Quality in hospital food service in Fortaleza, Ceará: analysis of satisfaction

Authors

  • Ana Carolina Cavalcante Viana Graduanda em Nutrição pela Universidade de Fortaleza (UNIFOR).
  • Luana Najara Ferreira Chaves Graduada em Nutrição pela UNIFOR.
  • Ana Patrícia Oliveira Moura Lima Doutoranda em Ciências Morfofuncionais pela Universidade Federal do Ceará. Mestre em Saúde Pública pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). Graduada em Nutrição pela UECE.

DOI:

https://doi.org/10.59171/nutrivisa-2015v2e9091

Keywords:

food service, food quality, hospital, satisfaction of diners

Abstract

This study aimed to analyze the degree of satisfaction in a Food and Nutrition Unit from a hospital in Fortaleza, Ceará. Two surveys of satisfaction and a good practice checklist were applied, according to the resolution nº. 216 of September 15, 2004, for two days. The results showed a good degree of satisfaction, with the highest percentage for the “great” option, up in the two days of analysis, 42% and 63% respectively. Regarding the opinion of the diners about the varieties of preparations and desserts options offered by the company, there was a degree of regular satisfaction of 44.8% (n = 132). It was concluded that the physical structure and the type of service offered as the variety of menus and other activities in a UAN is directly related to the degree of satisfaction and quality of services offered and adequation to the current legislation in the country.

References

Associação Brasileira das Empresas de Refeições Coletivas - ABERC. Manual de práticas de elaboração e serviço de refeições para coletividades. 8.ed. São Paulo: ABERC, p., 2003.

ABREU, E.S.; SPINELLI, M.G.N.; ZANARDI, A.M.P. Gestão de Unidades de alimentação e nutrição: um modo de fazer. São Paulo: Metha, 2009.

AKUTSU, R. C. et al. Adequação das boas práticas de fabricação em serviços de alimentação. Rev. Nutr.PUCCAMP, v.18, n. 3, p. 419-427, 2005.

ARRUDA, G. A. Manual de boas práticas: unidades de alimentação e nutrição. São Paulo: Ponto Crítico, v. 2, 2002.

BENEVIDES, C.M.J.; LOVATTI, R.C.C. Segurança Alimentar em Estabelecimentos Processadores de Alimentos. Higiene Alimentar. São Paulo. v.18, n.125, p.24-27, 2004.

BESSA, A. P.; ARAÚJO, M. B. V.. Análise da satisfação de clientes do serviço de nutrição de uma unidade de alimentação e nutrição de Uberaba MG. Cadernos de Pós-Graduação da FAZU, v. 2, 2011.

ANVISA. Regulamento Técnico de Boas Práticas para Serviços de Alimentação. Resolução- RDC nº 216, de 15 de setembro de 2004. Disponível em: <http://e-legis.anvisa.gov.br/leisref/public/showAct.php?id=12546&word=>. Acesso em: 08 set 2014.

MEZOMO, I. F. B. Os Serviços de Alimentação – Planejamento e dministração. Barueri: Manole. 1ª ed. 420p. 2002.

MONTEIRO, M.A.M; et al. Controle das temperaturas de armazenamento e de distribuição de alimentos em restaurantes comerciais de uma instituição pública de ensino. Minas Gerais- BH. Demetra, v. 1, n.9, p. 99-106, 2014.

PROENÇA, R. P. C. Inovação tecnológica na produção de alimentação coletiva. Florianópolis: Insular , 2009.

RAMOS, L. R. Fatores determinantes do envelhecimento saudável em idosos residentes em centro urbano: projeto Epidoso, São Paulo. Cadernos de Saúde Pública, v. 19, n. 3, p. 793-798, 2003.

SILVA, A.M.; SILVA, P. C.; PESSINA, E.L. valiação do índice de resto ingesta após campanha de conscientização dos clientes contra o desperdício de alimentos em um serviço de alimentação hospitalar. Rev. Simbio-Logias, V.3, n.4, p. 43-56, 2010.

SCHÄFER, A. A. et al. Avaliação de Satisfação de Clientes em Relação ao Serviço de Nutrição de uma UAN, da Cidade de Pelotas, RS. 2002. 4 f. Tese (Doutorado) - Curso de Nutrição, Centro de Saúde, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2002.

STANGA, Z; ZURFLUH, Z; ROSELI, M; STERCHI, A. B; TANNER, B;KNECHT, G. Hospital food: a survey of patientsperceptions. Clin Nutr. v. 22, n. 3, p.241-246, 2003

TEIXEIRA S. M. F. G., OLIVEIRA, Z. M. C., REGO J.C., BISCONTINIT.M.B. Administração aplicada às unidades de Alimentação e Nutrição. São Paulo: Varela, 2007.

TEICHMANN, I.T.M. Cardápios: técnicas e criatividade. Caxias do Sul, Ed. Universidade de Caxias do Sul,7ª ed., 152p, 2009.

VIDOTTO, E. J. F.; VEY, I. H. Fidelizando o cliente com atendimento baseado no marketing de relacionamento. Revista Eletrônica de Contabilidade, v. 1, n.2, 2005.

Published

2015-07-25

How to Cite

VIANA, A. C. C. .; CHAVES, L. N. F. .; LIMA, A. P. O. M. . Quality in hospital food service in Fortaleza, Ceará: analysis of satisfaction. Journal of Nutrition and Health Surveillance, Fortaleza, v. 2, n. 1, p. 28–32, 2015. DOI: 10.59171/nutrivisa-2015v2e9091. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/nutrivisa/article/view/9091. Acesso em: 2 oct. 2024.

Issue

Section

Artigos originais