pedagogical mediation for debate in the classroom. It was considered as a counterpoint to the competitive utilitarianism and meritocracy that are increasingly demarcating their space in today's society.

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Author Biographies

Regiane Rodrigues Araújo , Universidade Federal do Ceará

Doutora e Mestre em Educação. Especialista em Formação de Professores para o Ensino Superior e Educação Continuada. Graduada em Filosofia e Pedagogia Integrante da Linha de Pesquisa História e Educação Comparada (LHEC/UFC).

Francisco Jeovane do Nascimento , Secretaria da Educação Básica do Ceará

Doutor e Mestre em Educação pela Universidade Estadual do Ceará (PPGE/UECE). Especialista em Educação Matemática e Gestão Escolar. Licenciado em Matemática. Integrante do Grupo de Pesquisa Docência no Ensino Superior e na Educação Básica (GDESB/PPGE/UECE).

Elisangela André da Silva Costa , Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira

Pós-Doutora em Educação pela Universidade de São Paulo (USP). Doutora e Mestre em Educação. Especialista em Gestão Escolar e Educação Biocêntrica. Graduada em Letras e Pedagogia.  Membro do Grupo de Pesquisa sobre Formação do Educador (GEPEFE/USP).

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Published

2023-11-17

How to Cite

RODRIGUES ARAÚJO , R.; DO NASCIMENTO , F. J.; ANDRÉ DA SILVA COSTA , E. Aesthetic education for women: : Nice Firmeza’s Ceará Art Contributions. GPOSSHE notebooks, [S. l.], v. 7, n. 2, 2023. DOI: 10.33241/cadernosdogposshe.v7i2.11774. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/CadernosdoGPOSSHE/article/view/11774. Acesso em: 27 jul. 2024.