Teacher Maria Gonçalves da Rocha Leal (1899-1980) and normal rural education in Ceará:
an initial study
DOI:
https://doi.org/10.33241/cadernosdogposshe.v7i2.11771Keywords:
Professor Maria Gonçalves; Life story; Rural Normal Education.Abstract
The subject of this article is the life of Maria Gonçalves da Rocha Leal, a pioneer in rural normal education in Brazil. The research problem revolves around three axes: her living context, her life story and, finally, her professional performance. The general objective is to study the life story of this teacher, in order to find the multiple relationships between aspects of her living context, personal history and professional performance. The theoretical references come from studies on teachers' lives and biographies. The methodology consists of biographical research, both written reports and images and texts written by the teacher. The research has resulted in the finding of varied sources on her life story, especially a full interview and a book published by a relative, demonstrating new avenues of research.
Metrics
References
ANDRADE, Francisco Ari de. A prática da leitura, o exemplo e a educação moral na escola primária. Revista Inter-Ação, Goiás, v. 43, n. 1, set. 2018.
ARAÚJO, Fátima Maria Leitão. Mulheres letradas e missionárias da luz: Ideal de formação nas Escolas Normais Rurais do Ceará (1930-1960). Fortaleza: EdUECE/ Edições UFC, 2014.
ARAÚJO, Osmar Hélio Alves; RIBEIRO, Luís Távora Furtado. Tecendo relações entre a disciplina de didática, a universidade e o contexto escolar. Educação e Linguagem, v. 20, n. 2, 5-14, jul.- dez. 2017.
AMADO, Janaína; FERREIRA, Marieta de Moraes. Usos & abusos da história oral. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2006.
BOSI, Ecléa. Memória e Sociedade: lembrança de velhos. São Paulo: Companhia das Letras, 1992.
BRANDÃO, Maria de Lourdes Peixoto. Pelos caminhos rurais: cenários curriculares. Fortaleza: Imprensa Universitária, 2002.
CARVALHO, Francismar Alex Lopes de. O conceito de representações coletivas de Roger Chartier. Revista Diálogos, DHI/PPH/UEM, v. 9, n. 1, p. 143-165, 2005.
CARVALHO, José Murilo de. A construção da ordem e Teatro das sombras. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003.
CARVALHO, José Murilo de. A formação das almas: o imaginário da República no Brasil. São Paulo: Companhia das Letras, 1990.
CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: 1 artes de fazer. Petrópolis: Vozes, 1994.
CHARTIER, Roger. O mundo como representação. Estudos Avançados. São Paulo, v. 5, n.11, 1991, p. 173-190.
FIALHO, Lia Machado Fiúza et. al. (Orgs). (Auto)Biografias e formação docente. Fortaleza: EdUECE, 2015.
JUCÁ, Gizafran Nazareno Mota. A oralidade dos velhos na polifonia urbana. Fortaleza: Premius, 2011.
LE GOFF, Jacques. História e Memória. Campinas: Editora da Unicamp, 1990.
LEITE, Sérgio Celani. Escola Rural: Urbanização e políticas educacionais. São Paulo: Cortez, 1999.
LOPES, Tania Maria Rodrigues. Uma história de instituições escolares e formação de professoras no Cariri (1923 a 1960): o Colégio Santa Teresa de Jesus e a Escola Normal Rural de Juazeiro do Norte em perspectiva histórico-comparada. Fortaleza: UFC (Tese de Doutorado), 2015.
NÓVOA, António et. al. Vidas de professores. Porto (Portugal): Porto Editora, 2013.
SAVIANI, Demerval. História das ideias pedagógicas no Brasil. Campinas: Autores Associados, 2013.
THOMPSON, Paul. A voz do passado: história oral. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1998.
TUCHMAN, Barbara. A prática da história. Rio de Janeiro: José Olympio, 1991.
WERTHEIN, Jorge e BORDENAVE, Juan Díaz (Orgs.). Educação rural no Terceiro Mundo: experiências e novas alternativas. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1985.
XAVIER, Antonio Roberto. Joana Paula de Moraes: história, memória e trajetórias educativas (1900-1963). Fortaleza: UFC (Tese de Doutorado), 2014.
XAVIER, Maria do Carmo (org.). Clássicos da educação brasileira, v. 1. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 GPOSSHE notebooks
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores possuem direitos autorais, sem restrição, aos seus textos. Os Cadernos do GPOSSHE On-line permitem ao autor os direitos de publicação. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.
Todo o conteúdo da Revista Cadernos Gposshe On-Line é aberto para acesso público, propiciando maior visibilidade, alcance e disseminação dos trabalhos publicados.