Affirmative policies for the consolidation of Inclusive Education: interfaces with school Physical Education in Federal Institutes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v7.e15116

Keywords:

Inclusive Education, Affirmative Policies, Physical Education, Social Justice.

Abstract

Affirmative policies are proposals designed to equalize access opportunities for historically excluded and marginalized groups in different areas. Thus, we sought to analyze the work of the affirmative policy centers present in the Federal Institutes for the consolidation of inclusive education and its interfaces with school physical education. This is a qualitative and descriptive field research. A semi-structured interview was conducted with 11 Physical Education teachers from Federal Institutes who teach high school classes. The empirical material was submitted to thematic analysis. The results consisted of four themes that evidenced the teachers' perception of the importance of Napne, Neabi and Nugs/Nuged for the consolidation of social justice within the educational institution and the implementation of political-pedagogical practice in Physical Education in schools. We concluded that these centers assist the teaching work with the themes of race, gender and disability, enabling the effective inclusion of all students in the educational process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luan Gonçalves Jucá, Secretaria de Educação de Pernambuco

Licenciado em Educação Física pela Universidade Regional do Cariri - Campus Iguatu - CE. Especialista em Educação Inclusiva pela Faculdade Descomplica. Mestre em Educação Física pela Universidade Federal do Vale do São Francisco (UNIVASF).

Daniel Teixeira Maldonado, Instituto Federal de São Paulo

Doutor em Educação Física pela Universidade São Judas. Pós-Doutor em Educação pela USP. Docente da Licenciatura em Pedagogia do Instituto Federal de São Paulo.

References

ALVES, Alcilene. Atuação e possibilidades para o Neabi do IFAC-Campus Rio Branco. Revista Em Favor de Igualdade Racial, v. 3, n. 2, p. 03-18, 2020a. Disponível em: https://teste-periodicos.ufac.br/index.php/RFIR/article/view/3254. Acesso em: 25 nov. 2023.

ALVES, Hellen Cristina de Oliveira. Para além das cotas: política de Inclusão e diversidade e reflexões sobre a atuação do NAPNE e NEABI no IFPI. São Paulo: Editora Dialética, 2020.

ANJOS, Roberto Corrêa dos. Políticas afirmativas: igualdade formal e material. Ciência Atual–Revista Científica Multidisciplinar do Centro Universitário São José, v. 16, n. 2, 2020. Disponível em: https://revista.saojose.br/index.php/cafsj/article/view/509. Acesso em: 25 nov. 2023.

BOOTH, Tony; AINSCOW, Mel. Index Para a Inclusão. Desenvolvendo a aprendizagem e a participação na escola. Traduzido por: Mônica Pereira dos Santos. Rio de Janeiro: LAPEADE, 2011.

BOSSLE, Fabiano. O “eu do nós”: o professor de Educação Física e a construção do trabalho coletivo na rede municipal de ensino de Porto Alegre. 2008. 342 f. Tese (Doutorado em Ciências do Movimento) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2008.

BRAUN, Virginia; CLARKE, Victoria. Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology, v. 3, n. 2, p. 77-101, 2006. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1191/1478088706qp063oa. Acesso em: 26 jun. 2023.

COUTINHO, Gabriela dos Santos; OLIVEIRA, Talita de; ARRUDA, Dyego de Oliveira. Insubordinações críticas da intelectualidade negra brasileira: um olhar a partir da atuação do NEABI/CPII. Educação em Revista, v. 39, p. e41586, 2023. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/bj8GtbbYjPhXdvVSgYPW7tr/. Acesso em: 27 nov. 2023.

FLICK, Uwe. Uma introdução à pesquisa qualitativa. Porto Alegre: Bookman, 2004.

FONSECA, Michele Pereira de Souza; SANTOS, Mônica Pereira dos. Culturas, políticas e práticas de inclusão na formação de professores em Educação Física: analisando as ementas. Movimento, v. 17, n. 01, p. 95-116, 2011. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/1153/115319264006.pdf. Acesso em: 19 nov. 2023.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2021.

GOMES, Nilma Lino. O combate ao racismo e a descolonização das práticas educativas e acadêmicas. Revista de Filosofia Aurora, v. 33, n. 59, p. 435-454, 2021. Disponível em: https://www.redalyc.org/journal/6733/673373992012/673373992012.pdf. Acesso em: 27 nov. 2023.

GOMES, Nilma Lino; SILVA, Paulo Vinícius Baptista da; BRITO, José Eustáquio de. Ações afirmativas de promoção da igualdade racial na educação: lutas, conquistas e desafios. Educação & Sociedade, v. 42, p. 1-14, e258226, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/3PyCNZ5FhDNjjchnPBGKhJw/. Acesso em: 27 nov. 2023.

HASHIZUME, Cristina Miyuki. Etnia, Gênero, Deficiência: Interseccionalidades Para Se Pensar Ações Afirmativas. In: HASHIZUME, Cristina Miyuki; LIPPE, Eliza Maria Oliveira. Políticas Afirmativas: Políticas Afirmativas e Direitos Educacionais na Educação Inclusiva. Santo André: EDUFABC, 2022.

HASHIZUME, Cristina Miyuki; ALVES, Maria Dolores Fortes. Políticas afirmativas e inclusão: formação continuada e direitos. DELTA: Documentação de Estudos em Linguística Teórica e Aplicada, v. 38, p. 202257203, 2022. Disponível em: https://www.scielo.br/j/delta/a/8j7NS7XTVMDTyHstDmRTxJs/. Acesso em: 21 nov. 2023.

HASHIZUME, Cristina Miyuki; LIPPE, Eliza Maria Oliveira. Políticas Afirmativas: Políticas Afirmativas e Direitos Educacionais na Educação Inclusiva. Santo André: EDUFABC, 2022.

JUCÁ, Luan Gonçalves. A inclusão como um ato político: um olhar ampliado e interseccional da práxis dos(as) professores(as) de Educação Física no Ensino Médio Integrado. 2024. 184 f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) – Universidade Federal do Vale do São Francisco, Campus Petrolina, Petrolina-PE, 2024. Disponível em: http://www.univasf.edu.br/~tcc/000042/00004202.pdf. Acesso em: 13 abr. 2024.

MANTOAN, Maria Teresa Eglér. Inclusão escolar: O que é? Por quê? Como fazer? São Paulo: Summus, 2015.

MARTINS, Luci Helena Silva; SOUZA, Valesca Rodrigues de. O NEABI e a educação para as relações étnico-raciais. RELACult-Revista Latino-Americana de Estudos em Cultura e Sociedade, v. 7, 2021. Disponível em: https://periodicos.claec.org/index.php/relacult/article/view/1983. Acesso em: 27 nov. 2023.

MOLINA NETO, Vicente; MOLINA, Rosane Kreusburg. Pesquisa qualitativa em Educação Física escolar: a experiência do F3P-EFICE. In: MOLINA NETO, Vicente; BOSSLE, Fabiano. (org.). O ofício de ensinar e pesquisar na Educação Física escolar. Porto Alegre: Sulina, 2010, p. 09-36.

NOGUEIRA, Natasha Mendonça; CAVALCANTI, Natália Conceição Silva Barros; CAVALCANTE, Ilane Ferreira. Mapeamento dos Núcleos de Estudos de Gênero e Diversidade Sexual na Educação Profissional e Tecnológica: as políticas de diálogos inclusão nos Institutos Federais. Revista Brasileira da Educação Profissional e Tecnológica, v. 2, n. 21, p. e13518-e13518, 2021. Disponível em: https://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/RBEPT/article/view/13518. Acesso em: 27 nov. 2023.

PINHEIRO, Bárbara Carine Soares. Como ser um educador antirracista. São Paulo: Planeta do Brasil, 2023.

PRADO, Vagner Matias de; RIBEIRO, Arilda Inês Miranda. Gêneros, sexualidades e Educação Física escolar: um início de conversa. Motriz, Rio Claro, v. 16, n. 2, 2010. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/items/67fac878-5add-4be3-aa3e-5d85edc01676. Acesso em: 27 nov. 2023.

SOUSA SANTOS, Boaventura de. O Fim do Império Cognitivo: a Afirmação das Epistemologias do Sul. Belo Horizonte: Autêntica, 2022.

TORRES SANTOMÉ, Jurjo. Currículo escolar e justiça social: o cavalo de troia da educação. Porto Alegre: Penso, 2013.

YAMAMOTO, Tamires; MAEKAWA, Yoshimi; JUCÁ, Luan Gonçalves; MALDONADO, Daniel Teixeira. Fundamentos epistemológicos, políticos e pedagógicos da Educação Física Escolar inclusiva. Rev. Pemo, v. 6, e10825, 2024. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10825/10753. Acesso em: 08 jan. 2025.

Published

2025-08-11

How to Cite

JUCÁ, L. G.; MALDONADO, D. T. Affirmative policies for the consolidation of Inclusive Education: interfaces with school Physical Education in Federal Institutes. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 7, p. e15116, 2025. DOI: 10.47149/pemo.v7.e15116. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/15116. Acesso em: 5 dec. 2025.