The Influence of Family and School on the Identity Formation of Quilombola Children

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33241/cadernosdogposshe.v7i2.11770

Keywords:

Anti-racist education; Identity construction; Quilombola children.

Abstract

This article seeks to reflect on the construction of the quilombola child's identity. Its aim is to understand the relationship between family and school as a disseminator of traditions. The partnership between these two spheres will help children strengthen their culture, their self-acceptance and defend their people, who have long been stereotyped. The methodology will be based on documentary and bibliographical research, analyzing the documents in force for Quilombola School Education. The studies by Munanga (2005), Custódio and Foster (2019), Silva (2002) and Leidens (2018) will be used as theoretical support. These studies look at ways and joint actions to build values, respect and a plurality of ideas, which is fundamental for life as a citizen, as well as for the social interactions that form the identity of black children. Working on this theme in conjunction with the school and the family results in acceptance of their black phenotype and appreciation of self and other, because anti-racist education and ethnic-racial relations must begin at school, then go beyond its walls, bringing knowledge through socializing actions with everyone who makes up the school space.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Enauanny Wênya Lira Santos , Universidade de Pernambuco

Mestre do Programa de Mestrado Profissional em culturas africanas, da diáspora e dos povos indígenas – PROCADI; Especialista em Estudos de História (PROMINAS); Atendimento Educacional Especializado (Faculdade Campos Elíseos); Graduada em História (FABEJA) e Pedagogia - (UPE)

References

AQUINO, Cássio Adriano Braz. SOUZA, Mabel Melo. MONTEIRO, Francisco Herbert Pimentel. A Valorização da Cultura Negra e outras Ações Como Estratégias de Desenvolvimento: Caso da Comunidade. Quilombola de Horizonte-CE. Cadernos Camilliane. 2008.

BENTO, Maria Aparecida Silva. Org. Educação Infantil Igualdade Racial e diversidade: aspectos políticos, jurídicos, conceituais. São Paulo. Centro de Estudos das Relações de Trabalho e Desigualdade - CEERT 2012

BRASIL. Ministério da Educação. Resolução n. 5/2009, de 17 de dezembro de 2009. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília: Conselho Nacional de Educação, Câmara de Educação Básica – CEB. Dez. 2009

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular - BNCC. MEC. 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em 15/11/2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes curriculares nacionais para a educação infantil / Secretaria de Educação Básica. – Brasília: MEC, SEB, 2010.

CARVALHO, Daniela Melo da Silva. A Escola no Enfrentamento ao Racismo. 2020. Dissertação (Mestrado em Psicologia Social) – Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2020.

CUSTÓDIO, Elivaldo Serrão, FOSTER, Eugénia da Luz Silva. Educação escolar quilombola no Brasil: uma análise sobre os materiais didáticos produzidos pelos sistemas estaduais de ensino. Educar em Revista, Curitiba. 2019.

FANON, Frantz. Os Condenados da Terra. Editora Civilização Brasileira Rio de janeiro 1968.

FURTADO, Marcella Brasil. SUCUPIRA, Regina Lúcio. ALVES, Cândida Beatriz. Cultura, Identidade e Subjetividade Quilombola: Uma Leitura a Partir da Psicologia Cultural. Universidade de Brasília/ DF. Brasil. 2014

GEERTZ, Clifford. A interpretação das culturas. l.ed., IS.reimpr. - Rio de Janeiro: LTC, 2008.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Tradução Tomaz Tadeu da Silva e Guacira Lopes Louro. Ed. 11. Rio de Janeiro: DPSA,2006.

IVIC, Ivan. Lev Semionovich Vygotsky. Edgar Pereira Coelho (org.) - Recife:

Fundação Joaquim Nabuco, Editora Massangana, 2010.

LEIDENS, Alexandre. A Formação da Identidade na Educação Escolar Quilombola. Muiraquitã, UFAC, ISSN 2525-5924, v. 6, n. 1, 2018.

MACEDO, Aldenora. A gestão escolar democrática e a implementação da educação antirracista na escola. Revista Espaço Acadêmico - n°187 – p. 106 – 119. 2016.

MUNANGA, Kabengele. Superando o Racismo na escola. 2ª edição revisada / Kabengele Munanga, organizador. – [Brasília]: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, 2005. 204p.: il.

PETRUCCI, Giovanna Wanderley, BORSA, Juliane Callegaro, KOLLER, Sílvia Helena. A Família e a Escola no Desenvolvimento Socioemocional na Infância. Trends in Psychology / Temas em Psicologia – Vol. 24, nº 2, 391-402 DOI: 10.9788/TP2016.2-01Pt. 2016.

ROCHA, Louro Cornélio da. As relações étnico-raciais, a cultura afro-brasileira e o projeto político-pedagógico. Salto para o Futuro- Currículo, relações raciais e Cultura Afro-brasileira. 2006. p. 1-76.

SÁ-SILVA, Jackson Ronie. Almeida, Cristóvão Domingos de. Guindani, Joel Felipe. Pesquisa documental: pistas teóricas e metodológicas. Revista Brasileira de História & Ciências Sociais, Ano I - Número I - Julho de 2009

SILVA, Wilker Solidade, MARQUES, Eugênio Portela Siqueira. Educação e relações étnico-raciais: a lei 10.639/03, a formação docente e o espaço escolar. Horizontes, v. 33, n. 2, p.47-56, jul./dez. 2015.

SILVA, Flávia Carolina da. Educação das relações étnico-raciais na educação infantil: caminhos necessários para uma educação antirracista. Revista da ABPA, v. 12. n° 33. P. 66-84. 2020.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Org. Identidade e diferença. Rio de Janeiro: Editora Vozes, 2000 p. 73 -102.

SILVA, Vera Lúcia Neri da– UFF GT: Educação de crianças de 0 a 6 anos/ n. 07 Agência Financiadora: CAPES As Interações Sociais e a Formação da Identidade da Criança Negra. 2002.

SANSONE, Livio. PINHO, Osmundo Araújo. Raça: novas perspectivas antropológicas. 2 ed. rev. Salvador: Associação Brasileira de Antropologia: EDUFBA, 2008.

Published

2023-11-17

How to Cite

LIRA SANTOS , E. W. The Influence of Family and School on the Identity Formation of Quilombola Children . GPOSSHE notebooks, [S. l.], v. 7, n. 2, 2023. DOI: 10.33241/cadernosdogposshe.v7i2.11770. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/CadernosdoGPOSSHE/article/view/11770. Acesso em: 27 jul. 2024.